Choroby ptaków 7100-CHP-5-SJ
Wiedza o najważniejszych sposobach utrzymania ptaków, technologiach rozmnażania, badaniach laboratoryjnych stosowanych w diagnostyce chorób ptaków. Zapoznanie studentów z programami zwalczania chorób zakaźnych
zwalczanych z urzędu oraz chorób podlegających zgłoszeniu.
Wpływ niewłaściwych warunków utrzymania ptaków, w szczególności środowiskowych, żywieniowych, klimatycznych oraz technologicznych, na zdrowie i produkcyjność ptaków. Omówienie zasad bioasekuracji, dezynfekcji, technologii lęgów, patologia lęgów. Szczegółowe omówienie chorób bateryjnych, wirusowych, grzybiczych, pasożytniczych (ze szczególnym uwzględnieniem kokcydiozy). Zaznajomienie z zasadami immunologii,
programami profilaktycznymi i metodami immunizacji.
Zaznajomienie z dokumentacją lekarsko-weterynaryjną charakterystyczna dla ferm drobiarskich.
Wykłady:
1. Organizacja produkcji drobiarskiej – problemy weterynaryjne
2. Choroby gołębi.
3. Avioembriologia, technika in ovo, wybrane zagadnienia rozrodu ptaków.
4. Wirusowe choroby układu oddechowego drobiu ze szczególnym uwzględnieniem choroby IBV.
5. Nowotworowe choroby wirusowe drobiu, choroba Mareka
6. Immunosupresyjne choroby wirusowe drobiu
7. IChoroby grzybicze i mykotoksykozy drobiu
8. Choroby bakteryjne drobiu
9. Choroby bakteryjne drobiu
10. Choroby indyków /Choroby drobiu wodnego
12. Choroby ptaków domowych – Psittaciformes
13. Nagłe przypadki- w praktyce lek wet.- postępowanie epizootyczne.
14. Choroby pasożytnicze w diagnozie różnicowej
15. Choroby środowiskowe i technopatie/Choroby niedoborowe w diagnostyce różnicowej
Ćwiczenia:
1. Anatomia topograficzna i wybrane zagadnienia z fizjologii ptaków. Technika sekcyjna
2. Fizjologia lęgów/Patologia lęgów/Higiena ZWD
3. Patologia narządów w diagnostyce różnicowej chorób o różnej etiologii.
4. Bioasekuracja w produkcji drobiarskiej/Metody diagnostyki klinicznej w patologii drobiu/ Choroby
zwalczane z urzędu.
5. Wprowadzenie do immunologii infekcyjnej drobiu. Serologia.
6. Immunoprofilaktyka chorób wirusowych drobiu Cz. I
7. Immunoprofilaktyka chorób wirusowych drobiu Cz. II
8. Profilaktyka i zasady zwalczania chorób bakteryjnych drobiu. Szczepienia
9. Wprowadzenie do patologii indyków
10. Patologia drobiu wodnego /Problemy zdrowotne ekstensywnej produkcji
11. Terapia chorób drobiu
12. Wprowadzenie do patologii gołębi
13. Wprowadzenie do patologii ptaków domowych. Cz. I.
14. Ptak jako pacjent w lecznicy małych zwierząt
15. Diagnostyka różnicowa chorób ptaków. Zaliczenie ćwiczeń
Podczas zajęć laboratoryjnych obowiązują zasady BHP:
1. Osoby przebywające w sali ćwiczeń, odbywających się w sali sekcyjnej Instytutu Medycyny Weterynaryjnej zobowiązane są do stosowania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny
pracy.
2. W budynku obowiązuje całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych i e-papierosów.
3. Przed wejściem do sali ćwiczeń należy zdjąć odzież wierzchnią i zostawić ją w szatni. W szatni należy również pozostawić wszelkie
torby, torebki, plecaki i inne przedmioty w tym telefony komórkowe. Do sali
ćwiczeń wolno wnieść jedynie zeszyt i długopis oraz literaturę przedmiotu.
4. Wstęp do sali ćwiczeń anatomicznych mają tylko studenci kierunku Weterynaria UMK ubrani w stroje ochronne (fartuch), odpowiednie
obuwie (obowiązuje obuwie z zakrytymi palcami – niedopuszczalna są sandały, klapki i buty na wysokim obcasie; zaleca się noszenie
butów ochronnych z zakrytymi palcami). Włosy powinny być związane tak, by podczas nachylania się nad stołem nie dotykały
preparatów. Zaleca się noszenie czepków ochronnych. Zabrania się noszenia jakiejkolwiek biżuterii na dłoniach. Każdy student
zobowiązany jest do posiadania jednorazowych rękawiczek ochronnych.
5. Wprowadzanie osób postronnych do sali ćwiczeń jest bezwzględnie zabronione.
6. Obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia produktów spożywczych, napojów i gum do żucia do sali ćwiczeń anatomicznych, co
równoznaczne jest z zakazem spożywania pokarmów, picia jakichkolwiek napojów i żucia gumy.
7. W sali ćwiczeń - sala sekcyjna zabrania się wykonywania zdjęć i/lub nagrywania filmów przy użyciu aparatów fotograficznych, telefonów
komórkowych, smartfonów, tabletów i jakiegokolwiek innego sprzętu elektronicznego wyposażonego w aparat fotograficzny i/lub kamerę.
Zabrania się wnoszenia i używania telefonów oraz dyktafonów.
8. Studenci są odpowiedzialni za czystość i porządek na swoim miejscu pracy oraz sprzęt znajdujący się w sali.
9. Studenci powinni wykazywać troskę o materiał dydaktyczny wykorzystywany w trakcie zajęć. Mając na względzie fakt, że w sali ćwiczeń
podczas trwania zajęć studenci maja do czynienia ze zwłokami zwierząt lub fragmentami zwłok, obowiązuje zachowanie
należytej powagi i szacunku. Preparaty anatomiczne należy użytkować w sposób uniemożliwiający ich zniszczenie. Zabrania się
wynoszenia preparatów anatomicznych poza salę ćwiczeń.
10. Student podczas zajęć powinien być wyposażony w pęsetę oraz skalpel.
11. Student powinien umiejętnie posługiwać się narzędziami tak, by nie stanowić zagrożenia dla pozostałych osób w sali.
12. Student, który uległ wypadkowi (m.in. zranienie skalpelem) lub w trakcie zajęć gorzej się poczuł i istnieje ryzyko omdlenia, powinien
ten fakt niezwłocznie zgłosić prowadzącemu zajęcia.
13. Po zakończonych zajęciach należy posprzątać swoje miejsce pracy, następnie umyć ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk.
14. Brak przestrzegania przepisów BHP obowiązujących w sali ćwiczeń (w szczególności brak posiadania ubioru ochronnego i
nieodpowiednie zachowanie, w tym nieprzestrzeganie zakazu używania telefonów komórkowych) skutkuje usunięciem studenta z zajęć.
15. Podczas pracy ze zwierzętami zabrania się noszenia na rękach biżuterii- pierścionków, zegarków, bransoletek itp. oraz tipsów, a także
posiadania długich paznokci.
W cyklu 2024/25L:
Prowadzący: Prowadzący: lek wet. Weronika Skorypoczko- 15h Plan: |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- doświadczeń
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie wykładów – forma pisemna, z całości omawianego materiału. Do zaliczenia dopuszczona jest osoba, która zdała wszystkie
kolokwia i zaliczenie praktyczne. Część ta składa się z 30 pytań, każde oceniane na 4-8 punktów w zależności od wagi pytania z
dokładnością do 0,5 punktu. Maksymalna liczba punktów do zdobycia to 60 punktów.
Do zaliczenia wykładów konieczne jest uzyskanie 70% maksymalnej liczby punktów.
Przewidziane są dwa terminy zaliczenia wykładów – termin pierwszy i poprawkowy.
Na każdym terminie obowiązują te same kryteria punktacji i zaliczenia
Studentom, którzy nie uzyskali oceny pozytywnej z zaliczenia lub byli nieobecni i w terminie 1 tygodnia od ostatniego dnia zwolnienia, nie
usprawiedliwili nieobecności, przysługuje II termin zaliczenia. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej w terminie 1 tygodnia od
ostatniego dnia zwolnienia studentowi przysługuje I termin. Nie przewiduje się więcej niż 1 terminu poprawy.
Podczas zaliczenia wykładów surowo zabrania się rozmawiania z pozostałymi osobami w sali, a także posiadania i/lub korzystania z
jakichkolwiek pomocy naukowych oraz środków łączności (m.in. telefon komórkowy, smartfon) oraz wszelkiego rodzaju urządzeń
elektronicznych wyposażonych w aparat fotograficzny i/lub kamerę.
Skala oceny z zaliczenia wykładów (zaliczenie teoretyczne):
poniżej 70% punktów – 2,0
70-75% punktów – 3,0
76-81% punktów – 3,5
82-87% punktów – 4,0
88-93% punktów - 4.5
94-100% punktów – 5,0
Na ocenę składa się:
Średnia ocen z kolokwiów – 40% oceny końcowej
Ocena z zaliczenia wykładów – 60% oceny końcowej
Laboratorium:
Udział we wszystkich zajęciach laboratoryjnych jest obowiązkowy. Wymagana minimalna frekwencja w zajęciach laboratoryjnych wynosi
85%. Niespełnienie tego wymogu skutkuje niezaliczeniem laboratorium. Powstałe w wyniku nieobecności zaległości student winien
uzupełnić we własnym zakresie.
W czasie zajęć laboratoryjnych studenci winni wykazać się niezbędną wiedzą umożliwiającą im odbycie zajęć. Studenci wykazujący się
rażącym brakiem wiedzy mogą otrzymać w czasie zajęć punkty ujemne wliczane do ogólnej liczby punktów przy wystawianiu oceny
końcowej z laboratorium. Kolokwia wejściowe na wybranych ćwiczeniach – odpowiedź na krótkie pytania dotyczące tematyki aktualnych
oraz poprzednich ćwiczeń – pisemne lub ustne. Za każde nieprzygotowanie stwierdzone na kolokwium wejściowym student traci 10%
punktów jakie może otrzymać na pierwszym terminie kolokwium z danego działu.
Kolokwia teoretyczne – zawierające po 10 pytań, oceniane na 2-3 punktów w zależności od wagi pytania, z dokładnością do 0,5 punktu.
Maksymalna liczba punktów do zdobycia na każdym kolokwium to 17 punktów. Do zaliczenia kolokwium konieczne jest uzyskanie 70%
maksymalnej liczby punktów.
Przewiduje się dwa kolokwia.
Dla każdego kolokwium przewiduje się dwa terminy. Na każdym kolokwium obowiązują te same kryteria punktacji i zaliczenia.
Ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej wszystkich ocen z kolokwiów teoretycznych. Do średniej wliczane
są wszystkie oceny, w tym niedostateczne.
Skala ocen z kolokwium:
poniżej 70% punktów – 2,0
70-75% punktów – 3,0
76-81% punktów – 3,5
82-87% punktów – 4,0
88-93% punktów - 4,5
94-100% punktów – 5,0
Studentom, którzy nie uzyskali oceny pozytywnej z zaliczenia teoretycznego bądź zaliczenia z kolokwium praktycznego (pierwszy termin)
lub byli nieobecni i w terminie 1 tygodnia od ostatniego dnia zwolnienia, nie usprawiedliwili nieobecności, przysługuje II termin zaliczenia.
W przypadku nieobecności usprawiedliwionej w terminie 1 tygodnia od ostatniego dnia zwolnienia studentowi przysługuje I termin. Nie
przewiduje się więcej niż 1 terminu poprawy każdego kolokwium.
Podczas kolokwium surowo zabrania się rozmawiania z pozostałymi osobami w sali, a także posiadania i/lub korzystania z jakichkolwiek
pomocy naukowych oraz środków łączności (m.in. telefon komórkowy, smartfon) oraz wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych
wyposażonych w aparat fotograficzny i/lub kamerę.
Podczas zaliczeń będzie egzekwowany materiał z wykładów i ćwiczeń, a także wiadomości zawarte w podanej literaturze przedmiotu.
Warunkiem uzyskania końcowego zaliczenia z laboratorium, jest uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwiów teoretycznych, zaliczenia
kolokwium praktycznego oraz frekwencja na zajęciach zgodnie z regulaminem.
Dopuszcza się jeden termin poprawkowy. Metody i kryteria oceniania tożsame jak w pierwszym terminie.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
M. Mazurkiewicz (red). Choroby drobiu. Wyd. Wrocław, 2019.
Jankowski J. Hodowla i użytkowanie drobiu, 2012
David E. Swayne, Martine Boulianne, Catherine M. Logue, Larry R. McDougald, Venugopal Nair, David L. Suarez, Sjaak de Wit, Tom Grimes, Deirdre Johnson, Michelle Kromm, Teguh Yodiantara Prajitno, Ian Rubinoff, Guillermo Zavala, :22 November Diseases of Poultry 2019
Z. Gliński, K. Kostro (red.). Choroby zakaźne zwierząt. Wyd.
Literatura uzupełniająca:
Warszawa, 2002.A. Wieliczko A. (red. wyd. polskiego). Choroby drobiu. Wyd.
Elsevier, 2018.
T. Rotkiewicz, A. Krasnodębska-Depta, A. Koncicki.Patomorfologiczne metody badania zwierząt. Wyd. ART Olsztyn - 1999. (nie ma wznowień)
Borzemska W.B. i wsp.: Kompendium terapii chorób drobiu. OIN Polfa, 1989
Kobryń H., Kobryńczuk F.: Anatomia zwierząt. T.3. PWN, Warszawa 2004, str. 315-438.
Kruszewicz A.: Hodowla ptaków ozdobnych. Gatunki, pielęgnacja, choroby. Multico, Warszawa 2000.
Szeleszczuk P.: Praktyczna terapia i profilaktyka chorób gołębi. Warszawa, 2003
Horbańczuk J.O.: Strusie, 2001
Literatura uzupełniająca
Artykuły w czasopismach: "Suplement weterynaryjny" Polskie Drobiarstwo, Indyk Polski, Hodowca Drobiu, Medycyna Weterynaryjna, Magazyn Weterynaryjny, Życie weterynaryjne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: