Konwersatorium interdyscyplinarne
7404-KIN
Problemy:
1. Po co nam nauka?
2. Wielkie pytania w Twojej dyscyplinie?
3. Czy Twój doktorat przyczynia się do odpowiedzi na "wlelkie" pytania?
4. Jak doktorant powinien gospodarować czasem?
5. Czy w Twoich badaniach są problemy natury etycznej (np. doświadczenia na zwierzętach)?
6. Jakie są najważniejsze cechy dobrego naukowca?
7. Co można robić po doktoracie?
8. Przedstaw swój projekt doktorski kolegom z innych dyscyplin.
9. Jaka polityka naukowa jest dobra?
10. Pieniądze w nauce, czy nauka ma przynosić dochody dla państwa?
11.Przedstaw krótki referat o tym jak ML/AI są wykorzystywane w Twojej dyscyplinie.
12. Opowiedz jak możesz wykorzystać komputery/AI w Twoim projekcie doktorskim.
Całkowity nakład pracy studenta
30 h zajęcia +15 h przygotowanie
Efekty uczenia się - wiedza
WG1 - zna i rozumie światowy dorobek naukowy (w swojej dyscyplinie)
WG2 - Zna tendncje rozwojowe swoich i pokrewnych dyscyplin
WG4 - zna zasady upowszechniania wyników naukowych
WK5 - zna i rozumie dylematy cywilizacji
WK6 - zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działalności naukowej
Efekty uczenia się - umiejętności
UW1 - umie wykorzystywać wiedzę z RÓżNYCH dziedzin nauki, wnioskować na podstawie wyników badań, definiować cel badań (hipotezę badawczą)
UK1 - komunikować się na tematy specjalistyczne
UK2 - umie upowszechnić wyniki badań naukowych
UK3 - umie inicjować debatę
UK4 - umie uczestniczyć w dyskursie naukowym
UK5 - umie posługiwać się w dyskusji j angielskim na poziomie B2
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
KK1 -Jest gotów do krytycznej oceny dorobku w ramach swojej dyscypliny
KK3 - uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów
KR1 - jest gotów do rozwijania i podtrzymywania etosu nauki i respektowania własności intelektualnej.
Metody dydaktyczne
rozmowa , spór, dyskusja, krótkie referaty, krytyczne omówienie, pogadanka, dyskusja przypadków, burza mózgów
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- okrągłego stołu
- referatu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Konwersatorium interdyscyplinarne jest forum służącym do doskonalenia umiejętności rozumienia i współpracy z różnymi dyscyplinami nauk ścisłych i przyrodniczych. W zajęciach wszyscy (łącznie z profesorami) uczestniczą na równych prawach i tworzą ich zawartość. Doktoranci dzielą się informacjami o istocie swoich projektów doktorskich, wyjaśniają specyfikę terminologii i metod badawczych, eksponują wagę badanych problemów, inicjują dyskusję grupy nad ogólnymi zagadnieniami właściwymi dla danej dyscypliny. Prowadzący zajęcia uczą otwartości, zachęcają do dyskusji i wymiany poglądów, prowokują spory naukowe, uczą jak replikować i jak pytać. Celem zajęć jest też trening w publicznej debacie , pokonywanie tremy i umiejętność jasnego wyrażania myśli.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
ZAL/ NZAL
Każdy doktorant prezentuje przynajmniej dwukrotnie rózżne tematy (projekt doktorski, zastosowanie ML/AI) i inicjuje dyskusje
Kryterium zaliczenia jest systematyczna i rosnąca aktywność w dyskusjach oraz poprawne komunikowanie do niespecjalistów
Praktyki zawodowe
Literatura
podawane "na bieżąco " aktualne odnośniki www do ciekawych źródeł
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: