Dydaktyka interdyscyplinarna 0800-OG-INTERDYD
Celem wykładu jest dostarczenie wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji społecznych do wykonywania zawodu, tak w szkole polskiej jak w kontekście międzynarodowym. Wykład przedstawia wybrane metodologie dydaktyczne oraz interdyscyplinarne treści w zakresie nauk przyrodniczych.
Szczegółowe treści wykładu:
1) Elementy dydaktyki ogólnej oraz dydaktyk przedmiotowych.
2) Hyper-konstruktywizm i neo-realizm jako recepty dydaktyczne dla XXI wieku
3) Niezbędnik tematyczny zagadnień nauk przyrodniczych w szkole XXI wieku.
4) Skąd się biorą kolory? Pomiędzy fizyką, chemią, biologią i sztuką.
5) Dźwięki: percepcja, harmonia, muzyka.
6) Narodziny, paradygmat i ograniczenia matematyki. Matematyka dla „oby-wateli”.
7) Ziemia – planeta wyjątkowa: kosmologia, geologia, geografia fizyczna, pejzaże Ziemi.
8) „Ewolucja – już nie tylko hipoteza naukowa” (JPII). Dowody, pytania otwarte, odkrycia rewolucyjne.
9) Narodziny życia: przybysze z kosmosu czy samo-organizacja materii? Między astro-chemią, paleontologią i bio-technologią.
10) Człowiek – co nas odróżnia o innych? Genetyka, antropologia, kultura, pytanie o zasadę antropiczną.
11) Język – wrodzony czy wyuczony? Przeszłość i jedność kulturowa ludzkości.
12) Nauka współczesna i wielkie zagadnienia historyczne filozofii.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- laboratoryjna
- biograficzna
- oxfordzka
- okrągłego stołu
- panelowa
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- WebQuest
- doświadczeń
- studium przypadku
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- gry i symulacje
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody ewaluacyjne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1: student zna zasady pedagogiki i dydaktyki nauk przyrodniczych, w tym nowoczesne metodologie międzynarodowe (Pedagogical Knowledge Contents, Inquiry- based teaching, No-student left behind)
W2: student zna kluczowe (edge-cutting) osiągnięcia współczesnej nauki z różnych dziedzin nauk ścisłych i matematyki
W3: zna podstawowe pojęcia naukowe używane w języku powszechnym
W4: charakteryzuje najważniejsze odkrycia naukowe w zakresie biologii, medycyny, fizyki, chemii XX i XXI wieku
U1: student operuje (potencjalnie, w miarę posiadanego wyposażenia) nowoczesnymi technikami prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkole (multimedia, doświadczenia sterowane komputerowo, rzeczywistość rozszerzona)
U2: wykorzystuje zdobyte informacje do tworzenia własnych ścieżek nauczania zagadnień interdyscyplinarnych
U3: potrafi tworzyć własne materiały internetowe, do nauczania na różnych etapach edukacyjnych
U4: krytycznie ocenia doniesienia prasowe o odkryciach i wynalazkach w dziedzinie biologii, medycyny, fizyki
K1: potrafi przedstawić w kompetentny sposób problemy współczesnej nauki
K2: potrafi zainteresować tak uczniów, jak „opinię publiczną” osiągnięciami współczesnej nauki
K3: potrafi wykorzystać wiedzę z innych „specjalności” niż własna, do pogłębienia dydaktycznej analizy własnego przedmiotu
K4: ma świadomość ograniczeń wiedzy naukowej
K5: ma świadomość oczekiwań społecznych w stosunku do stanowiska nauczyciela w szkole publicznej i prywatnej
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
– aktywność na zajęciach
- krótki esej końcowy na wybrany temat, możliwie w relacji do kierunku własnych studiów
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
I Literatura – pozycje podstawowe
1. G. Karwasz, J. Kruk, Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki,
Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 2012, ISBN 978-83-231-2957-8
2. G. Karwasz, Hyper-konstruktywizm jako odpowiedź na hyper-inflację informacji, w: Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, pod red. B. Siemienieckiego, Wyd. Nauk. UMK, Toruń, 2012, 365-386.
3. G. P. Karwasz, K. Służewski, A. Kamińska, Constructivistic Paths In Teaching Physics: From Interactive Experiments To Step-By-Step Textbooks, in: Current Tendencies and Problems in Education- 2015, Problems of Education in the 21st Century, Vol. 64, 2015, p. 6-23, ISNN 1822-7864
4. G. Karwasz, Toruński po-ręcznik do fizyki. IV Fizyka współczesna i astrofizyka, Wyd. Nauk. UMK. 2020
5. G. Karwasz, Reformy szkolne a nauczanie Przyrody, w: Edukacja przyrodnicza, pod red. Piotra Bieńka, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków 2016, ISBN 978-83-8084-040-9, str. 5-26
II Literatura – materiały do selektywnego wyboru przez studentów.
Kurs „Introducing Science” (2008) wydawnictwo Open University, Milton Keynes, UK (materiały częściowo przetłumaczone na język polski)
1) Globar warming, stron 164
2) Earth and Space, stron 250
7) Quarks to Quasars, stron 203
8) Life in the Universe, stron 118
(całość kursu znajduje się w Bibliotece Instytut Fizyki)
2. R. Toplis, Learning to Teach Science in the Secondary School, Routledge, London, 2015.
3. Robin Milar, Twenty First Century Science Insights frim the Designa and Implementation of a Scientific Literacy Approach in School Science, International Joural do Science Educations, 2006 Teaching Science in XXI Century, vol. 20, 2006
4. A Study of Thinking, Jerome S. Bruner, Jacqueline J. Goodnow, and George A. Austin, John Wiley & Sons, 1956
Biblioteka Główna UMK, 30005029208
5. Język i jego nabywanie. Debata między Jeanem Piagetem i Noamem Chomskym , opracowana przez Massimo Piatelli-Palmariniego, Wyd. IFiS PAN, Warszawa, 1995. Biblioteka Wydz. Hum. UMK 317000054735
6. G. Karwasz (koordynator) Materiały projektu EU „Science and Society” „On the Track of Modern Physics, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Wystawy_archiwum/z_omegi/orchidea.html
7. G. Karwasz, Mały astronom. Przewodnik dla dzieci, Publicat Poznań, 201
8. G. Karwasz, Scienza e Fede. Un breve manuale (Arachne Editrice, Roma), materiały umieszczone w Internecie, przetłumaczone na język polski
9. Inside the didactics of colours - red-cabbage juice as a teaching tool, G. Karwasz, K. Fedus, K. Służewski, D. Stolarz, A. Krzysztofowicz, M. Gagoś, in “Color and Colorimetry Multidisciplinary Contributions”, Maurizio Rossi (ed.), Maggioli Editore, Santarcangelo di Romagna (RN), Italia, 2013
10. Artykuły z „Nature” i „Science” po roku 2000 (teksty zostaną dostarczone przez prowadzącego)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: