The problems of multiculturalism 2403-320-PRSs1
Social background for the ideology of multiculturalism in Europe and the United States;
- traditions of migrant societies and Polish contexts;
- Basic definitions in the field of intercultural pedagogy - multiculturalism, regionalism, interculturalism, global and European education, migrants, asylum seekers, refugees, cultural minorities etc .;
- National minorities and ethnic groups in Poland - typology;
- Stigmatized minorities - stereotypes and ethnic prejudices against Roma and Jews;
- Problems of foreigners in Poland - law, care, education;
- Refugees - problems of social integration, legal solutions;
- Challenges for Poland as a multicultural society;
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Expository teaching methods
- narration
- description
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- experimental
- project work
- brainstorming
Type of course
Prerequisites
Course coordinators
Assessment criteria
Class attendance, preparation of a thematic presentation, active participation in discussions.
Bibliography
Czerniejewska I., „Edukacja wielokulturowa, działania podejmowane w Polsce”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
Chromiec E., Dziecko wobec obcości kulturowej, Gdańsk 2004.
Grzybowski P., Edukacja międzykulturowa - konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.
Grzybowski P.P. „Edukacja międzykulturowa - przewodnik. Pojęcia,
literatura, adresy". Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.
Grzybowski P.P. „Spotkania z Innymi. Czytanki do edukacji międzykulturowej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2011.
Kossak-Główczewski (red.), „Wielokulturowość, między edukacją regionalną i edukacją międzykulturową”, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2015.
Kożyczkowska A., Sokołowska-Młynarczuk A. , "Dziecko cudzoziemskie w nowym kraju. Zderzenie kultur", w: Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne, Gdańsk 2019.
Lewowicki T. (red.), „Wielokulturowość i problemy edukacji”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.
Matsumoto, D., Juang, L., Psychologia międzykulturowa, Gdańsk 2007.
Misiejuk D., Świdzińska A., Młynarczuk-Sokołowska A., „Kompetencje międzykulturowe. Materiały edukacyjne dla rad pedagogicznych", Ośrodek Rozwoju Edukacji 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A., „Teoria i praktyka międzykulturowej edukacji nieformalnej w kontekście działań adresowanych do dzieci", Białystok 2016.
Młynarczuk-Sokołowska A. (red.), „Przygody Innego. Bajki międzykulturowe na rzecz integracji dzieci cudzoziemskich", Fundacja Dialog 2015.
Nikitorowicz J. „Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji
międzykulturowej". Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
2005.
Nikitorowicz J., Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2018.
Szafrańska A.(red.) ,„Edukacja małego dziecka. Tom 14. Konteksty społeczne
i międzykulturowe". Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2019.
Sobecki M., Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej. Warszawa 2016.
Śmiechowska-Petrovskij E. (red.) „Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych", Warszawa 2016.
Weigl B., Maliszkiewicz B. (red.), „Inni to także my. Mniejszości narodowe w Polsce: Białorusini, Cyganie, Litwini, Niemcy, Ukraińcy, Żydzi. Program edukacji wielokulturowej w szkole podstawowej". Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1998.
Weigl B., Stereotypy etniczne i uprzedzenia u dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 1999..
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: