Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2024/25Z
ECTS credits:
2
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Philosophy and Social Sciences
Fundamentals of sports medicine 2403-WFiS-s2-TPM-23
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):
- udział w wykładach - 30
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.):
- przygotowanie do wykładu - 10
- pisanie prac, projektów – 5
- czytanie literatury – 5
- przygotowanie do kolokwium – 5
Łącznie: 60 godz. (2 pkt. ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1: ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych oraz terminologii turystyki i sportu, interdyscyplinarnego charakteru zjawiska turystyki, miejsca i znaczenia turystyki i sportu w systemie nauk i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi z obszaru nauk przyrodniczych, społecznych oraz obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej.
K_W09 Rozumie znaczenie odnowy biologicznej i psychicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej i psychopedagogicznej.
W2: posiada wiedzę w zakresie fizykochemicznych i biologicznych podstaw nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, w tym znajomość budowy i funkcji organizmu człowieka.
K_W10 Zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm. Zna i rozumie prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej nauczyciela, wychowawcy, trenera.
W3: ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń.
K_W11 Jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała.
W4: ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, marketingu i zarządzania w turystyce i sporcie oraz funkcjonowania przedsiębiorstw sektora usług turystycznych i rekreacyjnych.
K_W15 Zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego oraz sprawności fizycznej i motoryczności człowieka.
W5: zna zasady promocji zdrowia i zdrowego stylu życia, w tym teorie zabaw i gier ruchowych, ich znaczenie w turystyce i rekreacji oraz w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka, zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości i działalności gospodarczej związanej z turystyką i sportem.
K_W16 Posiada zasób pojęć i ma wiedzę na temat teorii i metodyki wychowania fizycznego i sportu, z uwzględnieniem specyfiki sportu dzieci i młodzieży, aktywności rekreacyjnej, aktywności fizycznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1: potrafi wykorzystywać różne źródła informacji dotyczące branży turystycznej i sportowo -rekreacyjnej, w tym literaturę przedmiotu.
K_U01 Potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych człowieka.
U2: posiada specjalistyczne umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej (rekreacyjnych, zdrowotnych, sportowych i estetycznych) uwzględniając elementy środowiska przyrodniczego, uwarunkowania zdrowotne, poznawcze, dydaktyczne oraz wychowawcze.
K_U10 Potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu. Potrafi łączyć działania projektujące z realizacją wychowawczych i edukacyjnych form komunikacyjno–informacyjnych oraz stosować media i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w edukacji i szkoleniu sportowym.
U3: potrafi projektować i realizować działania oraz rozwiązywać problemy z zakresu turystyki, sportu i rekreacji.
K_U16 Potrafi samodzielnie planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu urazów i kontuzji w procesie treningowym i procesie wychowania fizycznego. Dba o bezpieczeństwo i higienę zajęć edukacyjnych i sportowych.
U4: doskonali umiejętności zawodowe w sposób ukierunkowany, m.in. w zakresie zasobów i walorów środowiska przyrodniczego, obsługi ruchu turystycznego i organizacji przestrzeni turystycznej, zarządzania obiektami i przedsiębiorstwami turystycznymi, rekreacyjnymi i sportowymi, animacji czasu wolnego, posiada sprawność fizyczną w zakresie wychowania fizycznego, sportu i rekreacji ruchowej.
K_U19 Potrafi formułować i rozwiązywać problemy badawcze w ramach nauk pedagogicznych i nauk o kulturze fizycznej. Umie posługiwać się podstawowymi metodami badań oraz korzystać z dostępnych narzędzi badań, a także oceniać przyjęte procedury badania i interpretować uzyskane wyniki. Potrafi formułować wnioski merytoryczne na podstawie wyników statystycznych. Umie posługiwać się podstawowymi metodami statystycznymi w pracy naukowej. Potrafi wykorzystać analizę statystyczną w badaniu naukowym.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy i uczestnictwa w różnych formach doskonalenia z zakresu turystyki, rekreacji i sportu.
K_K08 Dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych. Przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej.
K2: potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy zawodowe, współdziałając i pracując w grupie, pełniąc w niej różne funkcje (np. przewodnika, pilota, organizatora turystycznego, hotelarza, animatora czasu wolnego i sportu), potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, poprzez świadomość pozytywnej roli aktywności ruchowej w życiu człowieka dba o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej
K_K09 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny. Odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. Jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, edukacyjne i organizacyjne. Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Teaching methods
(in Polish) Wykład konwersatoryjny i z prezentacją multimedialną, dyskusja.
Prerequisites
(in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu nauk o zdrowiu i kultury fizycznej, a w szczególności antropomotoryki.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: