Anatomia zwierząt cz. I 7100-AZW1-1-SJ
TREŚCI KSZTAŁCENIA
Wykłady i zajęcia laboratoryjne:
Części i okolice ciała. Osie, płaszczyzny i zasady orientacji przestrzennej w organizmie zwierzęcia. Anatomiczne mianownictwo weterynaryjne. Aparat ruchowy, kości i połączenia z uwzględnieniem różnic gatunkowych: tkanka kostna, okostna, klasyfikacja morfologiczna i rozwojowa kości; ogólna budowa kręgów - charakterystyka budowy kręgów w kolejnych odcinkach kręgosłupa z uwzględnieniem cech gatunkowych; budowa żeber i mostka z uwzględnieniem cech gatunkowych; budowa kości kończyny piersiowej (łopatka, kościec ramienia, kościec przedramienia, kościec ręki); budowa kości kończyny miednicznej (kość miedniczna, kościec uda, kościec goleni, kościec stopy); budowa kości mózgowioczaszki i trzewioczaszki oraz jamy czaszki i zatoki przynosowe; artrologia ogólna i szczegółowa: połączenia w obrębie czaszki, kręgosłupa i klatki piersiowej oraz kończyny piersiowej i miednicznej. Miologia ogólna – budowa, klasyfikacja i funkcje mięśni, ich narządy pomocnicze. Miologia, nerwy, naczynia krwionośne i węzły chłonne kończyny piersiowej i miednicznej; preparacja i opis poszczególnych mięśni, nerwów, naczyń krwionośnych u zwierząt domowych; budowa skóry i wytwory skóry kończyny piersiowej i miednicznej.
Podczas zajęć laboratoryjnych obowiązują zasady BHP:
1. Osoby przebywające w sali ćwiczeń anatomicznych zobowiązane są do stosowania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. W budynku obowiązuje całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych i e-papierosów.
3. Przed wejściem do sali ćwiczeń należy zdjąć odzież wierzchnią i zostawić ją w szatni. W szatni należy również pozostawić wszelkie torby, torebki, plecaki i inne przedmioty w tym telefony komórkowe. Starosta grupy, lub wyznaczona przez niego osoba, odpowiedzialny jest za zamknięcie szatni na klucz, zabranie klucza do sali ćwiczeń i odłożenie go na stół prowadzącego na czas trwania zajęć. Do sali ćwiczeń wolno wnieść jedynie zeszyt i długopis oraz literaturę przedmiotu.
4. Wstęp do sali ćwiczeń anatomicznych mają tylko studenci kierunku Weterynaria UMK ubrani w stroje ochronne (fartuch), odpowiednie obuwie (obowiązuje obuwie z zakrytymi palcami – niedopuszczalna są sandały, klapki i buty na wysokim obcasie; zaleca się noszenie klapków ochronnych z zakrytymi palcami). Włosy powinny być związane tak, by podczas nachylania się nad stołem nie dotykały preparatów. Zaleca się noszenie czepków ochronnych. Zabrania się noszenia jakiejkolwiek biżuterii na dłoniach oraz długich paznokci. Każdy student zobowiązany jest do posiadania jednorazowych rękawiczek ochronnych.
5. Wprowadzanie osób postronnych do sali ćwiczeń jest bezwzględnie zabronione.
6. Obowiązuje bezwzględny zakaz wnoszenia produktów spożywczych, napojów i gum do żucia do sali ćwiczeń anatomicznych, co równoznaczne jest z zakazem spożywania pokarmów, picia jakichkolwiek napojów i żucia gumy.
7. W sali ćwiczeń anatomicznych zabrania się wykonywania zdjęć i/lub nagrywania filmów przy użyciu aparatów fotograficznych, telefonów komórkowych, smartfonów, tabletów i jakiegokolwiek innego sprzętu elektronicznego wyposażonego w aparat fotograficzny i/lub kamerę. Zabrania się wnoszenia i używania telefonów oraz dyktafonów.
8. Studenci są odpowiedzialni za czystość i porządek na swoim miejscu pracy oraz sprzęt znajdujący się w sali.
9. Studenci powinni wykazywać troskę o materiał dydaktyczny wykorzystywany w trakcie zajęć. Mając na względzie fakt, że w sali ćwiczeń anatomicznych podczas trwania zajęć studenci maja do czynienia ze zwłokami zwierząt lub fragmentami zwłok, obowiązuje zachowanie należytej powagi i szacunku. Preparaty anatomiczne należy użytkować w sposób uniemożliwiający ich zniszczenie. Zabrania się wynoszenia preparatów anatomicznych poza salę ćwiczeń.
10. Student podczas zajęć powinien być wyposażony w pęsetę oraz skalpel.
11. Student powinien umiejętnie posługiwać się narzędziami tak, by nie stanowić zagrożenia dla pozostałych osób w sali.
12. Student, który uległ wypadkowi (m.in. zranienie skalpelem) lub w trakcie zajęć gorzej się poczuł i istnieje ryzyko omdlenia, powinien ten fakt niezwłocznie zgłosić prowadzącemu zajęcia.
13. Po zakończonych zajęciach należy posprzątać swoje miejsce pracy, następnie umyć ręce zgodnie z instrukcją mycia i dezynfekcji rąk.
14. Brak przestrzegania przepisów BHP obowiązujących w sali ćwiczeń (w szczególności brak posiadania ubioru ochronnego i nieodpowiednie zachowanie, w tym nieprzestrzeganie zakazu używania telefonów komórkowych) skutkuje usunięciem studenta z zajęć.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie na ocenę:
Kolokwium końcowe w formie pisemnej, obejmujące materiał prezentowany na wykładach i zawarty w podanej literaturze przedmiotu składające się z 25 pytań po 2 punkty każde (z dokładnością do 0,5):
na ocenę dostateczną student musi poprawnie odpowiedzieć na 60-70% pytań (zaliczenie od 30 pkt.), na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%.
Zajęcia laboratoryjne - zaliczenie na ocenę:
Udział we wszystkich zajęciach laboratoryjnych jest obowiązkowy. Wymagana minimalna frekwencja w zajęciach laboratoryjnych (wszystkich zgodnie z planem łącznie z zaliczeniami) wynosi 80%. Niespełnienie tego wymogu skutkuje niezaliczeniem laboratorium. Powstałe w wyniku nieobecności zaległości student winien uzupełnić we własnym zakresie.
W czasie zajęć studenci winni wykazać się niezbędną wiedzą umożliwiającą im odbycie laboratorium zgodnie z tematem zajęć. Na wybranych ćwiczeniach mogą być przeprowadzone kolokwia wejściowe – odpowiedź na krótkie pytania dotyczące tematyki aktualnych oraz poprzednich ćwiczeń – pisemne lub ustne. Za każde nieprzygotowanie (brak min 50% prawidłowych odpowiedzi) stwierdzone na kolokwium wejściowym student traci 5% punktów na pierwszym terminie kolokwium z danego działu. Brak przygotowania merytorycznego do laboratorium może skutkować usunięciem studenta z zajęć.
W czasie każdego semestru przewiduje się trzy kolokwia w formie pisemnej, składające się z części teoretycznej (pytania krótkiej odpowiedzi lub opis wybranych zagadnień) oraz praktycznej (rozpoznanie i nazwanie struktur anatomicznych na preparatach posługując się aktualną nomenklaturą anatomiczną, łączenie ze wskazaniem strony ciała i wskazaniem przynależności gatunkowej). Z każdego kolokwium można otrzymać 80 punktów, jeśli obie części są rozdzielone w czasie, to po 40 punktów z każdej części. Część praktyczna składa się z 20 poleceń po 2 punkty każde. Część teoretyczna z kilku pytań ocenianych od 2 do 5 punktów w zależności od wagi pytania. Z pierwszego działu (obejmującego osteologię i część połączeń) planowane jest kolokwium teoretyczno-praktyczne, podczas którego proporcje pomiędzy częścią teoretyczną i praktyczną mogą się różnić od podziału opisanego powyżej. Podczas kolokwiów będzie egzekwowany materiał z laboratorium oraz tej części wykładów które odpowiadały tematycznie laboratoriom z danego działu, a także wiadomości zawarte w podanej literaturze przedmiotu zgodnie z tematyką danego działu. Każde kolokwium musi być zaliczone na min. 70%. Rażące błędy w odpowiedziach (nie brak odpowiedzi) mogą być punktowane punktami ujemnymi. Maksymalna liczba punktów ujemnych jest taka sama jak liczbą punktów do zdobycia za dane pytanie.
Studentom, którzy nie uzyskali min. 70% poprawnych odpowiedzi (56 punktów) z danego kolokwium lub byli nieobecni i w terminie 1 tygodnia od ostatniego dnia zwolnienia, nie usprawiedliwili nieobecności, przysługuje II termin zaliczenia. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej w terminie 1 tygodnia od ostatniego dnia zwolnienia studentowi przysługuje I termin. W przypadku nie uzyskania min. 70% poprawnych odpowiedzi w ramach II terminu studentowi przysługuje kolokwium wyjściowe pod koniec semestru, jednakże z zastrzeżeniem, że taka sytuacja może mieć miejsce jedynie gdy student nie zdał jednego kolokwium najpóźniej w II terminie w danym semestrze. Nie przewiduje się możliwości poprawy kolokwium z którego student uzyskał min. 70% poprawnych odpowiedzi. Na wszystkich terminach z danego działu obowiązują takie same zasady i kryteria oceny.
Ocena z ćwiczeń wystawiana jest zgodnie z poniższa skalą jako suma punktów z kolokwiów. W przypadku niezaliczenia pierwszego terminu danego kolokwium, przy wystawianiu oceny bierze się pod uwagę średnią arytmetyczną punktów z obu terminów tego kolokwium. Jeśli student uzyska minimalną liczbę punktów niezbędną do zaliczenia na terminie poprawkowym, a średnia arytmetyczna punktów z obu terminów tego kolokwium jest poniżej minimum niezbędnego do zaliczenia, liczbę punktów podnosi się do niezbędnego minimum. W przypadku pisania kolokwium wyjściowego, do sumy punktów na koniec semestru wlicza się średnią arytmetyczną z trzech terminów danego kolokwium, a w przypadku gdy średnia arytmetyczna punktów z trzech terminów tego kolokwium jest poniżej minimum niezbędnego do zaliczenia, liczbę punktów podnosi się do niezbędnego minimum.
Student wykazujący się aktywnością podczas zajęć może otrzymać dodatkowo do 10 punktów na koniec semestru, za zgodą wszystkich prowadzących.
Skala przy wystawianiu oceny z laboratorium:
ndst - poniżej 70%
dst - od 70%
dst plus - od 76%
db - od 82%
db plus - od 88%
bdb - od 94%
Podczas kolokwium surowo zabrania się rozmawiania z pozostałymi osobami w sali, a także posiadania i/lub korzystania z jakichkolwiek pomocy naukowych oraz środków łączności (m.in. telefon komórkowy, smartfon) oraz wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych wyposażonych w aparat fotograficzny i/lub kamerę. Złamanie powyższego zakazu skutkuje niezaliczeniem tego terminu i otrzymaniem jako wynik 0 punktów.
Warunkiem uzyskania końcowego zaliczenia z laboratorium, jest uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwiów oraz frekwencja na zajęciach zgodnie z regulaminem.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. H. Kobryń, F. Kobryńczuk, K. Krysiak. Anatomia zwierząt Tom 1, Aparat ruchowy. PWN, Warszawa, 2012 lub nowsze.
2. K. Krysiak, K. Świeżyński. Anatomia zwierząt Tom 2. PWN, Warszawa, 2012 lub nowsze.
3. H. Kobryń, F. Kobryńczuk. Anatomia zwierząt Tom 3. PWN, Warszawa, 2012 lub nowsze.
4. H.M. Clayton, P.F. Flood, D.S. Rosenstein. Atlas anatomii klinicznej konia. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2019 lub nowsze.
5. R.R. Ashdown, S.W. Barnett, E.A. Baines, S.H. Done. Atlas anatomii przeżuwaczy. Edra Urban & Partner, Wrocław, 2011lub nowsze.
6. S.H. Done, P.C. Goody, S.A. Evans, N.C. Stickland. Atlas anatomii psa i kota. Urban & Partner, Wrocław, 2020 lub nowsze.
7. Nomina Anatomica Veterinaria sixth edition Published by the Editorial Committee Hanover (Germany), Ghent (Belgium), Columbia, MO (U.S.A.), Rio de Janeiro (Brazil), 2017 lub nowsze.
8. H. E. König, H.G. Liebich. Anatomia zwierząt domowych - kolorowy atlas i podręcznik. - Na podstawie wydania III z 2006 roku oraz wydania VI z 2014, Galaktyka, 2020 lub nowsze.
9. K.M. Dyce, W.O. Sack, C.J.G. Wensing. Anatomia weterynaryjna. Urban & Partner, Wrocław, 2019 lub nowsze.
10. P. Popesko. Atlas anatomii topograficznej zwierząt domowych. PWRiL Warszawa, 2013 lub nowsze.
11. H. E. Evans, Alexander de Lahunta. Miller's Anatomy of the Dog, 5th Edition, Elsevier, 2019 lub nowsze.
12. H. E. Evans, A. de Lahunta. Guide to the Dissection of the Dog 8th Edition, Elsevier, 2017 lub nowsze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: