Conducted in
terms:
2021/22Z, 2022/23Z, 2023/24Z, 2024/25Z
ISCED code: 0220
ECTS credits:
4
Language:
Polish
Organized by:
Faculty of Fine Arts
History of art doctrines 1402-11-DMS-S2
This course has not yet been described...
Total student workload
(in Polish) Godziny kontaktowe:
- obecność na zajęciach 30 godz. – 1 ECTS
Praca własna studenta:
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, lektury dodatkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie 30 godz. – 1 ECTS
- przygotowanie konspektów lektur 30 godz. – 1 ECTS
- opracowanie referatów i wypowiedzi do dyskusji i prezentacji na zajęciach: 30 godz. – 1 ECTS
Łącznie 120 godz. - 4 ECTS
Learning outcomes - knowledge
(in Polish) • W 1 Zna genezę, fazy rozwojowe i środowiskowe (geo-polityczne) zróżnicowanie romantyzmu w teorii i krytyce sztuk plastycznych, a także filozoficzne odniesienia nurtu (K_W01)
• W 2 Zna proces nobilitacji malarstwa pejzażowego w refleksji nad sztuką romantyzmu (K_W01)
• W 3 Zna teorię koloru zawartą w pismach P.O. Rungego i J. W. Goethego (K_W07)
• W 4 Zna założenia filozoficzno-estetyczne A. Schopenhauera (K_W07)
• W 5 Zna poglądy na rolę sztuki w rozwoju historii G.W.F. Hegla (K_W07)
• W 6 Zna nowatorską myśl o sztuce Stendhala, T. Gautiera i C. Baudelaire’a, zawartą w recenzjach z Salonów paryskich (K_W07)
• W 7 Zna prospołeczne poglądy części romantyków francuskich i angielskich (T. Thoré-Bürger; J. Ruskin) (K_W07)
• W 8 Zna koncepcję historii współczesnej (K_W08)
• W 9 Poznaje miejsce sztuki w społeczeństwie doby pozytywizmu (K_W02)
• W 10 Poznaje teoretyczne założenia realizmu i ideową niejednolitość nurtu (K_W02)
• W 11 Poznaje różne sposoby interpretacji takich pojęć podstawowych jak „prawda”, „rzeczywistość", „szczerość”, „mimetyzm” (K_W08)
• W 12 Poznaje postulaty utylitaryzmu sztuki i przeciwstawne idee autonomii sztuki (K_W07)
• W 13 Zna koncepcje dandyzmu i „kłamstwa” sztuki (K_W08)
• W 14 Poznaje podstawy dziewiętnastowiecznej historiografii sztuki (K_W02)
• W 15 Poznaje definicje, terminologię i ramy chronologiczne modernistycznego nurtu (K_W01)
• W 16 Zna wewnętrzną złożoność modernizmu w sztukach plastycznych widzianą w perspektywie krytyki artystycznej (K_W08)
• W 17 Charakteryzuje kluczowe kategorie i pojęcia wypracowane w odniesieniu do symbolizmu, proto-ekspresjonizmu, dekadentyzmu, neoimpresjonizmu i postimpresjonizmu (K_W09)
• W 18 Zna oddziaływanie filozofii F. Nietzschego i H. Bergsona na ideowe podstawy wczesnego modernizmu (K_W07)
• W 19 Zna programowe i teoretyczne założenia klasycznych awangard XX wieku: kubizmu, orfizmu, futuryzmu, dadaizmu, puryzmu i konstruktywizmu (K_W07)
• W 20 Charakteryzuje filozoficzno-estetyczne traktaty tworzące podstawy sztuki abstrakcyjnej (W. Kandinsky; P. Klee, K. Malewicz, P. Mondrian) (K_W02)
• W 21 Charakteryzuje dyskurs neoklasycyzmu i neorealizmu lat 20. i 30. XX wieku (K_W02)
• W 22 Zna krytyczne narracje dotyczące modernistycznych zjawisk i postaw w sztuce po 1945 r. (K_W07)
• W 23 Charakteryzuje dyskurs postmodernizmu. (K_W07)
• W 24 Zna teoretyczne założenia i aparat pojęciowy zawarty w tekstach T. Adorna, A. Badiou, R. Barthesa, G. Bataille’a, W. Benjamina, G. Deleuze’a, J. Derridy, M. Foucaulta, M. Heideggera, J. Lacana, E. Levinasa, J.F. Lyotarda, M. Merleau-Ponty’ego, G. Spivaka. (K_W08)
Learning outcomes - skills
(in Polish) • U 1 Analizuje koncepcje ideowo-estetyczne pierwszego pokolenia niemieckich romantyków (Runge, Goethe, Herder, Wackenroder, Schlegel, Pforr, Carus, Friedrich). (K_U02)
• U 2 Omawia porównawczo oddziaływanie filozofii Hegla i Schopenhauera na kształtowanie się romantycznego nurtu. (K_U02)
• U 3 Opisuje polemiki między francuskimi neoklasycystami i romantykami (K_U10)
• U 4 Analizuje promujące romantyczne tendencje recenzje Salonów Paryskich autorstwa Thiersa, Stendhala, Gautiera, Decampsa, De Musseta (K_U10)
• U 5 Określa pozycję V. Hugo wśród promotorów romantyzmu (K_U02)
• U 6 Przedstawia teoretyczną koncepcję „oryginalności” W. Hazlitta (K_U03)
• U 7 Omawia intelektualny wkład Baudelaire’a w rozwój europejskiego romantyzmu K_U04)
• U 8 Analizuje sposób rozumienia przez romantyków klasycznej triady Prawda-Dobro- Piękno Przedstawia ideę „sztuki dla człowieka” Thoré-Bürgera jako antytezę hasła „sztuka dla sztuki”(K_U04)
• U 9 Analizuje poglądy J. Ruskina i ich oddziaływanie na myśl o sztuce w Europie (K_U04)
• U 10 Odczytuje znaczenia takich pojęć jak „historia współczesna” i „orientalizm” (K_U03)
• U 11 Objaśnia naturę sporu między francuskimi romantykami i realistami (K_U03)
• U 12 Analizuje niejednorodny dyskurs realizmu (teksty Courbeta, Champfleury’ego, Taine’a, Duranty’ego, Castagnary’ego, Thorégo, Zoli) (K_U04)
• U 13 Identyfikuje elementy mityzacji realizmu jako postawy w pełni obiektywistycznej (K_U04)
• U 14 Objaśnia relację między nauką i sztuką w ramach pozytywizmu (K_U04)
• U 15 Przedstawia znaczenie badań z zakresu psychologii percepcji wizualnej dla rozwoju teorii i historii sztuki (neoimpresjonizm) (K_U04)
• U 16 Omawia rozwój historiografii sztuki opartej na kategorii stylu (K_U01)
• U 17 Wyjaśnia aparat pojęciowy odnoszący się do wczesnego modernizmu (K_U03)
• U 18 Analizuje programowe teksty i krytyczne omówienia obrazów-manifestów modernizmu (K_U03)
• U 19 Identyfikuje teoretyczne założenia szeregu nurtów splatających się lub współistniejących w ramach modernizmu: dekadentyzmu, symbolizmu, ekspresjonizmu, postimpresjonizmu (K_U04)
• U 20 Wskazuje synkretyczny rys sztuki przełomu wieków, jaki zarysowuje się w krytycznych tekstach z epoki (K_U04)
• U 21 Zestawia porównawczo estetyczne przesłanki nowego klasycyzmu i fowizmu
• U 22 Analizuje wypowiedzi Cézanne’a na temat konstrukcji przestrzeni wewnątrzobrazowej (K_U10)
• U 23 Analizuje teoretyczne i krytyczne wypowiedzi dotyczące pierwszych awangard XX wieku: kubizmu, orfizmu i futuryzmu (K_U10)
• U 24 Wyjaśnia rywalizację między różnymi formułami sztuki symultanicznej (K_U04)
• U 25 Przedstawia zasady antyestetyzmu i nihilizmu dadaistów (K_U04)
• U 26 Omawia estetykę maszyny i teoretyczne założenia puryzmu (K_U10)
• U 27 Przedstawia utopię konstruktywizmu i normy produktywizmu odzwierciedlone w programowych tekstach (K_U03)
• U 28 Omawia narodziny koncepcji sztuki abstrakcyjnej przejawiające się w filozofii B. Crocego i W. Worringera (K_U03)
• U 29 Analizuje aparat pojęciowy podstawowych traktatów dotyczących sztuki abstrakcyjnej (Kandinsky, Klee, Mondrian, Malewicz) (K_U04)
• U 30 Analizuje narracje surrealistów (Aragon, Breton) (K_U04)
• U3 1 Wyjaśnia ścierające się latach 20. i 30. postawy radykalnej awangardy i tendencje tradycjonalistyczne (Benjamin, Adorno) (K_U04)
• U 32 Objaśnia elementy krytyki zawarte w dyskursie postmodernizmu (K_U04)
• U 33 Wskazuje kluczowe zagadnienia w tekstach A. Badiou, R. Barthesa, G. Bataille’a, G. Deleuze’a, J. Derridy, M. Foucaulta, J. Lacana, E. Levinasa, J.F. Lyotarda, M. Merleau-Ponty’ego, G. Spivaka. (K_U04)
Learning outcomes - social competencies
(in Polish) K 1 Czyta i interpretuje różne teksty kulturowe (K_K02)
K 2 Odnajduje reminiscencje bądź parafrazy (cytaty) dawnych tekstów kulturowych we współczesnych przekazach (K_K02)
K 3 Wykorzystuje nabytą wiedzę na temat historii krytyki artystycznej pisząc recenzje, artykuły i scenariusze ekspozycyjne (K_K01)
K 4 Ma autoświadomość metodologiczną (K_K04)
K 5 Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i braków (K_K04)
K 6 Rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego (K_K04)
K 8 Przestrzega zasad etyki zawodowej (K_K01)
K 9 Ma poczucie odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy (K_K-04)
K 10 Przestrzega zasad respektowania kultur pozaeuropejskich, mniejszości narodowych, etnicznych i religijnych (K_K02)
K 11 Uczestniczy w lokalnym i ogólnokrajowym życiu kulturalnym (K_K01)
Teaching methods
(in Polish) Ćwiczenia oparte są na dziewiętnasto- i dwudziestowiecznym dyskursie filozoficznym, krytycznym i teoretycznym z zakresu sztuk plastycznych. Problematyzuje materiał, wypunktowuje najważniejsze nazwiska protagonistów toczących się wokół sztuki polemik, sporów i dyskusji, uczy rozumienia i komentowania różnych stylów narracji o sztuce i różnych perspektyw rozumienia tego jak w danym okresie definiowana jest sztuka i w jaki sposób diagnozowane są zjawiska kulturowe. Werbalną narrację ucztsników zajęć dopełniają prezentacje materiału wizualnego ilustrującego omawiane teksty teoretyczne i recenzje.
W okresie pandemii metoda offline:
Prowadząca zajęcia zamieszcza na platformie Google G-suite skany stosownych lektur, głównie krytycznych tekstów i wypowiedzi artystów przynależnych do omawianej epoki, teoretyków i filozofów kultury. Zamieszcza także wizualizację Powerpoint zawierającą materiał ilustrujący omawiane w tekstach zagadnienia.
Uczestnicy zajęć mają za zadanie przygotowanie konspektów przeczytanych lektur, które wypunktowują najważniejsze zagadnienia poruszane przez teoretyków, krytyków i artystów. Konspekty przesyłane są pocztą elektroniczną USOS.
Prowadząca zajęcia pozostaje w stałym kontakcie ze studentami za pomocą poczty USOS i platformy Microsoft Teams.
Observation/demonstration teaching methods
- display
Expository teaching methods
- participatory lecture
Exploratory teaching methods
- presentation of a paper
- Oxford
- Oxford
Online teaching methods
- exchange and discussion methods
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
- content-presentation-oriented methods
- methods developing reflexive thinking
Type of course
compulsory course
Prerequisites
(in Polish) Znajomość materiału zawartego w wykładzie „Historia doktryn artystycznych”, część 2.
Umiejętność posługiwania się anglojęzyczną literaturą przedmiotu.
Course coordinators
Additional information
Additional information (registration calendar, class conductors, localization and schedules of classes), might be available in the USOSweb system: