Inteligentna analiza obrazów 0800-INANOB
Przekazanie podstaw inteligentnej analizy obrazów. Kurs ma na celu podanie podstaw inteligentnej analizy sygnału z naciskiem na praktyczne zastosowania podanych metod. Głównym celem jest uzyskanie umiejętności stworzenia systemu do rozwiązania konretnego problemu sprecyzowanego na drugich zajęciach laboratoryjnych. Projekt może być realizowany w dowolnym języku programowania, który posiada interfejs do biblioteki OpenCV. Realizacja projektu polega na przeszukaniu literatury fachowej celem określenia stanu techniki. Następnie należy zaimplementować rozwiązanie oceniane jako najlepsze dla rozwiązania problemu. W przypadku dostępności źródeł open source lub rozwiązań opartych na funkcjach bibliotecznych można je wykorzystać w projekcie. W dalszym kroku rozwoju projektu należy dokonać jednej optymalizacji efektywności lub złożoności opracowywanego algorytmu a następnie porównać go do wyników konkurencyjnego rozwiązania.
1) Akwizycja obrazu i przetwarzanie wstępne. Demosaicing, odszumianie, interpolacja kolorów, sampling, aliasing, balans kolorów.
2) Dedykowane systemy kamer, metody pozyskiwania sygnału trójwymiarowego, kalibracja, rejestracja, estymacja głębi.
3) Cechy. Detektory cech, deskryptory cech, dopasowywanie cech, śledzenie cech. Problem przysłony. Niezmienność w skali i orientacji.
4) Wykrywanie krawędzi. Wykrywanie linii. Segmentacja.
5) Algorytmy dopasowywania za pomocą cech. Dopasowanie metodą najmniejszych kwadratów, RANSAC, LMS. Metody bazujące na SVD.
6) Określanie ustawienia obiektu.
7) Reconstrukcja struktury obiektu z ruchu. Triangulacja. Bundle adjustement.
8) Estymacja ruchu.
9) Rekonstrukcja 3D
10) Detekcja i rozpoznawanie obiektów. Rozpoznawanie egzemplarza.
11) Klasyfikacja obiektów. Metody maszynowego uczenia do klasyfikacji obiektów.
12) Głębokie sieci neuronowe do klasyfikacji obiektów.
13) Anotacja wideo.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie na podstawie kolokwium na ostatnich zajęciach sprawdzające wiedzę z całości materiału (weryfikuje efekty …), kolokwium poprawkowe w sesji.
50-60% - ocena: 3
60-70% - ocena: 3+
70-80% - ocena: 4
80-90% - ocena: 4+
90-100% - ocena 5
Laboratorium: zaliczenie na podstawie projektu składającego się ze sprawozdania oraz kodu źródłowego działającego programu (weryfikuje efekty …)
50-60% - ocena: 3
60-70% - ocena: 3+
70-80% - ocena: 4
80-90% - ocena: 4+
90-100% - ocena 5 (muszą być kryteria na każdą ocenę!)
Praktyki zawodowe
Możliwość realizacji zadań w projektach naukowych prowadzonych w Interdyscyplinarym Centrum Nowoczesnych Technologii.
Literatura
1. R. Szeliski, „Computer Vision. Algorithms and Applications” Springer 2011.
2. R. Hartley, A. Zissermann, „Multiple View Geometry in Computer Vision,” Cambridge University Press, 2000.
3. G. Bradski, A. Kaehler, „Learning OpenCV. Computer Vision with the OpenCV Library,” O’Reilly. 2008.
4. V. Patel, R. Chellappa, "Sparse Representations and Compressive Sensing for Imaging and Vision," Springer, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: