Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L
ISCED code: 0222
ECTS credits:
6
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(for:
Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
History of Art Doctrines II 1402-DDA-12-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w wykładach – 30 godz. (1 ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się ze specjalistyczną literaturą obowiązkową dotyczącą tematyki wykładu – 30 godz. (1 ECTS)
- przygotowanie krótkich referatów skojarzonych z prezentacją PowerPoint- 15 godz. (0,5 ECTS)
- przygotowanie do dwufazowego egzaminu - 15 godz. (0,5 ECTS)
W trybie zdalnym:
wykład będzie prowadzony w 20% w trybie zdalnym synchronicznym na platformie Google Meet.
W sumie: 3 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/tka
W 1 Zna genezę, fazy rozwojowe i środowiskowe (geo-polityczne) zróżnicowanie romantyzmu w teorii i krytyce sztuk plastycznych, a także filozoficzne odniesienia nurtu (K_W01)
• W 2 Zna proces nobilitacji malarstwa pejzażowego w refleksji nad sztuką romantyzmu (K_W01)
• W 3 Zna teorię koloru zawartą w pismach P.O. Rungego i J. W. Goethego (K_W07)
• W 4 Zna założenia filozoficzno-estetyczne A. Schopenhauera (K_W07)
• W 5 Zna poglądy na rolę sztuki w rozwoju historii G.W.F. Hegla (K_W07)
• W 6 Zna nowatorską myśl o sztuce Stendhala, T. Gautiera i C. Baudelaire’a, zawartą w recenzjach z Salonów paryskich (K_W07)
• W 7 Zna prospołeczne poglądy części romantyków francuskich i angielskich (T. Thoré-Bürger; J. Ruskin) (K_W07)
• W 8 Zna koncepcję historii współczesnej (K_W08)
• W 9 Poznaje miejsce sztuki w społeczeństwie doby pozytywizmu (K_W02)
• W 10 Poznaje teoretyczne założenia realizmu i ideową niejednolitość nurtu (K_W02)
• W 11 Poznaje różne sposoby interpretacji takich pojęć podstawowych jak „prawda”, „rzeczywistość", „szczerość”, „mimetyzm” (K_W08)
• W 12 Poznaje postulaty utylitaryzmu sztuki i przeciwstawne idee autonomii sztuki (K_W07)
• W 13 Zna koncepcje dandyzmu i „kłamstwa” sztuki (K_W08)
• W 14 Poznaje podstawy dziewiętnastowiecznej historiografii sztuki (K_W02)
• W 15 Poznaje definicje, terminologię i ramy chronologiczne modernistycznego nurtu (K_W01)
• W 16 Zna wewnętrzną złożoność modernizmu w sztukach plastycznych widzianą w perspektywie krytyki artystycznej (K_W08)
• W 17 Charakteryzuje kluczowe kategorie i pojęcia wypracowane w odniesieniu do symbolizmu, proto-ekspresjonizmu, dekadentyzmu, neoimpresjonizmu i postimpresjonizmu (K_W09)
• W 18 Zna oddziaływanie filozofii F. Nietzschego i H. Bergsona na ideowe podstawy wczesnego modernizmu (K_W07)
• W 19 Zna programowe i teoretyczne założenia klasycznych awangard XX wieku: kubizmu, orfizmu, futuryzmu, dadaizmu, puryzmu i konstruktywizmu (K_W07)
• W 20 Charakteryzuje filozoficzno-estetyczne traktaty tworzące podstawy sztuki abstrakcyjnej (W. Kandinsky; P. Klee, K. Malewicz, P. Mondrian) (K_W02)
• W 21 Charakteryzuje dyskurs neoklasycyzmu i neorealizmu lat 20. i 30. XX wieku (K_W02)
• W 22 Zna krytyczne narracje dotyczące modernistycznych zjawisk i postaw w sztuce po 1945 r. (K_W07)
• W 23 Charakteryzuje dyskurs postmodernizmu. (K_W07)
• W 24 Zna teoretyczne założenia i aparat pojęciowy zawarty w tekstach T. Adorna, A. Badiou, R. Barthesa, G. Bataille’a, W. Benjamina, G. Deleuze’a, J. Derridy, M. Foucaulta, M. Heideggera, J. Lacana, E. Levinasa, J.F. Lyotarda, M. Merleau-Ponty’ego, G. Spivaka. (K_W08)
Learning outcomes - skills
(in Polish) Student/tka
U 1 Analizuje koncepcje ideowo-estetyczne pierwszego pokolenia niemieckich romantyków (Runge, Goethe, Herder, Wackenroder, Schlegel, Pforr, Carus, Friedrich). (K_U02)
• U 2 Omawia porównawczo oddziaływanie filozofii Hegla i Schopenhauera na kształtowanie się romantycznego nurtu. (K_U02)
• U 3 Opisuje polemiki między francuskimi neoklasycystami i romantykami (K_U10)
• U 4 Analizuje promujące romantyczne tendencje recenzje Salonów Paryskich autorstwa Thiersa, Stendhala, Gautiera, Decampsa, De Musseta (K_U10)
• U 5 Określa pozycję V. Hugo wśród promotorów romantyzmu (K_U02)
• U 6 Przedstawia teoretyczną koncepcję „oryginalności” W. Hazlitta (K_U03)
• U 7 Omawia intelektualny wkład Baudelaire’a w rozwój europejskiego romantyzmu K_U04)
• U 8 Analizuje sposób rozumienia przez romantyków klasycznej triady Prawda-Dobro- Piękno Przedstawia ideę „sztuki dla człowieka” Thoré-Bürgera jako antytezę hasła „sztuka dla sztuki”(K_U04)
• U 9 Analizuje poglądy J. Ruskina i ich oddziaływanie na myśl o sztuce w Europie (K_U04)
• U 10 Odczytuje znaczenia takich pojęć jak „historia współczesna” i „orientalizm” (K_U03)
• U 11 Objaśnia naturę sporu między francuskimi romantykami i realistami (K_U03)
• U 12 Analizuje niejednorodny dyskurs realizmu (teksty Courbeta, Champfleury’ego, Taine’a, Duranty’ego, Castagnary’ego, Thorégo, Zoli) (K_U04)
• U 13 Identyfikuje elementy mityzacji realizmu jako postawy w pełni obiektywistycznej (K_U04)
• U 14 Objaśnia relację między nauką i sztuką w ramach pozytywizmu (K_U04)
• U 15 Przedstawia znaczenie badań z zakresu psychologii percepcji wizualnej dla rozwoju teorii i historii sztuki (neoimpresjonizm) (K_U04)
• U 16 Omawia rozwój historiografii sztuki opartej na kategorii stylu (K_U01)
• U 17 Wyjaśnia aparat pojęciowy odnoszący się do wczesnego modernizmu (K_U03)
• U 18 Analizuje programowe teksty i krytyczne omówienia obrazów-manifestów modernizmu (K_U03)
• U 19 Identyfikuje teoretyczne założenia szeregu nurtów splatających się lub współistniejących w ramach modernizmu: dekadentyzmu, symbolizmu, ekspresjonizmu, postimpresjonizmu (K_U04)
• U 20 Wskazuje synkretyczny rys sztuki przełomu wieków, jaki zarysowuje się w krytycznych tekstach z epoki (K_U04)
• U 21 Zestawia porównawczo estetyczne przesłanki nowego klasycyzmu i fowizmu
• U 22 Analizuje wypowiedzi Cézanne’a na temat konstrukcji przestrzeni wewnątrzobrazowej (K_U10)
• U 23 Analizuje teoretyczne i krytyczne wypowiedzi dotyczące pierwszych awangard XX wieku: kubizmu, orfizmu i futuryzmu (K_U10)
• U 24 Wyjaśnia rywalizację między różnymi formułami sztuki symultanicznej (K_U04)
• U 25 Przedstawia zasady antyestetyzmu i nihilizmu dadaistów (K_U04)
• U 26 Omawia estetykę maszyny i teoretyczne założenia puryzmu (K_U10)
• U 27 Przedstawia utopię konstruktywizmu i normy produktywizmu odzwierciedlone w programowych tekstach (K_U03)
• U 28 Omawia narodziny koncepcji sztuki abstrakcyjnej przejawiające się w filozofii B. Crocego i W. Worringera (K_U03)
• U 29 Analizuje aparat pojęciowy podstawowych traktatów dotyczących sztuki abstrakcyjnej (Kandinsky, Klee, Mondrian, Malewicz) (K_U04)
• U 30 Analizuje narracje surrealistów (Aragon, Breton) (K_U04)
• U3 1 Wyjaśnia ścierające się latach 20. i 30. postawy radykalnej awangardy i tendencje tradycjonalistyczne (Benjamin, Adorno) (K_U04)
• U 32 Objaśnia elementy krytyki zawarte w dyskursie postmodernizmu (K_U04)
• U 33 Wskazuje kluczowe zagadnienia w tekstach A. Badiou, R. Barthesa, G. Bataille’a, G. Deleuze’a, J. Derridy, M. Foucaulta, J. Lacana, E. Levinasa, J.F. Lyotarda, M. Merleau-Ponty’ego, G. Spivaka. (K_U04)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student/tka
K 1 Czyta i interpretuje różne teksty kulturowe (K_K02)
K 2 Odnajduje reminiscencje bądź parafrazy (cytaty) dawnych tekstów kulturowych we współczesnych przekazach (K_K02)
K 3 Wykorzystuje nabytą wiedzę na temat historii krytyki artystycznej pisząc recenzje, artykuły i scenariusze ekspozycyjne (K_K01)
K 4 Ma autoświadomość metodologiczną (K_K04)
K 5 Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i braków (K_K04)
K 6 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego (K_K04)
K 8 Przestrzega zasad etyki zawodowej (K_K01)
K 9 Ma poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K-04)
K 10 Przestrzega zasad respektowania kultur pozaeuropejskich, mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych (K_K02)
K 11 Uczestniczy w lokalnym i ogólnokrajowym życiu kulturalnym (K_K01)
Teaching methods
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
- problem-based lecture
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
- presentation of a paper
- Oxford
- presentation of a paper
- Oxford
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość materiału zawartego w wykładzie „Historia doktryn artystycznych”, część 1
Umiejętność posługiwania się anglojęzyczną literaturą przedmiotu.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: