History of scientific thinking and inquiry 7405-AC-HST-2
Five lectures have been planned (two hours each):
1) From what historical period can we talk about scientific thinking?
2) Personal factors and social frames. Old civilizations and science. Comparison
3) Scientific thinking in the Middle Ages. Limitations and Possibilities
4) Nicolaus Copernicus, Giordano Bruno, Galileo Galilei. Between truth and danger to life
5) How to be a good scholar? How to be a good scientist? Lessons from the lives of Charles Darwin, Marie Curie-Skłodowska, Albert Einstein.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Participation in lectures, activity, written work or presentation
Literatura
H. Gatti, Essays on Giordano Bruno, Princeton University Press 2011
The Faith of Scientists in Their Own Words, ed. by N.K. Frankenberry, Princeton University Press 2008
A. Classen, Freedom, Imprisonment, and Slavery in the Pre-Modern WOrld. Cultural-Historical, Social-LIterary, and Theoretical Reflections, De Gruyter 2021
A.I. Miller, Imagery in Scientific Thought Creating 20th-Century Physics, Springer Science and Bussiness Media, LLC 1984
R. Harre, The principles of Scientific Thinking, Palgrave Macmillan 1970
H.F. Cohen, How Modern Science Came Into The World. Four Civilizations, One 17th-Century Breakthrough, Amsterdam University Press 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: