Nauka i technika w społeczeństwie 0800-OG-NTS
1. Dlaczego zajmujemy się tym tematem, czyli o potrzebie publicznej świadomości roli nauki.
2. Co to jest nauka? (Rys historyczny, rozwój rozumienia, definicje współczesne – elementy historii nauki)
3. Na czym polega metoda naukowa? (Elementy filozofii nauki).
4. Informacja naukowa. Czasopisma naukowe, system „peer review”. Web of Knowledge i inne podobne bazy danych.
4. Źródła wiedzy naukowej a para-nauki.
5. Jak dzieci postrzegają naukowców?
6. Metody popularyzacji nauki i techniki, źródła, materiały pomocnicze, program SATIS.
7. Jak nauka i technologia zmieniały życie codzienne w latach 1870-1950.
8. Najnowsze odkrycia naukowe – przykłady.
9. Wynalazki techniczne. Nowoczesne technologie – co to jest?
10. Co zwykłym ludziom dała NASA?
11. Jak działa elektrownia jądrowa?
11. Hybrydyzacja nauki. Szczególna rola fizyki wśród nauk przyrodniczych.
12. Maszyny z piasku i myśli - Podstawy fizyczne działania komputerów – działanie tranzystora, bramki logicznej, procesora, pamięci RAM, lasera, napędu DVD, dysku. Światłowody, kamera cyfrowa – podstawy optoelektroniki.
13. Komar – główny morderca ludzi, problem malarii, jak radzi sobie z nią natura, a jak nauka
14. AIDS a nauka: Układ immunologiczny, pojawienie się AIDS, odkrycie wirusa HIV, leki, czy biedni mogą łamać patenty? Reakcja „Północy” na problemy „Południa”.
15. Czy obywatele mają jakiś pożytek z techniki wojskowej?
16. Czy nanotechnologia przyniesie kolejny przełom cywilizacyjny?
17. Mamy cząstkę Higgsa, czy warto było szukać?
18. Zagadnienia etyczne i prawne w nauce (pierwszeństwo odkryć, plagiaty, skutki cywilizacyjne efektów badań - bomba atomowa, zagadnienia bioetyki – klonowanie, manipulacje na zarodkach, doświadczenia na zwierzętach, genetycznie modyfikowana żywność).
19. Obrazowanie mózgu, czytanie w myślach i problem autyzmu.
20. Współczesne odkrycia naukowe – próba opisu i analizy percepcji społecznej.
21. Świat Lema Waszym światem? – próby futurologiczne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. Prosty egzamin pisemny w formie testu i części pytań otwartych.
Egzamin sprawdza:
W1-W6; U1, U2, U3, U5; K1, K3, K5
Kryteria oceniania egzaminu:
50-60% - ocena: 3
60-70% - ocena: 3+
70-80% - ocena: 4
80-90% - ocena: 4+
90-100% - ocena 5
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998.
2. Derek Hodson „Philosophy of Science, Science and Science Education”, w Studies in Science Education 12 (1985) 25-57.
3. R. Miller, “Towards a science curriculum for public understanding”, School Science Review 77 (1996) 7-18:]
4. G.J.Kelly, C.Chen, T.Crawford, “Methodological Considerations For Studying Science-in-the-making In Educational Settings”, Research in Science Education, 1998, 82(1), 23-49.
5. Solomon, J. (1993). Teaching science, technology and society. Buckingham, U.K.: Open University Press.
6. B. Bryson, Krótka historia prawie wszystkiego, Zysk i ska, 2009
6. + Liczne inne artykuły i strony WWW podawane na wykładzie.
W cyklu 2021/22Z:
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. |
W cyklu 2022/23Z:
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. |
W cyklu 2023/24Z:
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. |
W cyklu 2024/25Z:
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. |
Uwagi
W cyklu 2021/22Z:
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
W cyklu 2022/23Z:
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
W cyklu 2023/24Z:
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
W cyklu 2024/25Z:
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: