Język angielski
4800-NoZ-RAT-JA-2-L
Przedmiot Język angielski w wymiarze 120 godzin ćwiczeń (3 semestry) przygotowuje studenta w sposób adekwatny do posługiwania się w sposób czynny i bierny medycznym językiem angielskim z zakresu medycyny ogólnej. Po ukończeniu kursu student posługuje się angielskim językiem fachowym w środowisku międzynarodowym – anglojęzycznym. Prawidłowo czyta i interpretuje teksty z zakresu piśmiennictwa fachowego. W trakcie kursu uczy się konwersacji na tematy fachowe oraz wyrażania opinii w sprawach dotyczących studiowanych specjalności. Potrafi komunikować się z personelem medycznym w środowisku anglojęzycznym (praktyki zawodowe, sympozja i konferencje naukowe). Treści programowe obejmują podstawy nauk teoretycznych (anatomia, fizjologia, patofizjologia). Studenci są wprowadzani w podstawy medycyny klinicznej , poprzez słownictwo i odgrywanie ról (dialogi, praca parami). Studenci potrafią komunikować się w zakresie tematów medycznych „sensytywnych” (poziom B2-B2+): wywiad społeczny z pacjentem, rozmowa na tematy życia i śmierci pacjent-ratownik, rozmowa z pacjentem i rodziną na temat trudnych rokowań terapeutycznych. Poznają słownictwo wyrażające empatię w stosunku do pacjenta, mobilizowanie pacjenta do współpracy z ratownikiem, analizę potrzeb psychicznych i fizycznych pacjenta terminalnie chorego.
Całkowity nakład pracy studenta
Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi ogółem 120 godzin (po 40 godzin w 2,3 i 4 semestrze studiów), co odpowiada 4 ECTS.
2. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godzin w semestrze 2, co odpowiada 1.3 ECTS.
3.Bilans nakładu pracy studenta w semestrze 2, rok I wynosi:
GODZINY KONTAKTOWE:
-udział w zajęciach dydaktycznych: 40h = 1.3 ECTS
-konsultacje: 3h = 0.1 ECTS
PRACA INDYWIDUALNA STUDENTA: 12h = 0.4 ECTS
PRZYGOTOWANIE DO KOLOKWIUM ZALICZENIOWEGO:
6h = 0.2 ECTS
Łączny nakład pracy studenta w semestrze 2 wynosi 63h, co odpowiada 2 ECTS.
4.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godzin w semestrze 3,
co odpowiada 1.3 ECTS.
5.Bilans nakładu pracy studenta w semestrze 3, rok II wynosi:
GODZINY KONTAKTOWE:
-udział w zajęciach dydaktycznych: 40h = 1.3 ECTS
-konsultacje: 3h = 0.1 ECTS
PRACA INDYWIDUALNA STUDENTA: 12h = 0.4 ECTS
PRZYGOTOWANIE DO KOLOKWIUM ZALICZENIOWEGO:
6h = 0.2 ECTS
Łączny nakład pracy studenta w semestrze 3 wynosi 63h, co
odpowiada 2 ECTS.
6.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 40 godzin w semestrze 4,
co odpowiada 1.3 ECTS.
7.Bilans nakładu pracy studenta w semestrze 4, rok II wynosi:
GODZINY KONTAKTOWE:
-udział w zajęciach dydaktycznych: 40h = 1.3 ECTS
-konsultacje: 6h = 0.2 ECTS
PRACA INDYWIDUALNA STUDENTA: 15h = 0.5 ECTS
PRZYGOTOWANIE DO PREZENTACJI: 8h = 0.3 ECTS
PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINU: 18h = 0.6 ECTS
EGZAMIN: 3h = 0.1 ECTS
Łączny nakład pracy studenta w semestrze 4, rok II wynosi 90h,
co odpowiada 3 ECTS.
8.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:
Nie dotyczy
Efekty uczenia się - wiedza
W1: objaśnia podstawy fizyczne funkcjonowania układu nerwowego, oddechowego, krążeniowego i narządu ruchu (K_W06)
W2: opisuje ogólną budowę i funkcje organizmu człowieka (K_W14)
W3.: wskazuje zasady zbierania danych oraz organizacji naukowych badań medycznych (K_W23)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: podczas podejmowania czynności ratunkowych ( K_U46) 1: posługuje się językiem obcym; posługuje się specjalistycznym językiem w mowie i piśmie na poziomie umożliwiającym swobodne korzystanie z literatury fachowej, także prawidłową pracę w systemie ratownictwa oraz uczestnictwo w konferencjach naukowych (K_U05)
U2: korzysta z dokumentacji medycznej i wyników badań w zakresie niezbędnym do ustalenia zagrożenia zdrowo
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Kompetencje społeczne.
K1: skutecznie komunikuje się z pacjentem, jego rodziną lub opiekunem, świadkami zdarzenia (K_K04)
K2: popularyzuje wiedzę z zakresu pierwszej pomocy w różnych środowiskach (K_K08)
Metody dydaktyczne
- Ćwiczenia z medycznego języka angielskiego przeprowadzane są na podstawie tzw. autentycznego materiału: zawartego w podręcznikach, czasopismach fachowych, Internecie,
- Prezentacja nowego materiału oraz ćwiczenia językowe związane z wprowadzanym tematem,
- Praca parami i w grupach – dyskusje,
- Odgrywanie ról na podstawie przerobionego materiału (pacjent-ratownik, ratownik-rodzina pacjenta),
- Prace tłumaczeniowe z użyciem słownika multimedialnego,
- Prezentacje multimedialne – opracowane przez wykładowców i studentów ; tematyka ściśle związana z ratownictwem medycznym i komunikacją medyczną,
- Analiza tekstów połączona z dyskusją
- Ćwiczenia na rozumienie mowy angielskiej ze słuchu (z szumem w tle).
- Rozwijanie umiejętności redagowania tekstów użytkowych i narracyjno-opisowych.
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- WebQuest
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu język angielski posiada wiedzę językową na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Pisemne kolokwia zaliczeniowe
Pisemny egzamin na koniec semestru 4, rok II
Oceny wystawiane są zgodnie z poniższą punktacją:
Punktacja Ocena
0 – 59% ndst
56 – 67% dst
68 – 75% dst +
76 – 83% db
84 – 91% db+
92 – 100% bdb
Praktyki zawodowe
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
1. M.Patoka, I.Okulicz: English for Paramedics, PZWL,2012
2. Ciecierska, B. Jenike – „English for Medicine”, PZWL, 2007.
3. M. Mc Cullagh, R. Wright –„Good Practice. Communication Skills for the Medical Practitioner”, Cambridge University Press, 2008
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
4. V. Evans, J. Dooley, Trang M Tran, Md., “Career paths/Medical”, Express Publishing. 2014.
5. E. Tiersky & M. Tiersky, "The Language of Medicine in English " Prentice Hall Regents, 2001.
6. Z. Patoka, "English for Public Health", PZWL, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: