Chemia 7100-CHEM-1-SJ
Wykłady: układ okresowy pierwiastków z uwzględnieniem prawa okresowości; rodzaje wiązań chemicznych i oddziaływania międzycząsteczkowe; podstawowe rodzaje reakcji chemicznych; równowaga chemiczna i wpływ czynników zewnętrznych na stan równowagi chemicznej; roztwory słabych i mocnych elektrolitów; równowaga kwasowo-zasadowa w roztworach elektrolitów (dysocjacja, hydroliza); mieszaniny buforowe; podstawowe zagadnienia z zakresu kinetyki reakcji chemicznych; efekty energetyczne reakcji chemicznych; hydrofilowe i hydrofobowe układy koloidalne; rola wody w procesach chemicznych i biologicznych; biologiczne układy koloidalne.
Laboratorium: zapoznanie z techniką laboratoryjną oraz z praca na pracowni chemicznej; sposoby przygotowywania roztworów o określonym stężeniu; rozcieńczanie roztworów i pomiar pH; roztwory buforowe: sporządzanie buforów o określonym pH; wyznaczanie zakresu buforowania i pojemności buforowej; sole trudnorozpuszczalne; związki kompleksowe; rodzaje roztworów koloidalnych i ich właściwości; wpływ różnych czynników na reakcje chemiczne; wybrane reakcje jonowe zachodzące w roztworach wodnych; reakcje utleniania i redukcji.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Wykład
- egzamin pisemny (W1-W4). Test jednokrotnego wyboru – 20 pytań – każde pytanie 1 pkt. Cztery pytania otwarte – każde pytanie 2.5 pkt. Maksymalna liczba punków, które można zdobyć: 30 pkt.
Kryteria oceniania:
ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów, 18.0-21.0 pkt.
ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów, 21.5-24.0 pkt.
ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów, 24.3-26.0 pkt.
ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów, 26.5-28.0 pkt.
ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów, powyżej 28.0 pkt.
W przypadku poprawy obowiązuje taka sam forma egzaminu oraz takie zasady oceniana.
Laboratorium
- sprawdziany cząstkowe z bloków tematycznych. 5 bloków tematycznych (W2,W3,U1-U5). W ramach każdego bloku ze sprawdzianu student/ka zdobywa 8 pkt (4 pytania po 2 pkt.). Dodatkowo każde zajęcia kończą sprawdzeniem praktycznych umiejętności laboratoryjnych związanych z realizacją danego bloku polegające na samodzielnym wykonaniu zadania, za które student/ka może zdobyć 8 punktów. Łącznie studenci/tki mogą zdobyć 40+40=80 pkt. W przypadku usprawiedliwione nieobecności student ma prawo napisać sprawdzian cząstkowy i zdobyć 8 pkt. (nie ma jednak możliwości wykonania samodzielnego zadania). Dodatkowo każdy student/ka ma możliwość uzyskania 10 pkt. za prowadzenie dziennika laboratoryjnego. W zakresie kompetencji społecznych oceniana jest aktywność studenta/ki na zajęciach, jego zaangażowanie oraz praca zespołowa oraz technika laboratoryjna. Prowadzący na podstawie oceny kompetencji społecznych może maksymalnie przyznać 10 pkt. Podsumowując maksymalnie student/ka może zdobyć łącznie z laboratorium 100 pkt.
Kryteria oceniania:
ocena dostateczna: 60-70% maksymalnej liczby punktów, 60-70 pkt
ocena dostateczna plus: 71-80% maksymalnej liczby punktów, 71-80 pkt.
ocena dobra: 81-87% maksymalnej liczby punktów, 81-87 pkt.
ocena dobry plus: 88-94% maksymalnej liczby punktów, 88-94 pkt.
ocena bardzo dobra: powyżej 94% maksymalnej liczby punktów, powyżej 94 pkt.
W przypadku nieuzyskania zaliczenia student/ka pisze sprawdzian z zagadnień wstępnych (6 pytań po 2 pkt.) oraz wykonuje 2 samodzielne zadania (każde po 8 pkt). Łącznie student/ka może zdobyć 28 pkt., co stanowi podstawę do wystawienia oceny zgodnie z kryteriami oceniania podanymi powyżej (skala procentowa).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
J. Fisher, J.R.P. Arnold. Chemia dla biologów. Krótkie wykłady. Wyd. PWN, Warszawa 2024.
P. Atkins, L. Jones, L. Laverman, Chemia Ogólna, Wyd. PWN, Warszawa 2020.
L. Pajdowski, Chemia ogólna. Wyd. PWN, Warszawa 2002.
A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej - tom 1. Wyd. PWN, Warszawa 2012.
H. Kowalczyk-Dembińska, J. Łukaszewicz, Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne – część I. Wyd. UMK, Toruń 2008.
Literatura uzupełniająca
J. Minczewski, Z. Marczenko. Chemia analityczna, tom 1 i 2. Wyd. PWN, Warszawa 2008.
Z. Galus. Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej. Wyd. PWN, Warszawa 2008.
D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler, S.R. Crouch. Podstawy chemii analitycznej. Wyd. PWN, Warszawa 2006.
H. Kowalczyk-Dembińska, J. Łukaszewicz, Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne – część II, Wyd. UMK, Toruń 2008.
P.A. Cox, Chemia nieorganiczna. Krótkie wykłady. Wyd. PWN, Warszawa, 2012.
Chemia medyczna pod. red. I. Żak, Wyd. Śląska Akademia Medyczna 2001.
Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych wraz ze wstępem teoretycznym i formularzem sprawozdania – przekazywane studentom drogą elektroniczną.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: