Conducted in
terms:
2021/22Z, 2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0222
ECTS credits:
3
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
(for:
Institute for the Study and Conservation of Cultural Monuments)
History of Ancient Art 1402-11-HSS-S1
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny realizowane z udziałem nauczyciela: wykłady 30h
konsultacje 10h
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
czytanie literatury 20h, przygotowanie do egzaminu 30h
Łącznie: godzin 90h
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) W1 15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych poprzez zajęcia w trybie online z wykorzystaniem platformy Microsoft Office 365 (Microsoft Teams), a także przekazanie niezbędnych materiałów (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, mapy, proponowaną literaturę uzupełniającą) pozwala studentom poznać aspekty historyczne i artystyczne kultur starożytnych (w 1 semestrze kultura Mezopotamii, Lewantu i Egiptu).
W2 Student/ka zna dzieje historii sztuki starożytnej (śródziemnomorskiej), potrafi wskazać na relacje z kulturami poza-europejskimi; rozumie warsztat artystyczny; potrafi wskazać kulturę i czas powstania dzieła; student/ka zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki z czasów antycznych z uwzględnieniem kontekstów (kulturowych, religijnych, historycznych, artystycznych).
W3 Po zakończeniu wykładu student/ka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu sztuki starożytnej. Potrafi wymienić i opisać najważniejsze dzieła sztuki z zakresu rzeźby, malarstwa i architektury i poddać je analizie porównawczej. Zna także ośrodki artystyczne, najważniejsze szkoły,artystów/architektów odpowiedzialnych za określone dzieła.
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowe zaliczenie testu wizualnego i faktograficznego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych prac przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Learning outcomes - skills
(in Polish) U1 W oparciu o treści i materiały udostępnione przez prowadzącą wykład student/ka potrafi zidentyfikować dzieła sztuki reprezentujące poszczególne okresy i kultury w dziejach sztuki starożytnej; zna sposoby interpretacji z zastosowaniem odpowiedniej metodologii dla określenia ich znaczeń i wartości historycznych, religijnych, kulturowych i artystycznych;
U2 Omówione i udostępnione materiały pozwalają studentom poprowadzić logiczną, osadzoną w wielowymiarowym kontekście analizę dzieła reprezentującego czasy antyczne. Zna najważniejszych twórców, ich warsztat, zależności od systemu mecenatu i władzy; rozpoznaje symbolikę dzieł, tematy i watki religijne, mitologiczne;
U3 Na podstawie przeprowadzonych wykładów online i udostępnionych materiałów student /ka potrafi samodzielnie wykorzystywać i poszerzać wiedzę z zakresu historii sztuki antycznej; wyszukuje bibliografię; analizuje źródła i opracowania właściwe dla wybranego tematu; czyta literaturę przedmiotu; prezentuje wyniki swojej pracy; posiada umiejętność logicznego budowania wypowiedzi i merytorycznego argumentowania postawionej tezy;
Weryfikacja opanowanej przez studenta/kę wiedzy w oparciu o cyklicznie nadsyłane zadania pisemne i końcowe zaliczenie testu wizualnego i faktograficznego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych esejów przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K1 Poprzez zdobytą wiedzę dotyczącą różnych kultur i religii starożytnych student/ka rozumie zawiłości przenikania się i oddziaływania na siebie różnych prądów i wpływów, których odwzorowaniem są dzieła sztuki;
K2 Przekazana wiedza pozwala studentom interpretować zjawiska z historii sztuki antycznej we współczesnym ujęciu i kontekście; rozumie znaczenie dyscypliny historii sztuki jako nauki ułatwiającej analizę zjawisk artystycznych, społecznych, religijnych, politycznych;
K3 Dzięki przyswojonym materiałom student/ka rozumie uniwersalny język symboli i motywów, które od czasów starożytnych budowały kulturę europejską i jej wizualne zaplecze dla kolejnych epok;
Cyklicznie opracowywane i nadsyłane przez studentów zadania pisemne oraz końcowe zaliczenie testu faktograficznego i wizualnego w formie tradycyjnej; analiza i komentarz do otrzymanych prac przez prowadzącą wykład; kontakt mailowy ze studentami przez pocztę USOS.
Teaching methods
(in Polish) - wykład problemowy
- prezentacja multimedialna
- objaśnienie i/ lub wyjaśnienie
- opis
15 bloków tematycznych (wraz z wykładem wprowadzającym) zrealizowanych w formie stacjonarnej. Wraz z kolejno opracowywanymi blokami przekazane zostaną studentom dodatkowe materiały (w tym teksty i odnośniki do zbiorów i opracowań naukowych /muzealnych, skrypt do wykładu, materiał ilustracyjny, zagadnienia do samodzielnego opracowania, proponowaną literaturę uzupełniającą) na wykładzie stacjonarnym i drogą mejlową (poczta USOS);
Prerequisites
(in Polish) Znajomość historii i geografii świata antycznego na poziomie szkoły
średniej, podstawy wiedzy odnośnie wierzeń i mitologii kultur starożytnych.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: