Forest Ecology and Management
7404-FEM
Podstawowe dane statystyczne dotyczące lasów polskich (skład gatunkowy, struktura wiekowa, struktura własnościowa itp.) na tle innych krajów; główne gatunki roślin i zwierząt występujące w lasach europejskich, wymagania ekologiczne i behawior się niektórych gatunków; funkcjonowanie półnaturalnych i zarządzanych ekosystemów leśnych z uwzględnieniem powiązań między elementami biotycznymi i abiotycznymi; podstawowa wiedza z zakresu głównych dyscyplin leśnictwa (hodowla lasu, gospodarka leśna, ochrona lasu, użytkowanie lasu) oraz gospodarki łowieckiej; główne aktualne dylematy, problemy i trendy we współczesnym leśnictwie.
Całkowity nakład pracy studenta
Zajęcia z udziałem nauczyciela:
Wykład – 30h
Konsultacje – 5h
Praca własna studenta:
Praca indywidualna z literaturą i przygotowanie do egzaminu – 40h
Całkowity nakład pracy studenta:
75 (25h/ECTS) = 3 ECTSGodziny kontaktowe z nauczycielem - 32h:
- udział w wykładach - 30h,
- konsultacje - 2h.
Praca własna studenta - 28h:
- przygotowanie do zaliczenia - 28h.
Łącznie 60 h.
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zna główne dane statystyczne dot. Polskich lasów (skład gatunkowy, struktura wieku oraz własności etc.) na tle innych krajów; zna trendy tych statystyk oraz ich przyczyny (P8S_WG)
W2: zna podstawowe gatunki roślin i zwierząt występujące w Europejskich lasach oraz zna ich wymagania siedliskowe (P8S_WG)
W3: zna podstawy funkcjonowania lasów gospodarczych oraz zbliżonych do naturalnych ekosystemów leśnych (P8S_WG, P8S_WK)
W4: ma pogłębioną wiedzę w zakresie głównych działów leśnictwa (hodowla lasu, urządzanie lasu, ochrona lasu, pozyskiwanie drewna) (P8S_WG, P8S_WK)
W5: zna aktualne dylematy, problemy i trendy w użytkowaniu i ochronie ekosystemów leśnych (P8S_WG, P8S_WK)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student
U1: potrafi łączyć ze sobą poszczególne elementy ekosystemu leśnego w kontekście jego funkcjonowania oraz prowadzenia gospodarki leśnej (P8S_UW,
P8S_UO)
U2: posiada umiejętność rozpoznawania głównych gatunków roślin i zwierząt występujących w Europejskich lasach (P8S_UK)
U3: potrafi oceniać wykorzystywane sposoby prowadzenia gospodarki leśnej stosowane w poszczególnych częściach lasu (P8S_UW, P8S_UK)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student
K1: rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy w zakresie leśnictwa i nauk przyrodniczych (P8S_KR)
K2: potrafi komunikować się i współpracować z leśnikami pracującymi w Europejskich lasach (P8S_KR, P8S_KK)
K3: jest otwarty, aby prowadzić działania w celu ochrony terenów leśnych (P8S_KK, P8S_KK)
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające:
- wykład informacyjny.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Elementy oceny:
- test pisemny - W1-5, U1-3.
Kryteria oceny:
Ocena na podstawie uzyskanych punktów na pisemnym kolokwium:
ndst (2): <50%
dst (3.0): 50-60%
dst plus (3.5): 61-70%
db (4.0): 71-80%
db plus (4.5): 81-90%
bdb (5.0): 91-100%
Praktyki zawodowe
Literatura
- Forests in Poland 2020. The State Forests Information Centre, Warsaw 2021.
- Raport o stanie lasów w Polsce 2022. CILP, Warszawa 2023 (freely available in internet: https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/publikacje/informacje-statystyczne-i-raporty/raport-o-stanie-lasow/lp-raport-interaktywny-2022.pdf/view)
- State of Europe’s Forests. Food and Agriculture Organization of the United
Nations, Ministerial Conference on the Protection of Forests in Europe, Madrid
2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: