Choroby mięczaków i skorupiaków użytkowych
7100-F-CHM-6-SJ
Podczas wykładów studenci zapoznają się z środowiskiem życia „zwierząt akwakultury”, poznają podstawy anatomii, fizjologii, podstawy hodowli oraz znaczenie skorupiaków (Crustacea), małży (Bivalvia) i ślimaków (Gastropoda), a także podstawy zasad i technik ich hodowli. Zostaną przedstawione również podstawowe choroby wirusowe, bakteryjne, grzybicze i pasożytnicze, a także zagrożenia dla zdrowia człowieka związane ze spożywaniem mięczaków, choroby środowiskowe i zwalczane z urzędu oraz zasady prowadzenia dokumentacja do nadzoru weterynaryjnego i procedury weterynaryjne.
Podczas laboratoriów studenci obejrzą hodowle laboratoryjne, nauczą się rozpoznawać gatunki skorupiaków, małży i ślimaków, wykonają sekcję raka, skorupiaka, małża i ślimaka oraz zostaną zaznajomieni z zasadami pobierania materiału do badań w celu diagnozowania chorób zwierząt akwakultury.
W cyklu 2024/25Z:
Wykłady: 1. Środowisko wodne: T. Kakareko 2. Anatomia, fizjologia i podstawy hodowli skorupiaków: J. Kobak 3. Anatomia, fizjologia i podstawy hodowli ślimaków i małży: M. Poznańska-Kakareko 4. Wirusologia, Choroby zwalczane z urzędu, Dokumentacja do nadzoru weterynaryjnego i procedury weterynaryjne: M. Olszewska-Tomczyk 5. Parazytologia mięczaków i skorupiaków hodowlanych: N. Osten-Sacken 6. Zagrożenia dla zdrowia człowieka związane ze spożywaniem mięczaków: M. Olszewska - Tomczyk 7. Mikrobiologia mięczaków i skorupiaków hodowlanych: M. Swiontek Brzezinska, A. Kalwasińska 8. Niezakaźne choroby związane ze środowiskiem wodnym zagrażającym mięczakom i skorupiakom: J. Kobak 9. Test zaliczenie: M. Olszewska-Tomczyk
Zajęcia laboratoryjne: 1. Przegląd raków i hodowle laboratoryjne: J. Kobak 2. Przegląd ślimaków i małży: M. Poznańska-Kakareko 3. Wyjazd do hodowli ślimaków: M. Poznańska-Kakareko 4. Sekcja anatomiczna, anatomopatologiczna, parazytologiczna skorupiaków: J. Kobak 5. Sekcja anatomiczna, anatomopatologiczna, parazytologiczna małży: M. Poznańska-Kakareko 6. Sekcja anatomiczna, anatomopatologiczna, parazytologiczna ślimaków: M. Poznańska-Kakareko 7. Statystyka w badaniach weterynaryjnych środowiska wodnego: J. Kobak 8. Statystyka w badaniach weterynaryjnych środowiska wodnego: J. Kobak 9. Mikrobiologia skorupiaków: M. Swiontek Brzezinska, A. Kalwasińska 10. Mikrobiologia mięczaków (odczyt wyników): M. Swiontek Brzezinska, A. Kalwasińska 11. Wirusologia chorób ślimaków i mięczaków. Pobór prób do badań wirusologicznych: M. Olszewska-Tomczyk 12. Parazytologia i preparaty odciskowe – cytologiczne: M. Olszewska-Tomczyk, J. Tyc 13. Dokumentacja weterynaryjna: M. Olszewska-Tomczyk 14. Zaliczenie: M. Olszewska-Tomczyk
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 45 godz. (1,8 ECTS):
- 15 godz. wykładów
- 30 godz. laboratorium
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - 55 godz. (2,2 ECTS):
- przygotowanie do zaliczenia - 10
- praca własna nad opracowaniami - 13
- przygotowywanie się do zajęć - 30
- udział w konsultacjach – 2
Łącznie: 100 godz. (4 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: posiada wiedzę o mięczakach i skorupiakach o znaczeniu użytkowym, ich różnorodności i budowie; K_W01, K_W02
W2: zna czynniki etiologiczne chorób mięczaków i skorupiaków, źródła zakażenia i drogi szerzenia się zakażeń. K_W12, K_W13, K_W33
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: wykorzystuje zdobytą wiedzę do krytycznej oceny medialnych doniesień na temat zagrożeń zdrowia publicznego wynikających z konsumpcji mięczaków i skorupiaków użytkowych; K_U16
U2: analizuje zagrożenia zdrowia i życia ludzi w powiązaniu z zawodowym lub ich przypadkowym kontaktem z bezkręgowcami użytkowymi. K_U19
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma świadomość konieczności upowszechniania profilaktyki inwazji pasożytniczych w rejonach zagrożenia; K_K01
K2: potrafi krytycznie oceniać efekty działań własnych, doceniać wdrażać działania wynikające z obserwacji publikacyjnych oraz doskonalić proponowane rozwiązania o uwagi własne; K_K05, K_K06
Metody dydaktyczne
Wykłady: metoda dydaktyczna podająca (wykład informacyjny z prezentacją)
Zajęcia laboratoryjne, Opis przypadków klinicznych, Interpretacja wyników laboratoryjnych. interpretacja aktów prawnych związanych z akwakulturą.
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Przedmiot realizowany na XI semestrze.
Wymagania wstępne do realizacji zajęć: Anatomia zwierząt cz. I, II, Biochemia cz. I,II, Histologia i embriologia cz. I,II, Anatomia topograficzna, Fizjologia zwierząt cz. I,II Mikrobiologia cz. I,II, Genetyka.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe (test 20 pytań).
Skala ocen obowiązująca na zaliczeniu końcowym: 5,0 (19-20 odpowiedzi prawidłowych), 4,5 (17-18), 4,0 (15-16), 3,5 (13-14), 3,0 (11-12), 2,0 (<11).
Ocena końcowa z przedmiotu składa się w 100% z końcowego zaliczenia testowego (wymagana jest ocena pozytywna).
W razie niezaliczenia lub nieobecności na zaliczeniu studentowi przysługuje termin poprawkowy. Zasady zaliczenia poprawkowego pozostają takie same jak dla I terminu.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Maria Prost: Choroby ryb.Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2007 r.
2. Czesław Błaszak: Zoologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Szweda W, Siwicki AK, Terech-Majewska E: Choroby mięczaków i skorupiaków podlegające obowiązkowi zwalczania.
4. Uradziński J, Wysok B, Gomółka-Pawlicka M: Badanie sanitarno-weterynaryjne ryb, skorupiaków i mięczaków. Wydawnictwo IRS, 2011.
Literatura uzupełniająca:
1. Wincenty Kilarski: Anatomia ryb. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012.
2. Sikorski ZE: Ryby i bezkręgowce morskie. Pozyskiwanie, właściwości i przetwarzanie. Wydawnictwo WNT, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: