Wprowadzenie do dydaktyki kognitywistycznej 0800-OG-WDYKOGNI
Współczesny, elektroniczny dostęp do wiedzy zmianie zasadniczo wymagania w zakresie metod zdobywania wiedzy: zadaniem nauczyciela jest nie przedstawienie pojedynczych elementów wiedzy przedmiotowej, ale taka organizacja metodologii pracy i myślenia ucznia/ studenta, aby mógł on samodzielnie znajdować, przesiewać, kojarzyć i oceniać poszczególne stwierdzenia. Nie wiedza jest celem, ale umiejętność jej kojarzenia i praktycznego wykorzystania.
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do metod nauczania, argumentacji i wyjaśniania charakterystycznych dla dydaktyki kognitywistycznej (czyli poznawczej). W oparciu o klasyczne podstawy dydaktyki, pedagogiki i psychologii zostanie pokazane, jak w warunkach powszechnego dostępu do elektronicznych form wiedzy należy te założenia praktycznie wprowadzać i rozwijać w dydaktyce szczegółowej: kognitywistyczne metody dydaktyczne są niezbędnym „narzędziem” nauczania, w szkole i poza nią.
Wykład wprowadza podstawowe zagadnienia metodologii konstruktywistycznych w dydaktyce i pedagogice. Punktem wyjścia dla nowoczesnych metodologii konstruktywistycznych są prace interdyscyplinarne (filozofia, historia, pedagogika) Jerome Brunera i współpracowników z lat 60-tych XX wieku. Omówione zostaną interpretacje społeczne (P. L. Bergman, L. T. Luckman) i lingwistyczne (N. Chomsky) procesów konstruowania wiedzy. Te wczesne prace te przyczyniły się do wprowadzenia konstruktywistycznych metod nauczania, przyjętych na początku XXI wieku jako wytyczne edukacyjne tak w USA jak w Unii Europejskiej – metodologii „inquiry-based teaching”. Pokażemy, jak metodologie te wywodzą się z wcześniejszych koncepcji epistemologicznych Immanuela Kanta i Kartezjusza. Wskażemy na długie tradycje europejskiej logiki i epistemologii z zaznaczeniem elementów, które na trwałe weszły do sposobu myślenia w kulturze zachodniej (Arystoteles). Przedyskutowane zostaną podstawowe teorie nauczania drugiej połowy XX wieku (P. Damiano i D. Ausbela). Wykład kończy się na post-modernistycznych koncepcjach „zmiany sposoby kształcenia i sposobu myślenia” (E. Morin).
Celem przedmiotu w zakresie umiejętności jest wprowadzenie do metod rozumowania, argumentacji i wyjaśniania według współczesnej dydaktyki kognitywistycznej. Zostanie to przeprowadzone wychodząc od klasycznych założeń dydaktyki (od Komeńskiego) i pokazując, jak przyjęte w dydaktyce zasady, metody i formy należy modyfikować dla potrzeb dydaktyki poznawczej. Proponowaną metodologię nazywamy „hyper-konstruktywizmem” a rozwiniętą zasadę poglądowości, w oparciu o najróżniejsze zasoby obiektów realnych i wirtualnych „neo-realizmem”.
Ogólne założenia dydaktyki poznawczej i interdyscyplinarnej zostaną zilustrowane wybranymi przykładami z pogranicza chemii- biologii-fizyki, geografii-historii, geografii- literatury klasycznej – fizyki, antropologii- anatomii – sztuki paleolitycznej.
Studenci uzyskują podstawową wiedzę w zakresie teorii i praktyki nauczania, według metodologii będących wytycznymi polityki Unii Europejskiej, Jest to dydaktyka konstruktywistyczna, innowacyjna, interdyscyplinarna i multimedialna. Kurs jest podstawą rozwijania własnych kompetencji i zainteresowań w ogólnym obszarze pedagogiki kognitywnej.
Szczegółowe tematy:
1. La tete bien faite – reforma nauczania i reforma myślenia
2. Psychologia – nauka o ludzkiej „duszy”
3. Pedagogika – prowadzenie ucznia przez nauczanie
4. Dydaktyka – „nauka o nauczaniu gruntownym, oszczędnym i przyjemnym”
5. Aksjologia – układ wartości (celów nauczania) – od Hammurabbiego do „Karty Lizbońskiej” UE
6. Sztuka myślenia – logika, matematyka, statystyka
7. Język – sztuka przetwarzania myśli na byty dokumentowalne
8. Filozofia – nauka o rzeczywistościach i sposobach ich poznawania
9. Kognitywizm – scalanie bytów zaistniałych w „czarnej skrzynce”
10. Neo-realizm a świat wirtualny: powrót z kosmosu na ziemię
11. Hyper-konstruktywizm: zasady nowej dydaktyki
12. Dydaktyka kognitywna w naukach przyrodniczych (geografia, chemia)
13. Fizyka – nauka łatwa, przydatna, przyjemna
14. Humanistyka a nauki ścisłe: dwa przedmioty, jeden podmiot, jedna metoda
15. Temat wolny: np. dydaktyka a sprawa polska
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- WebQuest
- doświadczeń
- obserwacji
- okrągłego stołu
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Na egzaminie ustnym weryfikowane będą:
1) stopień przyswojenia wiedzy (W1-W4)
oraz poziom nabytych umiejętności (U2, U2, U6) i kompetencji społecznych (K1, K2, K5) 60% oceny;
2) dyskusja wybranego przez studenta „case study”: omówienie wybranego inter-dyscyplinarnego zagadnienia poznawczego, według własnych zainteresowań/ planów zawodowych 40% oceny.
Kryteria oceniania:
40-50% - ocena: 3
50-60% - ocena: 3+
60-70% - ocena: 4
70-85% - ocena: 4+
85-100% - ocena 5
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa
1. Dydaktyka i pedagogika kognitywistyczna: zasady ogólne i implementacje w fizyce. Praca zbiorowa pod red. G. Karwasza i D. Siemienieckiej, Seria MEN „Doskonała nauka”, Wyd. Nauk. UMK, 2023.
2. G.P. Karwasz, Między neorealizmem a hyper-konstruktywizmem – strategie dydaktyczne dla XXI wieku, Problemy Wczesnej Edukacji, 2011
3. P. Crispiani, B. Siemieniecki, G. Karwasz, Dydaktyka kognitywistyczna, Wyd. Nauk. UMK, 2024.
4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński i B. Śliwerski, PWN Warszawa, 2021
5. B. Siemieniecki, Pedagogika kognitywistyczna. Studium teoretyczne, Impuls, 2013.
���� Spora część wykładów została nagrana i będzie dostępna on-line.
Literatura uzupełniająca:
1. Psychologia poznawcza w trzech ostatnich dekadach XX wieku, testy źródłowe, red. Z. Chlewiński (rozdziały wskazane przez wykładowcę)
2. Artykuły wykładowcy z „Polonistyki”, „Chemii w Szkole”, „Geografii w Szkole”.
3 J. S. Bruner, J. J. Goodnow, G. A. Austin, A Study of Thinking ,John Wiley & Sons, 1956
4. Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej, Antologia tekstów. Wyboru dokonała Katarzyna Rosner
5. Język i jego nabywanie. Debata między Jeanem Piagetem i Noamem Chomskym, opracowana przez Massimo Piatelli-Palmariniego, Wyd. IFiS PAN, Warszawa, 1995.
6. L. S. Wygotski Myślenie i mowa. PWN 1989
7. W poszukiwaniu teorii nauczania Jerome S. Bruner, Harvard College 1966, PWN 1974.
8. E. Morin, Tête bien fait, fragmenty tłumaczone przez wykładowcę, udostępnione w formie internetowej
9. J. Komeński, Wielka dydaktyka, J. Wronicz Warszawa, 1883 (i opracowania współczesne)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: