Wychowanie fizyczne- Zaj. trekkingowe/Turystyka miejska 5700-TREKKIN.
cel: badanie przestrzeni, mapowanie konkretnych miejsc i elementów wymagających interwencji, badanie odczuć, potrzeb badanych osób na temat różnych aspektów przestrzeni
format: spacer moderowany przez prowadzącego według przygotowanego scenariusza
czas: ok. 1h – bez czasu przygotowania i opracowania wyników
zalety zastosowania: możliwość diagnozy funkcji przestrzeni i zebrania pomysłów na jej ulepszenie bezpośrednio od uczestników i w oparciu o bezpośrednie doświadczenie przestrzeni
Spacer badawczy to interaktywna, terenowa metoda pytania mieszkańców o ich opinie w jakiejś kwestii – stosuje się ją przede wszystkim do badania przestrzeni. Warto z niej skorzystać, chcąc dokonać oceny przestrzeni oczami jej użytkowników (np. pod kątem dostosowania do potrzeb osób starszych lub niepełnosprawnych, ogólnej oceny konkretnych rozwiązań architektonicznych czy infrastrukturalnych) lub w celu zebrania pomysłów na nowe rozwiązania w sposobie zagospodarowania przestrzeni (np. nowe lokalizacje ławek, przystanków). Spacer pozwala na zaproszenie użytkowników do krytycznego „audytu przestrzeni” i umożliwia poddanie różnych rozwiązań przestrzennych ocenie w autentycznej sytuacji ich użycia. Rekomendacje z takich konsultacji mogą np. służyć instytucjom miejskim w projektowaniu nowych lub ulepszaniu dotychczasowych rozwiązań w zagospodarowaniu przestrzeni miasta.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W 1 - w trakcie rozmów ze studentami:
zaliczenie:
- student potrafi opisać wybrane elementy treningu terenowego - spaceru badawczego
W 2 - praktyczne zaliczenie przez studenta:
rozmowa ze studentami:
- posiada wiedzę na temat treningu terenowego/spaceru badawczego z dostosowaniem go do możliwości motorycznych osób niepełnosprawnych
U 1 - zaliczenie - aktywne uczestnictwo w organizacji, przebiegu i
samooceny własnej sprawności motorycznej na podstawie dostępnych kryteriów
U 2 - obserwacja studenta podczas spaceru badawczego
K 1 - obserwacja studenta: posiada nawyk ciągłej dbałości o swoje bezpieczeństwo poprzez prawidłową postawę podczas zajęć
K 2 - Kontrola obecności studenta na zajęciach:
- student musi uczestniczyć we wszystkich zajęciach za wyjątkiem 1 nieusprawiedliwionej nieobecności
- w przypadku długiego zwolnienia lekarskiego musi je zaliczyć poprzez przygotowanie zadanych prac pisemnych związanych aktywnością fizyczną,
- odrobić wszystkie nieobecności na zajęciach w formie zawartej w regulaminie zajęć WF (Regulamin UCS)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Kosmol A.: Teoria i praktyka sportu osób niepełnosprawnych. AWF Warszawa 2010
A. Ronikiewicz, Diagnostyka czynnościowa osób niepełnosprawnych, Warszawa 2009.
Labudova J.), Rekreacja osób z niepełnosprawnością, [w:] Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością, Gdańsk 2009
Sport szansą życia niepełnosprawnych, red. J. Ślężyński, Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych, Katowice1997.
Literatura uzupełniająca:
Wapiennik E., Piotrowicz R. (2002), Niepełnosprawny – pełnosprawny obywatel Europy, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: