Język niemiecki
4800-NoZ-fiz-jn-2-Z
Przedmiot Medical German w wymiarze 120 godzin ćwiczeń (3 semestry poświęcony jest nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu danego kierunku na poziomie B2. Przedmiot przygotowuje studenta w sposób adekwatny do posługiwania się w sposób czynny i bierny medycznym językiem niemieckim z zakresu danego kierunku. Początkowo student poznaje słownictwo związane z anatomią oraz podstawy fizjologii. Następnie wprowadzane jest słownictwo związane z kierunkiem wiodącym. Po ukończeniu kursu student posługuje się niemieckim językiem fachowym w środowisku międzynarodowym – niemieckojęzycznym. Czyta i interpretuje teksty z zakresu piśmiennictwa fachowego. W trakcie kursu uczy się konwersacji na tematy fachowe oraz wyrażania opinii w sprawach dotyczących studiowanej specjalności. Student odgrywa role (dialogi, praca parami) na poziomie B1, B1+, B2. Komunikuje się w sensie medycznym ze studentami, personelem medycznym oraz pacjentami w środowisku niemieckojęzycznym (praktyki zawodowe, sympozja i konferencje naukowe).
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:
- udział w wykładach: 0 godzin
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin
W semestrze zimowym 20/21 lektorat, konsultacje i kolokwia śródsemestralne odbywają się w formie zdalnej. Kolokwium kończące semestr odbędzie się, zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 178 stacjonarnie.
Semestr II i III:
40 godz zajęć w każdym z semestrów - 1.3 ECTS/semestr
Dyżur dydaktyczny 2h – 0,666 ECTS
Przygotowanie do zajęć, uzupełnienie notatek - 9 h
Przygotowanie do kolokwium – 9h
Semestr IV:
40h zajęć - 1,3 ECTS
Dyżur dydaktyczny 10 h
Przygotowanie do zajęć i uzupełnienie notatek - 10 h
Przygotowanie do kolokwium – 5h
EGZAMIN:
Przygotowanie do egzaminu 23 h
Przeprowadzenie egzaminu - 2h
2. Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 0 godzin
- udział w ćwiczeniach: 120 godzin
- przygotowanie do ćwiczeń: 33 godzin
- konsultacje: 9 godzin
- przygotowanie do zaliczenia: 23h
- przygotowanie do egzaminu: 23 +2h
Łączny nakład pracy studenta wynosi 210h, co odpowiada 7 punktom ECTS
3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:
- nie dotyczy
4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:
- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 23 (0,7659ECTS)
- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 23 + 2 = 25 godzin (0,8325)
Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 48 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS
5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:
- nie dotyczy
Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi
- nie dotyczy
6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1 Student zna język niemiecki na poziomie B1+ (po II i III semestrze) oraz B2 (po IV semestrze) (gramatykę i słownictwo ogólne) (K_W23)
W2 Student wymienia terminy związane z językiem niemieckim specjalistycznym z zakresu danego kierunku (K_W23)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student potrafi zastosować w praktyce język niemiecki (gramatykę i słownictwo ogólne) na poziomie B1+ (po II i III semestrze) oraz B2 (po IV semestrze) (K_U05; K_U23)
U2: Student potrafi podać terminologię języka niemieckiego specjalistycznego na poziomie B1+ (po II i III semestrze) oraz B2 (po IV semestrze) z zakresu danego kierunku (K_U05; K_U23; K_U46)
U3: Student potrafi komunikować się z personelem medycznym, pracownikami służby zdrowia oraz pacjentem/klientem w języku niemieckim na poziomie B1+ (po II i III semestrze) oraz B2 po (IV semestrze) (K_U05; K_U23)
U4: Student potrafi korzystać ze słowników, baz danych i innych źródeł celem uzyskania informacji (K_U05; K_U23; K_U46)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1 Student odnosi się do personelu medycznego, pracowników służby zdrowia oraz do pacjentów/klientów z szacunkiem (K_K03; K_K04; K_K07)
K2 Student wykazuje nawyk samokształcenia w zakresie nauczanego zawodu (K_K04; K_K07)
Metody dydaktyczne
Wykłady: Nie dotyczy
Ćwiczenia
• dyskusja dydaktyczna
• praca z małą grupą: (dyskusja, debata, odgrywanie ról, burza mózgów)
• analiza przypadków
• uczenie wspomagane komputerem
• metody eksponujące: film, pokaz
Metody dydaktyczne eksponujące
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- drama
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- punktowana
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość języka obcego na poziomie B1
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykłady – nie dotyczy
Egzamin końcowy pisemny (0-10 pkt; >60%); W1-W2; U1-U3; K1-K2
Punktacja Ocena
< 6,0 ndst
6,0 - 6,9 dst
7,0 - 7,9 dst+
8,0 - 8,9 db
9,0 - 9,4 db+
9,5 - 10 bdb
Semestr II – IV Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): W1-W2; U1-U4; K1-K2
Semestr II i III Kolokwium końcowe ustne (0-10 pkt; min 60%); W1-W2; U1-U3; K1-K2
W semestrach II – IV przewiduje się ewaluację ciągłą, śródsemestralną: (obserwacja postępów, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, prezentacja, referat, przygotowanie/odgrywania dialogów/ról, itp.)
Ewaluacja końcowa, czyli kolokwium końcowe ustne dla semestrów II i III oraz egzamin – semestr IV.
Warunkiem przystąpienia do ewaluacji końcowej jest zaliczenie ewaluacji ciągłej (student może podejść do kolokwium/egzaminu o ile był obecny i aktywny na zajęciach itp.)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Deutsch für Mediziner; Szafrański, M.; PZWL; 2008
Literatura uzupełniająca:
Materiały autentyczne (Apotheke Umschau)
Kommunikation in sozialen und medizinischen Berufen; Levy-Hillerich, D.; Goethe -Institut Munchen; 2005
Czasopisma niemieckie: „Der Umschau”, „Die Gesundheit”, „Seniorenratschläger”
Lexikon Medizin und Gesundheit" Prof.dr med. J.P.Schade"
"Woertrbuch der Medizin" Margaret Minker
DVD Anatomie Atlas - der menschliche Koerper
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: