Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0222
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(for:
Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
History of Polish Modern Art 1402-22-HSNP-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:
- udział w wykładach – 30 godz.
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
- zapoznanie się z wykazaną w sylabusie specjalistyczną literaturą dotyczącą tematyki wykładu - 30
godz.
- utrwalenie materiału wizualnego (który będzie wymagany podczas egzaminu po 2 semestrach), prezentowanego w postaci prezentacji multimedialnej podczas wykładu
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) Student/tka
W 1 Ma wiedzę na temat polskiej ikonografii historycznej od XVIII wieku do Romantyzmu
W 3 Charakteryzuje m.in. malarstwo Norblina i programowe
W 1 Ma wiedzę na temat Romantyzmu polskiego
W 3 Charakteryzuje sposoby obrazowania oraz odczytuje ikonografię m.in. P. Michałowskiego, W.K. Stattlera, A. Grottgera
W 1 Ma wiedzę na temat malarstwa historiozoficznego
W 3 Charakteryzuje twórczość malarską Jana Matejki
W 2 Opisuje symbolikę i treści historyczne, religijne i symboliczne w dziełach J. Matejki
W 1 Ma wiedzę na temat alegorii narodowych w polskiej sztuce XIX wieku
W 3 Charakteryzuje twórczość Wojniakowskiego, Wyspiańskiego i Malczewskiego
W 1 Ma wiedzę na temat twórczości Henryka Siemiradzkiego (szczególnie w świetle badań i najnowszych ustaleń)
W 1 Ma wiedzę na temat twórczości Henryka Rodakowskiego
W 2 Opisuje elementy obrazowania w portrecie Rodakowskiego
W 1 Ma wiedzę na temat realizmu i naturalizmu w polskiej sztuce i krytyce artystycznej przełomu XIX i XX wieku
W 3 Charakteryzuje twórczość St. Witkiewicza, M. i A. Gierymskich oraz środowisk naturalistów warszawskich
W 1 Ma wiedzę na temat kolonii i środowiska artystów polskich w Monachium (szkoła monachijska)
W 3 Charakteryzuje m.in. malarstwo J. Brandta, W. Kowalskiego, Wł. Czachórskiego, J. Chełmońskiego i innych
W 2 Opisuje estetyczne wyróżniki malarstwa monachijczyków
W 1 Ma wiedzę na temat recepcji impresjonizmu w Polsce (tzw. impresjonizmu polskiego)
W2 Opisuje malarstwo W. Podkowińskiego i J. Pankiewicza
W 1 Ma wiedzę na temat wczesnego ekspresjonizmu w Polsce i roli/wpływu Stanisława Przybyszewskiego
W 1 Ma wiedzę na temat wątków protosecesyjnych na terenach Polski, a szczególnie Krakowa (Talowski, Mączyński, Stryjeński)
W 3 Charakteryzuje polską secesję w obszarze architektury, rzeźby i malarstwa
W 1 Ma wiedzę o periodyzacji modernizmu na ziemiach polskich
W 1 Ma wiedzę na temat symbolizmu i wczesnego ekspresjonizmu na ziemiach polskich
W 2 Opisuje malarstwo J. Malczewskiego, J. Stanisławskiego, St. Wyspiańskiego, W. Wojtkiewicza, O. Boznańskiej
W 1 Ma wiedzę na temat malarstwa polskiego modernizmu i wpływu japonizmu na polskie malarstwo
Learning outcomes - skills
(in Polish) U 1 Wyjaśnia procesy kształtowania się i rozwoju takich nurtów artystycznych Jak: romantyzm, realizm, naturalizm, impresjonizm, symbolizm, ekspresjonizm
U 2 Analizuje twórczość malarską oraz najważniejsze realizacje architektoniczne w zakresie wyżej wymienionych nurtów artystycznych na ziemiach polskich - od przełomu XIX wieku po początek wieku XX.
U 2 Analizuje poszczególne (najważniejsze dla tego okresu) dzieła plastyczne (malarstwo, grafika) w wymiarze semantycznym i
morfologicznym
U 2 Analizuje dzieło sztuk plastycznych stosując zdobyte podczas dotychczasowych studiów (do II sem, II roku studiów licencjackich) metody i narzędzia metodologiczne.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) Student/tka
K 2 Posiada umiejętność odczytywania i interpretowania tekstów
kulturowych w obrębie sztuk plastycznych a także architektury (od końca XVIII wieku do początku wieku XX)
K 1 Ma świadomość różnic w kształtowaniu się sztuki na terenach polskich pod zaborami (różna dynamika i różne uwarunkowania kształtowania się sztuki polskiej w zaborze rosyjskim, pruskim i austriackim)
K 2 Posiada umiejętność opisu różnic i podobieństw w twórczości dzieł artystów polskich powstających w trzech zaborach
K 1 Ma świadomość rozwoju sztuki polskiej, pomimo ograniczeń natury geopolitycznej, w powiązaniu ze sztuka innych krajów europejskich w tym okresie
K 1 Ma świadomość specyfiki sztuki polskiej na tle innych nacji, w tym silnego i odrębnego (zrozumiałego często w pełni jedynie dla Polaków) wątku tęsknoty/walki o niepodległość (ikonografia, symbolika)
Teaching methods
(in Polish) Audiowizualny wykład prezentujący faktografię, bogaty materiał wizualny. Metody badawcze: historyczna i socjologiczna.
W I semestrze r. akad. 2020/2021, zgodnie z zarządzeniem Rektora UMK na I sem. roku akad. 2020/2021 - wykłady prowadzone poprzez platformę Microsoft Teams, w terminach zgodnie z planem zajęć kierunku historia sztuki WSP. W zakresie komunikacji indywidualnej (prace pisemne) - poczta USOS.
Uwaga! W przypadku złej komunikacji na łączach platformy Microsoft Teams - alternatywnie metoda offline: na platformie Google G-suite prowadzący wykład zamieści prezentacje Powerpoint - wraz z lekturami z listy lektur uwidocznionych w sylabusie.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- informative (conventional) lecture
Exploratory teaching methods
- classic problem-solving
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Ogólna wiedza o historii sztuki polskiej XIX-XX wiek
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: