Pedagogy of special needs 2403-210-PRSs1
1. Introduction. Special education as a science.
2. Divisions of special education.
3. History of special education.
4. Standard – an etiological, social and ethical problem.
5. Diagnosis and therapy, aiding development.
6. Disabled people in society. Possibilities and limitations.
7. Exceptional supporters of special education.
8. Education system for disabled individuals in Poland and other countries.
9. Present approach to the problem of disabled people- through integration to inclusion.
10. Common disorders.
11. Profound disability – autism , Asperger’s Syndrome.
12. Genetic syndromes- Down’s syndrome.
13. Rett’s Syndrome.
14. Savants and their exceptional talents.
15. Summary. Practical aspect of special education.
Total student workload
Learning outcomes - knowledge
Learning outcomes - skills
Learning outcomes - social competencies
Teaching methods
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- description
- participatory lecture
- problem-based lecture
- narration
Exploratory teaching methods
- project work
- laboratory
- practical
- experimental
- observation
- seminar
- classic problem-solving
- round table
Type of course
Prerequisites
Course coordinators
Learning outcomes
Knowledge: Basic information about disabilities and disabled people’s functioning. Ways of approach and influence.
Skills: empatic approach to the problem of disability and disabled people’s functioning.
Competence: ability to fulfill the role of a pedagogue, ready to work with a disabled person.
Practical placement
No
Bibliography
Bąbka J. (2004): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, Warszawa
Binnebesel J. Bohdan Z., Krakowiak P. (2012): Przewlekle chore dziecko w domu Poradnik dla rodziny i opiekunów, Gdańsk
Binnebesel J. Janowicz A. Krakowiak P. Paczkowska A. (2010): Pozamedyczne aspekty opieki paliatywno-hospicyjnej, Gdańsk
Błeszyński J. (2013): Niepełnosprawność intelektualna: mowa, język, komunikacja: czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk
Błeszyński J., (2006), Pedagogika specjalna, [w:] red. n. B. Śliwerski Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk.
Błeszyński J., Baczała D., Binnebesel J.(2009): Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną w ujęciu pedagogicznym, Łódź
Chrzanowska I., (2009), Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia, Impuls, Kraków.
Dykcie W.( 2001 i inne); Pedagogika Specjalna, Poznań
Dykcik W., (2005), Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych, Poznań.
Gałkowski T. (1979) Dzieci specjalnej troski, Warszawa
Janiszewska – Nieścioruk Z., (2003), Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 1 i 2. Impuls, Kraków.
Krauze A., (2004), Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków.
Krauze A., (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków.
Kuczyńska –Kwapisz J.(1996) Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, Warszawa
Nowicka A. Bąbka J.(2010), Człowiek i jego rodzina wobec utraty zdrowia i sprawności, Lubin
Pilecka B. (2004): Kryzys psychologiczny: wybrane zagadnienia, Kraków
Sadowska S. (2005): Ku edukacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu niepełnosprawnych, Toruń
Sekułowicz M., (2006), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej. Teoria, diagnoza, terapia, Wrocław.
Sękowska Z. (2001i inne) Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
Smith D. D., (2008), Pedagogika specjalna. T. 1 i 2., Warszawa.
Sowa J., Wojciechowski F. (2001) Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów
Speck O., (2005), Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki.Gdańsk.
Vašek Ś. Stankowski A., (2006), Zarys pedagogiki specjalnej, Katowice.
Wojciechowski F., (2008), Niepełnosprawność. Rodzina. Dorastanie, Warszawa.
Wyczesany J., (2006), Pedagogik niepełnosprawnych intelektualnie. Kraków.
Wyczesany J., Gajdzica Z., (2006), Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków.
Zaorska M. (2002): Głuchoniewidomi w Polsce: specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn
Zawiślak A. (2009) Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Kraków
Zeidler Z., (2007), Niepełnosprawność. Wybrane problemy psychologiczne i ortopedagogiczne. Gdańsk.
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: