Conducted in
term:
2023/24Z
ISCED code: 0313
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
Practical psychology of children and youth development 2404-P-MF-PPR
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) 150 godzin (6 ECTS)
Obecność na zajęciach (60 godzin)
Lektura
Przygotowanie i przeprowadzenie warsztatu
Realizacja projektu
Esej
Zadania domowe
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Efekty kierunkowe:
K_W18 - zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej i wychowawczej oraz podstawowe teorie rozwoju i wychowania; posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym; zna czynniki wspierające i utrudniające rozwój
K_W21 - zna metody udzielania pomocy psychologicznej (np. poradnictwo, psychoterapia, rehabilitacja psychologiczna, psychoprofilaktyka, psychoedukacja); zna prawidłowości rządzące procesem terapeutycznym; zna specyfikę psychospołecznego funkcjonowania osób z zaburzeniami lub niepełnosprawnością; posiada wiedzę na temat form patologii społecznych, zachowań ryzykownych
K_W11 - zna podstawowe teorie psychologii procesów poznawczych oraz terminologię dotyczącą percepcji, uczenia, pamięci, myślenia i decyzji; zna współczesne osiągnięcia badań w tym zakresie
K_W13 - zna klasyczne teorie emocji i motywacji; zna definicje emocji i motywacji oraz metody ich badania; wie na czym polega regulacja emocji
Efekty przedmiotowe:
1. Zna typowy przebieg rozwoju człowieka w wybranych obszarach od narodzin do osiągnięcia dorosłości.
2. Zna podstawowe trudności i wyzwania rozwojowe występujące u dzieci i młodzieży w wybranych obszarach funkcjonowania.
3. Zna podstawowe metody uczenia się i posiada wiedzę na temat ich skuteczności.
Learning outcomes - skills
(in Polish) Efekty kierunkowe:
K_U05 - umie krytycznie analizować popularne publikacje z zakresu psychologii, a także oddzielać poglądy oparte na wiedzy potocznej od danych naukowych
K_U09 - posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku angielskim (uznawanym za podstawowy dla psychologii)
K_U10 - rozwija umiejętności związane z komunikacją interpersonalną; posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień́ ustnych, w języku polskim i języku angielskim
K_U13 - posiada podstawowe umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie problemów rozwojowych i zaburzeń́ psychicznych
K_U14 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji problemowych oraz analizowania ludzkich i zwierzęcych zachowań; potrafi rozpoznać prawidłowe i zaburzone funkcjonowanie człowieka, grup i organizacji społecznych
K_U15 - potrafi zidentyfikować źródła i mechanizmy powstawania zaburzeń zachowania jednostki; potrafi zaproponować działania podnoszące jakość życia osoby
K_U18 - posiada umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy do analizowania zjawisk społecznych w odniesieniu do problemów psychologicznych, społecznych, pedagogicznych i pomocowych
Efekty przedmiotowe:
1. Potrafi przeprowadzić warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców, nauczycieli lub uczniów.
2. Potrafi analizować psychologiczne i społeczne problemy dzieci i młodzieży przedstawione w formie studiów przypadków.
3. Potrafi krytycznie analizować informacje zawarte w poradnikach i publikacjach popularnonaukowych dotyczących rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Efekty kierunkowe:
K_K02 - potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii; potrafi prowadzić dyskusje naukowe
K_K07 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role wykorzystując kompetencje nabyte podczas realizacji programu studiów
Efekty przedmiotowe:
1. Potrafi współpracować w zespole przygotowując i przeprowadzając warsztat psychoedukacyjny.
2. Potrafi odpowiedni uargumentować swoje stanowisko podejmując dyskusje z innymi uczestnikami kursu.
Teaching methods
(in Polish) Metoda projektu
Dyskusja
Studium przypadku
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- discussion
- participatory lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- observation
- project work
- experimental
- practical
- observation
- project work
- experimental
- practical
Online teaching methods
- evaluative methods
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
- cooperation-based methods
- content-presentation-oriented methods
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: