Conducted in
term:
2020/21
Erasmus code: 12.1
ISCED code: 0912
ECTS credits:
0.5
Language:
Polish
Organized by:
(in Polish) Katedra Radiologii i Diagnostyki Obrazowej
(for:
Faculty of Medicine)
1.3. Radiology 1600-LekM4CURD-J
- https://moodle.umk.pl/WLek/ (term 2020/21)
This course has not yet been described...
Term 2020/21:
|
Total student workload
(in Polish) Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 2 godzin
- udział w seminariach 4 godziny
- konsultacje: 2 godziny
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi
8 godzin, co odpowiada 0,26 punktu ECTS
- Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 2 godzin
- udział w seminariach 4 godziny
- konsultacje: 2 godziny
- przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury): 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 16 godzin, co odpowiada
0,5 punktowi ECTS
Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- czytanie wskazanej literatury naukowej: 3 godziny
- udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu radiologii układu nerwowego): 4 godziny
- przygotowanie do zaliczenia (z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu nerwowego): 4 godziny
- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu radiologii układu nerwowego): 2 godziny
Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada
0,4 punktu ECTS
Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia: 5 godzin
(0,16 punktu ECTS)
Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- udział w wykładach : 2 godzin
- udział w seminariach: 4 godzin
- przygotowanie do zaliczenie 5 godziny
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
11 godzin, co odpowiada 0,4 punktu ECTS
Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
nie dotyczy
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: zna fizyczne podstawy nieinwazyjnych metod obrazowania (B.W08)
W2: zna budowę ciała ludzkiego w podejściu topograficznym oraz czynnościowym ( w szczególności układu nerwowego)(A.W02)
W3: posiada wiedzę z zakresu współcześnie wykorzystywanych badań obrazowych, w szczególności:
a) symptomatologię radiologiczną podstawowych chorób układu nerwowego,
b) metody instrumentalne i techniki obrazowe wykorzystywane do wykonywania zabiegów leczniczych,
c) wskazania, przeciwwskazania i przygotowanie pacjentów do poszczególnych rodzajów badań obrazowych oraz przeciwwskazania do stosowania środków kontrastujących (F.W10);
W4: Zna podstawowe odrębności neurologiczne w badaniach radiologicznych w najczęstszych chorobach występujących u osób starszych oraz zasady postępowania w podstawowych zespołach geriatrycznych (E.W09);
W5: Rozumie znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej podczas badania pacjentów oraz pojęcie zaufania w interakcji z pacjentem (E K_W10),
W6: Zna i rozumie zagrożenia związane z przeprowadzaniem badań radiologicznych ludzi w podeszłym wieku (E.W11);
W7: Zna i rozumie podstawowe zasady organizacji badań radiologicznych w grupie osób starszych (E.W12);
W8: Zna i potrafi rozróżnić podstawowe nieprawidłowości zespołów neurologicznych w badaniach radiologicznych (E.W13);
W9: Zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób układu nerwowego, w tym
a) bólach głowy: migrenie, napięciowym bólu głowy i zespołach bólów głowy oraz neuralgii nerwu V,
b) chorobach naczyniowych mózgu, w szczególności udarze mózgu,
c) padaczce,
d) zakażeniach układu nerwowego, w szczególności zapaleniu opon mózgowo-rdzeniowych, boreliozie, opryszczkowym zapaleniu mózgu, chorobach neurotransmisyjnych,
e) otępieniach, w szczególności chorobie Alzheimera, otępieniu czołowym, otępieniu naczyniopochodnym i innych zespołach otępiennych,
f) chorobach jąder podstawy, w szczególności chorobie Parkinsona,
g) chorobach demielinizacyjnych, w szczególności stwardnieniu rozsianym,
h) chorobach układu nerwowo–mięśniowego, w szczególności stwardnieniu bocznym zanikowym i rwie kulszowej,
i) urazach czaszkowo–mózgowych, w szczególności wstrząśnieniu mózgu(E.W14):;
W10: Zna i rozumie zasady diagnozowania najczęstszych chorób ośrodkowego układu nerwowego w zakresie :
a) obrzęku mózgu i jego następstw, ze szczególnym uwzględnieniem stanów nagłych,
b) innych postaci ciasnoty wewnątrzczaszkowej z ich następstwami,
c) urazów czaszkowo-mózgowych,
d) wad naczyniowych centralnego systemu nerwowego,
e) guzów nowotworowych centralnego systemu nerwowego,
f) chorób kręgosłupa i rdzenia kręgowego (F.W13);
W11: Zna zasady prowadzenia badania angiografii DSA przy podejrzeniu śmierci mózgu i zasady jej rozpoznawania (F.W15).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Powiązuje obrazy badań radiologicznych z uszkodzeniami tkankowymi i narządowymi (C.U11);
U2: Umie ocenić stan ogólny, stan przytomności i świadomości pacjenta podczas wykonywania badań radiologicznych (E.U07);
U3: Umie zastosować zasady triage pacjentów zleconymi badaniami radiologicznymi ( E.U14);
U4: Rozpoznaje stan po spożyciu alkoholu, narkotyków i innych używek (E.U15)
U5: Umie zanalizować wyniki pobranych badań laboratoryjnych- w celu kwalifikacji do badań radiologicznych z zakresu radiologii. (E.U28)
U6: Asystuje przy przeprowadzeniu następujących procedur i zabiegów lekarskich:
a) ultrasonograficznie przy drenażu jamy opłucnowej, nakłuciu worka osierdziowego, nakłuciu jamy otrzewnowej, biopsji cienkoigłowej,
oraz interpretuje ich wyniki (E.U30);
U7: Ocenia stan badanego pacjenta nieprzytomnego i określa zgodnie z obowiązującymi międzynarodowymi skalami punktowymi (F.U21);
U8: Potrafi rozpoznać objawy narastającego ciśnienia śródczaszkowego w badaniu tomografii komputerowej, rezonansu magnetycznego (F.U22);
U9: Potrafi ocenić szkodliwość dawki promieniowania jonizującego i stosuje się do zasad ochrony radiologicznej (B.U02);
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Posiada świadomość własnych ograniczeń i umiejętności stałego dokształcania się (K.01)
K2: Potrafi nawiązać i utrzymać głęboki i pełen szacunku kontakt z chorym (K.03)
K3: Kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu (K.04)
K4: Okazuje szacunek wobec Pacjenta i zrozumienie dla różnic światopoglądowych, oraz kulturowych (K.05)
K5:Przestrzega tajemnicy lekarskiej i wszelkich praw pacjenta(m in. Prawa do informacji, do intymności, do świadomej decyzji ,do godnej śmierci (K.06)
K6: Posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się (K.08)
Observation/demonstration teaching methods
- staging
- simulation (simulation games)
- display
- drama
- exhibition
- simulation (simulation games)
- display
- drama
- exhibition
Expository teaching methods
- programmed material
- informative (conventional) lecture
- description
- problem-based lecture
- discussion
- informative (conventional) lecture
- description
- problem-based lecture
- discussion
Type of course
(in Polish) przedmiot obowiązkowy
Prerequisites
(in Polish) Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu powinien posiadać wiedzę z fizyki w zakresie szkoły średniej oraz z anatomii i fizjologii człowieka w zakresie odpowiednich przedmiotów nauczanych w czasie studiów.
Course coordinators
Bibliography
Term 2020/21:
|
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: