Metodologia działalności naukowo - badawczej: Przeglądy systematyczne
7401-1-PS
Zajęcia prowadzą krok po kroku przez proces tworzenia przeglądu systematycznego – od sformułowania pytania badawczego, przez strategię wyszukiwania publikacji, selekcję badań oraz ocenę jakości metodologicznej, aż po podstawową interpretację wyników meta-analiz. Uczestnicy nauczą się także korzystania z narzędzi i oprogramowania wspierającego SR/MA oraz przeanalizują rzeczywisty przypadek kliniczny dotyczący zastawek TAVI. Szkolenie ma charakter praktyczny i nastawione jest na realne wykorzystanie zdobytej wiedzy w projektach badawczych oraz publikacjach naukowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Samodzielne przygotowanie wstępne (przegląd podstaw EBM / zapoznanie z platformami baz danych): 3 godziny
Samodzielna praca po szkoleniu (powtórzenie, utrwalenie, analiza przykładowego SR + notatki / selekcja źródeł): 4 godziny
Efekty uczenia się - wiedza
rozróżnia podstawowe typy przeglądów naukowych (systematic review, narrative review, meta-analysis) oraz zna ich zastosowanie i ograniczenia
zna główne bazy publikacji naukowych wykorzystywane w medycynie i rozumie różnice metodologiczne pomiędzy nimi
rozumie kluczowe elementy procesu przygotowania systematic review (formułowanie pytania badawczego, kryteria włączenia / wyłączenia, selekcja badań)
zna zasady oceny jakości badań oraz ryzyka bias’u z użyciem narzędzi takich jak PRISMA i standardowych checklist
rozumie podstawowe koncepcje statystyczne niezbędne do interpretacji meta-analiz klinicznych
zna najważniejsze narzędzia i oprogramowanie wspierające przygotowanie przeglądów systematycznych i meta-analiz
zna proces praktycznego przeprowadzenia systematic review
Efekty uczenia się - umiejętności
Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
potrafi poprawnie sformułować pytanie badawcze pod systematic review
potrafi zaplanować strategię wyszukiwania publikacji oraz dobrać odpowiednie bazy źródłowe
potrafi opracować kryteria włączenia i wyłączenia badań oraz przeprowadzić selekcję publikacji
potrafi zastosować checklisty jakości i narzędzia do oceny ryzyka bias
potrafi zinterpretować podstawowe wyniki meta-analizy klinicznej
potrafi wykorzystać wybrane narzędzia i oprogramowanie wspierające SR i meta-analizy
potrafi przeprowadzić analizę etapów systematic review i zaplanować analogiczny proces dla własnego projektu badawczego
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po ukończeniu szkolenia uczestnik:
rozumie znaczenie rzetelności metodologicznej i transparentności procesu badawczego w EBM
potrafi krytycznie oceniać jakość dowodów naukowych oraz unikać nieuprawnionych wniosków
wykazuje odpowiedzialność za właściwe raportowanie wyników i interpretowanie danych zgodnie z zasadami etyki badań naukowych
jest gotów do współpracy zespołowej w interdyscyplinarnych projektach badawczych
dostrzega potrzebę stałego aktualizowania wiedzy i weryfikacji źródeł naukowych
Metody dydaktyczne
wykład interaktywny z elementami dyskusji
analiza przykładów publikacji i fragmentów systematic reviews
praca na realnych bazach danych publikacji
demonstracja narzędzi i oprogramowania wykorzystywanego w SR i meta-analizach
rozwiązywanie problemów metodologicznych w grupie
warsztat praktyczny “step by step” na przykładzie metanalizy zastawek TAVI
Q
Wymagania wstępne
podstawowa orientacja w metodologii badań klinicznych (RCT / obserwacyjne / kohorty / case-control / case series)
umiejętność czytania i rozumienia publikacji naukowych w języku angielskim
podstawowa znajomość zasad EBM (Evidence Based Medicine)
swobodne korzystanie z komputera oraz umiejętność pracy w przeglądarce (wyszukiwanie publikacji, obsługa platform bibliograficznych)
mile widziane wcześniejsze doświadczenie w pracy z bazami danych publikacji (PubMed / Embase / Scopus), ale nie jest obowiązkowe
Statystyczne elementy niezbędne do rozumienia meta-analiz będą wprowadzone w szkoleniu.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie obecnością i aktywnym udziałem
Praktyki zawodowe
Literatura
PRISMA guidelines (aktualna wersja)
Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions
Ioannidis JPA – prace dot. bias i jakości dowodów naukowych
Sterne JAC et al. – narzędzia oceny ryzyka bias (ROBINS-!)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: