Conducted in
terms:
2021/22Z, 2021/22L, 2022/23Z, 2022/23L, 2023/24Z, 2023/24L
Erasmus code: 08.2
ISCED code: 0221
ECTS credits:
unknown
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Theology
Old Testament Exegesis - the Pentateuch 1500-EGPIEC-DM
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Całkowity nakład pracy studenta dla tego kursu wyniesie około 116 godzin, czyli równowartość 4 punktów ECTS (1 pkt = ok. 25-30 godzin). Z tego 60 godzin przypadnie na wykłady (2 pkt ECTS), a 56 godzin na ćwiczenia (2 pkt ECTS).
W odniesieniu do wykładu, nakład pracy studenta przedstawia się w następujący sposób:
- udział w wykładach = 28 h;
- lektura wybranych fragmentów Pięcioksięgu, zadanych artykułów i tekstów wprowadzeń oraz przygotowanie się do pisemnego testu kontrolnego 14h;
* Pięcioksiąg: Rdz 1 - 25; Wj 11 - 24; Kpł 17 - 19; Lb 20 - 24; Pwt 12 - 26
* artykuł do przygotowania na kolokwium: Lemanski J., "Pięcioksiąg.
Próba syntezy współczesnych badań", Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 38.1 (2005) 15–28.
* teksty wprowadzeń do poszczególnych Ksiąg Pentateuchu pochodzące z Pisma Świętego z komentarzem opracowanego przez Zespół Biblistów Polskich z
inicjatywy Towarzystwa Świętego Pawła (2008)
- przygotowanie się do końcowego egzaminu ustnego = 18 h.
Odnośnie do nakładu pracy studenta w ramach ćwiczeń należy wyszczególnić następujące elementy:
- udział w ćwiczeniach = 14 h;
- przygotowanie i przedłożenie prezentacji w Power Point na temat jednego z zaproponowanych przez wykładowcę tematów = 12 h
- przygotowanie się do dyskusji na temat prezentacji przedstawianych w ramach ćwiczeń = 3 h
- przeprowadzenie kwerendy bibliotecznej i napisanie pracy zaliczeniowej na temat wybranej perykopy z Księgi Rodzaju = 15 h (5 stron A4)
- Lektura Cyklu Abrahama (Rdz 11,27 - 25,11) i przygotowanie się do pisemnego testu ze znajomości cyklu (= 12 h);
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: Student zna pojęcie, genezę, naturę, okoliczności i etapy powstawania Pięcioksięgu (symbole w KRK: K_W06);
W2: Student opisuje kwestie najważniejszych gatunków literackich rządzących Pięcioksięgiem (K_W06; K_W14);
W3: Student ma wiedzę na temat środowiska powstania Pięcioksięgu (tło historyczne, kulturowe i religijne) - (K_W06, K_W13);
W4: Student zna egzegezę i przesłanie teologiczne wybranych perykop z Księgi Rodzaju, Wyjścia, Liczb i Powtórzonego Prawa (K_W06; K_W12);
W5: Student zna w warstwie materialnej treść Pięcioksięgu, a zwłaszcza cykl Abrahama (K_W06).
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: Student analizuje wybrane perykopy Pięcioksięgu, rozróżniając najważniejsze gatunki literackie oraz wykorzystując dokonania różnych szkół i metod interpretacyjnych (K_U1; K_U02; K_U04, K_U05);
U2: Student uwzględnienia w badaniach teologicznych teksty Pięcioksięgu (K_U01; K_U04).
U3: Student wykorzystuje teksty z Pięcioksięgu do rozwiązania konkretnych problemów teologicznych i egzystencjalnych (K_U01;
K_U09)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: Student rozwija zainteresowania dotyczące współczesnych osiągnięć egzegezy Pięcioksięgu (K_K01; K_K02);
K2: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K03).
K3: Ma świadomość dynamiki z jaką rozwijają się nauki biblijne, co pociąga za sobą konieczność ciągłego osobistego studium w kwestiach dotyczących interpretacji Pisma św. (K_K01, K_K05)
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- problem-based lecture
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- description
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- description
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- practical
- presentation of a paper
- case study
- project work
- practical
- presentation of a paper
- case study
- project work
Type of course
(in Polish) kanon
Prerequisites
(in Polish) 1. Znajomość elementarnych zasad egzegezy tekstu biblijnego obejmujących podejście diachroniczne i synchroniczne.
2. Ogólna znajomość dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej "Interpretacja Biblii w Kościele" oraz adhortacji apostolskiej Benedykta XVI "Verbum Domini".
Course coordinators
Term 2021/22Z: | Term 2022/23Z: | Term 2023/24Z: |
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: