Laboratorium dydaktyczne/ nowe techniki nauczania i egzekwowania wiedzy 7402-LD/1
Doktoranci, w oparciu o materiał wizualny wyjęty z badań Henricha Wölfflina, dokonają analizy wybranych dzieł i próby ich wstępnej systematyzacji. Następnie, w oparciu o dostarczoną notatkę naukową, zweryfikują własną systematyzację z systematyzacją Wölfflina. Podsumowaniem będzie wykład przedstawiający teorię badacza. Ponadto w Muzeum Okręgowym w Toruniu, aranżowane będą sytuacje umożliwiające formułowanie własnych pytań, analizę własnych obserwacji. Stawiane będą zadania sprzyjające myśleniu przez patrzenie na sztukę. W oparciu o metodę myślenia pytajnego wzmacnianie i praktykowane będzie myślenie otwarte oparte na twórczym i krytycznym oglądzie dzieł. Ponadto doktoranci zostaną zapoznani z obecnym w systemie edukacji podejściem do nauczania opartym na kompetencjach (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne). Zapoznają się z nowoczesnymi, aktywizującymi metodami nauczania, takimi jak nauczanie oparte na problemach, odwrócona klasa, nauczanie hybrydowe oraz nowoczesnymi metodami weryfikacji wiedzy, np. projekty grupowe i portfolio.
W cyklu 2024/25:
jak wyżej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach w tym na podstawie wykonywanych podczas zajęć (1-analiza wybranych dzieł z próbą systematyzacji, pogłębioną i zweryfikowaną systematyzacją Wölfflina; 2-zadanie problemowe w odniesieniu do oryginalnych dzieł sztuki w kontakcie bezpośrednim).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Chłoń-Domińczak, A., Sławiński S., Kraśniewski, A. (2017), Polska Rama Kwalifikacji, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Didkowska B. (2022), Wykorzystanie teorii Heinricha Wölfflina we współczesnym kształceniu wizualnym [w:] M. Jaworski, J. Cieślikowska, Świat z perspektywy sztuki, sztuka w perspektywie świata, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, t. IV, s. 222- 237.
Klus-Stańska D. (2018), Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, PWN.
Perkins D.N. (1994), The intelligent eye. Learning to think by looking at art, Los Angeles: CA Getty Publications.
Richards, J., Rodgers, T. (2014), Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge Language Teaching Library.
Szmidt K., Płóciennik E. (2020), Myślenie pytajne. Teoria i kształcenie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Wiesing L. (2008), Widzialność obrazu. Historia i perspektywy estetyki formalnej, Warszawa: Oficyna Naukowa, (wybrane fragmenty)
Wölfflin W. (2006),Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
W cyklu 2024/25:
jak wyżej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: