Genetyka ogólna i weterynaryjna 7100-GEN-2-SJ
- https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=2985
- http://www.genomics-lab.com (w cyklu 2022/23Z)
Wykłady (dr hab. inż. Anna Sławińska, prof UMK 30 godz.):
1. Wprowadzenie do genetyki, krótka historia i obecny rozwój;
2. DNA, RNA, białko – struktura, funkcja, replikacja, ekspresja; Budowa Genu; Genom jądrowy, plastydowy i wirusowy;
3. Cytogenetyka – cykl komórkowy, kariotypy, FISH;
4. Mechanizmy naprawcze DNA i mutageneza;
5. Genetyczna determinacja płci zwierząt – imprinting genomowy;
6. Technologie analiz genomowych – sekwencjonowanie, macierze SNP;
7. Podstawowe mechanizmy dziedziczenia cech – epistaza;
8. Cechy kodowane poligenicznie – QTL, GWAS, selekcja genomowa;
9. Choroby genetyczne i wady wrodzone zwierząt gospodarskich – baza OMIA;
10. Choroby genetyczne i wady wrodzone zwierząt towarzyszących – baza OMIA;
11. Elementy genetyki populacji – równowaga genetyczna, efektywny rozmiar populacji, bottleneck;
12. Wpływ środowiska na ekspresję DNA – epigenetyka i epigenomika;
13. Genetyka prokariontów – plazmidowe DNA, metagenomika;
14. Immunogenetyka – MHC, rearanżacja genów;
15. Wybrane technologie „omiczne” na przykładach – transkryptomika, proteomika, metabolomika, nutrigenomika.
Ćwiczenia (dr Agnieszka Pawełek, ćwiczenia 1-7 oraz dr hab. Magdalena Buszewska, prof, UMK, ćwiczenia 8-15)
1. Organizmy modelowe – wstęp do genetyki;
2. DNA jako substancja dziedziczna – izolacja DNA plazmidowego;
3. Transformacja bakterii metodą szoku cieplnego;
4. Mutageneza - mutanty muszki owocowej (Drosphila melanogaster Meig.);
5. Test Amesa – ocena mutagenności czynników chemicznych i fizycznych;
6. Identyfikacja płci człowieka techniką PCR na przykładzie genu amylogeniny;
7. Kolokwium (1)
8. Chromosomy i podstawy cytogenetyki;
9. Analiza kariotypów prawidłowych i zmutowanych
10. Dziedziczenie cech w typie pisum (z pełną dominacją), Dziedziczenie cech w typie zea (niepełna dominacja), dziedziczenie kilku cech niezależnych;
11. Współdziałanie genów – komplementarność i epistaza;
12. Cechy ssaków sprzężone z płcią i cechy związane z płcią. Dziedziczenie cech sprzężonych z płcią, cech ograniczonych płcią i pozostających pod jej wpływem (kontrolowanych przez płeć). Dziedziczenie cech sprzężonych. Mapowanie genów w chromosomie;
13. Genetyka populacyjna. Efektywny rozmiar populacji, równowaga Hardy’ego-Weinberga wraz z odstępstwami;
14. Rodowody;
15. Kolokwium (2)
W cyklu 2022/23Z:
WYKŁADY: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład:
Wykład jest zaliczony w formie egzaminu. Egzamin obejmuje całość zagadnień przedstawionych na wykładach. Egzamin przeprowadzany jest w trzech terminach:
1. Termin zerowy (przed sesją egzaminacyjną)
Studentom, którzy uzyskali zaliczenie ćwiczeń w pierwszym terminie na poziomie przynajmniej dobry plus przysługuje prawo do egzaminu w terminie zerowym. Listę osób kwalifikowanych do egzaminu zerowego przygotowuje Prowadzący ćwiczenia. Egzamin zerowy ma formę ustną. Student losuje trzy zagadnienia, na które udziela ogólnej odpowiedzi, a następnie szczegółowych odpowiedzi na pytania Egzaminatora.
2. Termin pierwszy (w sesji egzaminacyjnej)
Podstawowy termin egzaminu. Egzamin przygotowany jest w formie pisemnej. Obejmuje pytania otwarte i zamknięte (20 pytań testowych i 5 otwartych). Każde pytanie oceniane jest na poziomie 1 punkt (testowe) i 3 punkty (otwarte). Minimalna liczba punktów na zaliczenie: 24 punkty.
3. Termin drugi - tzw. "dopytka" (w sesji egzaminacyjnej)
Egzamin poprawkowy, tzw. "dopytka" ma formę ustną i jest dostępna dla osób, które otrzymały 50-59% punktów na egzaminie pisemnych. Podstawą egzaminu poprawkowego są zagadnienia zawarte w formularzu egzaminacyjnym lub dodatkowe pytania losowane przez Studenta.
4 Termin trzeci - poprawkowy (w sesji poprawkowej)
Egzamin przygotowany jest w formie pisemnej. Obejmuje pytania otwarte i zamknięte (20 pytań testowych i 5 otwartych). Każde pytanie oceniane jest na poziomie 1 punkt (testowe) i 3 punkty (otwarte). Minimalna liczba punktów na zaliczenie: 24 punkty.
Skala oceny egzaminu:
Niedostateczny < 60
dostateczny 60-70%
dostateczny plus 71-80%
dobry 81-87%
dobry plus 88-94%
bardzo dobry >95%
Ćwiczenia:
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa w wymiarze min. 80%. Nieobecność należy usprawiedliwić u Prowadzącego w następnym tygodniu po ustaniu przyczyny nieobecności oraz ustalić formę zaliczenia. Niespełnienie tego wymogu skutkuje niezaliczeniem laboratorium. Powstałe w wyniku nieobecności zaległości student winien uzupełnić we własnym zakresie. W czasie zajęć laboratoryjnych studenci winni wykazać się niezbędną wiedzą umożliwiającą im odbycie zajęć. Prowadzący ćwiczenia ma możliwość zapowiadania (z tygodniowym wyprzedzeniem) wejściówek oraz zadawania zadań domowych. Do zaliczenia ćwiczeń niezbędne jest dostarczenie wszystkich raportów i zadań domowych, oraz zaliczenie wszystkich kolokwiów. Podczas semestru student pisze trzy kolokwia, obejmujące wiedzę teoretyczną z ćwiczeń oraz zadania. Kolokwia są w formie pisemnej. Każde kolokwium obejmuje 7 pytań otwartych, każde z pytań jest punktowane od 1 do 3 punktów, w zależności od skali trudności.
Skala oceny kolokwium (% maksymalnej liczby punktów):
Niedostateczny < 60
dostateczny 60-70%
dostateczny plus 71-80%
dobry 81-87%
dobry plus 88-94%
bardzo dobry >95%
Studentowi przysługuje prawo do "dopytki" lub poprawy kolokwium. Dopytka ma charakter ustny i ma zastosowanie do prac studentów ocenionych w granicach 50-59%. Podczas "dopytki" zadawane są pytania z zakresu kolokwium w wersji podstawowej. Kolokwium poprawkowe jest w formie pisemnej i obejmuje 7 pytań otwartych, każde z pytań jest punktowane od 1 do 3 punktów, w zależności od skali trudności.
Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń jest średnią ważoną wszystkich ocen uzyskanych w trakcie semestru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Świtoński M. (2023) Genetyka ogólna i weterynaryjna, wydawnictwa Naukowe PWN; dostępne online: http://han3.uci.umk.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/reader/genetyka-ogolna-i-weterynaryjna-marek-switonski-299821
A. Sadakierska-Chudy, G. Dąbrowska, A. Goc (2004) Genetyka ogólna, wydawnictwa UMK, Toruń;
A. Goc, B. Piątkowska, G. Dąbrowska (2021) Zbiór zadań i pytań z genetyki ogólnej, wydawnictwa UMK, Toruń;
B. Kosowska (2010) Genetyka ogólna i weterynaryjna. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Dostępna online: https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/21271;
Literatura uzupełniająca:
M. Świtoński, E. Słota, K. Jaszczak (2006) Diagnostyka cytogenetyczna zwierząt domowych, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu.
P.C. Winter, G.I. Hickey, H.L. Fletcher (2021) Krótkie wykłady genetyka, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, dostępne online: http://han3.uci.umk.pl/han/ibuk/https/libra.ibuk.pl/reader/krotkie-wyklady-genetyka-hugh-fletcher-ivor-hickey-250719;
K. Charon, M. Świtoński (2022) Genetyka ogólna i genomika zwierząt. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa;
W cyklu 2022/23Z:
Literatura: |
Uwagi
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: