Maszyny elektryczne i układy napędowe 0800-MEUN-Lab
Ćwiczenia wykonywane są samodzielnie przez każdego z uczestników. Do wyznaczonego na dany dzień ćwiczenia studenci przygotowują się w oparciu o literaturę zaleconą w udostępnionej instrukcji oraz inne samodzielnie wybrane źródła. W trakcie zajęć uczestnicy przeprowadzają badania silników elektrycznych oraz układów napędowych, wykonują syntezę i analizę struktur regulacji, przygotowują oprogramowanie sterujące wybranymi napędami elektrycznymi oraz opracowują zadane schematy elektryczne.
Na podstawie uzyskanych wyników studenci na zajęciach przygotowują sprawozdanie zawierające: uzyskane wyniki i/lub przygotowany program sterujący oraz wnioski.
Student samodzielnie przygotowuje się do ćwiczenia w oparciu o instrukcję, zalecaną literaturę oraz wybrane przez siebie źródła. Na początku zajęć prowadzący każdorazowo sprawdza przygotowanie merytoryczne studentów w krótkim kolokwium wejściowym.
Negatywna ocena z kolokwium uniemożliwia przystąpienie do wykonania ćwiczenia do momentu jej poprawy w terminie ustalonym z prowadzącym.
Kurs obejmuje 36 h zajęć laboratoryjnych odbywających się w Pracowni Maszyn Elektrycznych i Układów Napędowych Studium Politechnicznego WFAiIS. Rozpoczynają się spotkaniem organizacyjnym, na którym ustalony zostaje harmonogram zajęć, przydział ćwiczeń, a także odbywa się szkolenie BHP. W trakcie kolejnych spotkań zadaniem studentów jest wykonanie 6 ćwiczeń obejmujących tematyką badania właściwości napędów elektrycznych, projektowania struktur regulacji dla napędów, przygotowania oprogramowania sterującego napędami oraz opracowania dokumentacji wybranych układów.
Szczegółowy wykaz ćwiczeń oraz instrukcje są dostępne na stronie przedmiotu na platformie Moodle.
Ćwiczenia z układów napędowych są realizowane na 6 stanowiskach:
1. Serwonapęd Eurotherm z silnikiem PMSM
2. Serwonapęd z silnikiem DC
3. Napęd Nanotec z silnikiem skokowym
4. Napęd Nanotec z silnikiem BLDC
5. Napęd z przemiennikiem częstotliwości i silnikiem reluktancyjnym synchronicznym
6. Napędy wektorowe z silnikami indukcyjnymi asynchronicznymi
Na podstawie przeprowadzonych pomiarów i/lub w oparciu o napisany program studenci indywidualnie sporządzają na zajęciach sprawozdanie. Prawidłowo wykonane sprawozdanie powinno zawierać:
- prezentację rezultatów pomiarów,
- wnioski obejmujące analizę działania badanych napędów,
- dla ćwiczenia nr 5 na zajęciach Student przygotowuje schemat elektryczny w oprogramowaniu Eplan dla zadanego przez prowadzącego układu napędowego.
Sprawozdania w formie pliku pdf przesyłane są prowadzącemu na końcu zajęć na platformę Moodle. Opiekun dokonuje przeglądu i oceny sprawozdania przed końcem zajęć, jednocześnie weryfikując wiedzę studenta. W przypadku rażących błędów, braku opracowania lub niepoprawnych odpowiedzi na pytania prowadzącego student może uzyskać negatywną ocenę z wykonania ćwiczenia.
Pojedyncze zajęcia na Pracowni trwają 6 h lekcyjnych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- kolokwium wstępne – W1, W3, W4, W5
- sprawozdanie – W2, U1, U2, U3, U4, U5, U6, K1
Kryteria oceniania:
Warunkiem zaliczenia Pracowni MEiUN jest pozytywne zaliczenie 6 ćwiczeń, tj. uzyskanie pozytywnych wyników z kolokwiów wejściowych oraz uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich sprawozdań. Oceny poszczególnych elementów ustalane są w skali punktowej.
Kolokwia wstępne mogą być ocenione jako:
- niezaliczone: <1,5 pkt. (przystąpienie do wykonania ćwiczenia w bieżącym terminie jest wtedy niemożliwe),
- zaliczone - opiekunowie oceniają wtedy poziom przygotowania w skali od 1,5 pkt. (wystarczający) do 3 pkt. (wzorowy).
Sprawozdania są oceniane w skali punktowej od 0 do 12 z następującym podziałem:
- realizacja ćwiczenia i prezentacja wyników - maksymalnie 3 pkt.,
- wnioski - maksymalnie 3 pkt.
- odpowiedzi na pytania prowadzącego - maksymalnie 6 pkt.
W przypadku, gdy elementem składowym sprawozdania jest schemat, sprawozdania są oceniane w skali punktowej od 0 do 12 z następującym podziałem:
- realizacja ćwiczenia i prezentacja wyników - maksymalnie 2 pkt.,
- wnioski - maksymalnie 2 pkt.,
- odpowiedzi na pytania prowadzącego - maksymalnie 4 pkt.,
- schemat - maksymalnie 4 pkt.
Ocena końcowa sprawozdania niższa niż 6 pkt. jest podstawą do niezaliczenia ćwiczenia, czego konsekwencją jest konieczność ponownego wykonania go w całości w dodatkowym terminie niezwłocznie ustalonym z prowadzącym.
Ocena końcowa z Pracowni MEiUN ustalana jest na podstawie sumy punktów uzyskanych za kolokwia wstępne i sprawozdania według schematu (maksymalna punktacja 90 pkt.):
ndst - <45 pkt (<50%)
dst- 45 ÷ 54 pkt (50% ÷ 60% )
dst plus- 54 ÷ 63 pkt (60% ÷ 70%)
db- 63 ÷ 72 pkt(70% ÷ 80%)
db plus- 72 ÷ 81 pkt (80% ÷ 90%)
bdb- > 81 pkt (> 90%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Opis stanowisk wraz z literaturą dostarczoną przez prowadzącego ćwiczenia laboratoryjne.
2. Dokumentacja techniczna i materiały katalogowe producentów napędów.
Literatura uzupełniająca:
3. R. Krishnan: Electric Motor Drives Modeling, Analysis, and Control, Prentice Hall Inc., 2001
4. Kaźmierkowski M. P., Tunia H.: Automatyka napędu przekształtnikowego, PWN, Warszawa 1987
5. K. Zawirski: Sterowanie silnikiem synchronicznym o magnesach trwałych, Wyd. Pol. Poznańskiej, 2005
6. T. Orłowska-Kowalska: Bezczujnikowe układy napędowe z silnikami indukcyjnymi, Oficyna Wyd. Pol. Wrocławskiej, 2003
7. N.P. Quang, J.-A.Dittrich: Vector Control of Three Phase AC Machines, Springer, 2008
8. Jerzy Brzózka: Regulatory i układy automatyki, Wyd. Mikom, 2004
9. Mukhtar Ahmad: Advances in motor torque control, 2011 InTech
10. Werner Leonhard: Control of electrical drives, Springer
11. André Veltman, Duco W.J. Pulle: Fundamentals of Electrical Drives, Springer, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: