Conducted in
terms:
2021/22L, 2022/23L, 2023/24L, 2024/25L
ISCED code: 0222
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(for:
Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
History of Polish Mediaeval Art 1402-12-SSP-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Odnosi się do całego przedmiotu (1. i 2. etap):
Godziny kontaktowe:
- obecność na zajęciach 2x 30 godz.(1. i 2. etap po 30 godz.) – 2 pkt. ECTS
Praca własna studenta:
- uzupełnianie notatek z wykładów, czytanie lektur obowiązkowych (+lektury dodatkowe-uzupełniające), gromadzenie materiału ilustracyjnego i systematyczne jego przeglądanie: 2x30 godz. (1. i 2. etap po 30 godz.) – 2 pkt. ECTS
- przygotowanie do zaliczenia wykładu 1 etapu, przygotowanie do egzaminu: 2x30 godz. (1. i 2. etap po 30 godz.) – 2 pkt. ECTS
Łącznie 120 godz. (6 ECTS)
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 (K_W01) Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ważniejszych zjawisk artystycznych zachodzących w okresie średniowiecza w Polsce
i wie, jak różnorakie związki łączą sztukę średniowieczną w Polsce ze sztuką europejską, zarówno gdy chodzi o generalne relacje, jak i rodowód artystyczny poszczególnych zabytków.Zna różne środowiska artystyczne, jakie ukształtowały się w okresie średniowiecza w Polsce, wie, jakie było ich znaczenie.
W2 (K_W02) Dostrzega powiązania i relacje między sztuką średniowieczną w Polsce a wydarzeniami historycznymi, społecznymi oraz zjawiskami w innych obszarach kultury średniowiecza.
W3 (K_W03) - zna różne stanowiska badaczy odnośnie do ważniejszych zjawisk artystycznych okresu średniowiecza w Polsce.
W4 (K_W04) Zna różne sposoby prezentacji problematyki artystycznej z okresu średniowiecza w Polsce (pod kątem analizy stylistyczno-formalnej, typologii, ikonografii, ikonologii, funkcji itp.). Zna także zabytki tego okresu, na tyle, by móc posłużyć się stosownymi przykładami przy wyjaśnianiu szerszych problemów artystycznych.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 (K_U01), (K_U03) Student potrafi samodzielnie pozyskiwać i porządkować informacje odnoszące się do zjawisk sztuki średniowiecznej w Polsce, potrafi dokonać klasyfikacji poznanych dzieł sztuki.
U2 (K_U05) Umie opisać i zinterpretować dzieła sztuki średniowiecznej w Polsce (i grupy dzieł) pod względem stylu, typu, ikonografii itd., z wykorzystaniem fachowej terminologii.
kojarzyć określone zjawiska artystyczne z konkretnymi wydarzeniami historycznymi, zmianami społecznymi i zjawiskami zachodzącymi w innych obszarach kultury i potrafi ujmować/analizować sztukę średniowieczną w Polsce z uwzględnieniem ww. perspektywy. Potrafi określić relacje zachodzące między sztuką w Polsce a procesami, jakim podlega ówczesna sztuka europejska i wskazać przyczyny zarówno jej odmienności, jak i podobieństw do zjawisk zachodzących w Europie. Umie rozpoznać ważniejsze zabytki architektury, rzeźby,malarstwa i rzemiosła artystycznego, jakie powstały od czasów chrystianizacji Polski po 1 ćwierć XVI wieku ( po 1-szym etapie wykładu - do XIII wieku włącznie).
U3 (K_U08) - potrafi zaprezentować różne stanowiska badaczy odnośnie do zagadnień jak i poszczególnych zabytków w oparciu o znaną sobie literaturę przedmiotu.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 (K-K04) Student jest świadomy, jakie znaczenie dla kształtowania się kultury polskiej ma sztuka w okresie średniowiecza, docenia jej wysoką wartość artystyczną, przekaz ideowy i jej znaczenie dla kształtowania się kultury polskiej.
K2 (K_02) Uznaje i szanuje różnice w sposobie patrzenia na sztukę w średniowieczu i dziś, umie to wytłumaczyć odrębnym światem wartości i innym kontekstem kulturowym.
K3 (K_K03) Jest gotów promować dziedzictwo artystyczne średniowiecza w Polsce, potrafi uzasadnić konieczność ochrony tego dziedzictwa artystycznego i upowszechniania wiedzy o nim i sam w tych działaniach uczestniczyć.
Teaching methods
(in Polish) Wykład prowadzony jest metodą audiowizualną, z interakcją ze studentami podczas wykładu.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- description
- informative (conventional) lecture
- problem-based lecture
- description
Online teaching methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- methods developing reflexive thinking
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość historii średniowiecznej Polski i geografii Polski w zakresie szkoły średniej.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: