Laboratorium dydaktyczne / nowe techniki nauczania i egzekwowania wiedzy 7403-LD
Przedmiot ma charakter praktyczny, a więc wymaga od studenta odpowiednich umiejętności w zakresie planowania procesu dydaktycznego, realizowania różnych form zajęć typowych dla szkoły wyższej (ćwiczenie, konwersatorium, wykład) z wykorzystaniem różnych technik i strategii. Ważnym elementem zajęć są także umiejętności i kompetencje miękkie, pozwalające komunikować się z grupą. Wiedza z zakresu psychologii, dydaktyki ogólnej oraz teorii komunikacji służyć będzie do modelowania konkretnych zajęć wraz z projektowaniem sposobu weryfikacji efektów kształcenia na I i II stopniu studiów.
W cyklu 2022/23:
Zajęcia mają charakter praktyczny, to znaczy student kształci umiejętność planowania cyklu zajęć z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. W ramach przygotowywanego projektu dydaktycznego student uwzględnia przypisane danemu przedmiotowi efekty uczenia się, a następnie sposoby ich weryfikacji. Ważnym składnikiem zajęć są umiejętności i predyspozycje komunikacyjne, gotowość do modyfikacji zakładanych celów w zależności od oczekiwań i poziomu wiedzy i kompetencji słuchaczy. |
W cyklu 2023/24:
Przedmiot ma charakter praktyczny i służy doskonaleniu umiejętności kreowania określonych sytuacji dydaktycznych w zależności od formy kształcenia, zastosowanej metody i realizowanego celu. W ramach zajęć przewiduje się prezentację własnych projektów naukowych w taki sposób, aby zrealizować określone cele edukacyjne. Ponadto słuchacze będą rozwiązywać określone problemy związane z dydaktyką szkoły wyższej w celu doskonalenia takich umiejętności, jak autoprezentacja, kontrola i weryfikacja efektów uczenia się, planowanie pracy dydaktycznej oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w celach dydaktycznych. Planuje się w ramach zajęć zrealizować następujące tematy: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W ramach zajęć każdy ze studentów planuje i realizuje określony projekt o charakterze dydaktycznym związany z własnym przedmiotem badań. Ocenie podlegać będzie zarówno poziom merytoryczny projektu, jak i jego wykonanie.
Praktyki zawodowe
W ramach szkoły doktorskiej przewiduje się prowadzenie zajęć przez każdego studenta.
Literatura
P. Bourdieu, J.-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, przeł. E. Neyman, Warszawa 2006.
K. Denek, Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Nauka i edukacja w uniwersytecie XXI wieku, Poznań 2011.
K. Denek, Dydaktyka akademicka i jej efekty, Poznań 2011.
Fabryki dyplomów czy universitas? O nadwiślańskiej wersji przemian w edukacji akademickiej, red. Czerepaniak-Walczak, Kraków 2013.
M. Kwiatkowska-Ratajczak, Metodyka Konkretu, Poznań 2013.
Z. Melosik, Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy, Kraków 2009.
Przykłady modeli uczenia się i nauczania / Bruce Joyce, Emily Calhoun, David Hopkins ; tł. Krzysztof Kruszewski, Warszawa 1999.
W cyklu 2022/23:
Jak w części głównej. |
W cyklu 2023/24:
Jak w części głównej oraz: M. du Sautoy, Kod kreatywności. Sztuka i innowacje w epoce sztucznej inteligencji, przeł. T. Chawziuk, Kraków 2020. |
Uwagi
W cyklu 2022/23:
Sala zajęciowa: 307 Collegium Maius - dotyczy obu grup w semestrze zimowym (I i II) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: