Język niemiecki III
3600-3ZDE-OGOLN-060Z
Zajęcia na kursie j. niemieckiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym.
Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym.
Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego (słownictwo specjalistyczne) oraz aspekty kulturowe w krajach niemieckojęzycznych.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).
Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
W cyklu 2022/23Z:
Zajęcia na kursie j. niemieckiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat. Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego (słownictwo specjalistyczne) oraz aspekty kulturowe w krajach niemieckojęzycznych. Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę). Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
|
W cyklu 2023/24Z:
Zajęcia na kursie j. niemieckiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat. Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego (słownictwo specjalistyczne) oraz aspekty kulturowe w krajach niemieckojęzycznych. Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę). Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
|
W cyklu 2024/25Z:
Zajęcia na kursie j. niemieckiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych. Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat. Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym. Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego (słownictwo specjalistyczne) oraz aspekty kulturowe w krajach niemieckojęzycznych. Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę). Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
|
Całkowity nakład pracy studenta
90 godzin w cyklu - godziny kontaktowe,
30 godzin w cyklu - czas na przygotowanie się studenta do ćwiczeń, sprawdzianów i odpowiedzi ustnych.
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
W01 ma opanowany w pełni zasób słów i zdań związanych z konkretnymi sytuacjami odnoszącymi się do różnych, szeroko rozumianych obszarów ludzkiej egzystencji
W02 zna struktury gramatyczne w zakresie morfologii
i składni
W03 zna podstawowe zasady fonetyczne
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
U01 rozumie ustne i pisemne przekazy w postaci poleceń, wskazówek i informacji oraz dłuższe wypowiedzi i wykłady na tematy ogólne, zawodowe oraz związane z dziedziną studiów.
K_U15 (Turystyka i Rekreacja);
U02 Potrafi porozumiewać się w języku niemieckim przy użyciu rożnych kanałów i technik na tematy ogólne, zawodowe i związane z dziedzina studiów. K_U15 (Turystyka i Rekreacja);
U03 Potrafi czytać i słuchać ze zrozumieniem, tłumaczyć, analizować i interpretować różnego rodzaju teksty, i komunikaty słowne w języku niemieckim oraz znajdować w nich informacje potrzebne do funkcjonowania w życiu codziennym, zawodowym oraz środowisku akademickim –
K_U15 (Turystyka i Rekreacja);
U04 Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych dla celów akademickich i zawodowych-
K_U15 (Turystyka i rekreacja);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem swojej grupy student:
K01 Rozumie potrzebę znajomości języka obcego we współczesnym
świecie.
K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia.
K_K01 (Turystyka i rekreacja);
K03 Doskonali umiejętności poprzez samokształcenie.
K04 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
K_K02 (Turystyka i rekreacja);
Metody dydaktyczne
Na zajęciach stosowane są:
- metoda komunikacyjna – rozwija kompetencje komunikatywne umożliwiające praktyczne zastosowanie języka w autentycznych sytuacjach
- metoda audiowizualna – wspiera proces nauczania języka obrazami, przeźroczami, filmami, muzyką
- metody aktywizujące – praca zespołowa, asocjogram, projekt, fiszki, stacje zadaniowe, prezentacje, dyskusja, interpretacja wykresu, lektura.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Poziom A1 – brak wstępnych wymagań
Poziom A2 – wymagana wstępna znajomość języka na poziomie A1
Poziom B1 – wymagana wstępna znajomość języka na poziomie A2
Poziom B2 - wymagana wstępna znajomość przedmiotu na poziomie B1
Poziom C1 - wymagana wstępna znajomość przedmiotu na poziomie B2
Opis wymagań na poszczególnych poziomach językowych znajduje się pod adresem: http://www.spnjo.umk.pl/strefa_studenta/lektoraty/poziom_bieglosci/tabela_samooceny_dla_poziomow.pdf
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowaniu różnych sprawności językowych.
Na końcową ocenę semestralną składają się:
- oceny z śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych - W01, W02, U01, U02, U03, U04
- oceny z odpowiedzi ustnych (w tym lektura i projekt) - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04
- odrabianie zadań domowych oraz aktywność na zajęciach - W01,W02, U03, U04
- oceny z prac pisemnych - W01, W02, U03, U04.
Kurs języka niemieckiego kończy się zaliczeniem na ocenę.
Szczegółowe kryteria oceniania obowiązujące u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka niemieckiego i są przedstawiane na zajęciach na początku danego etapu nauki.
Literatura
Podręczniki do nauki j. niemieckiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, nagrania, filmy, materiały z prasy i internetu, zbiory ćwiczeń, materiały autorskie wykładowcy, gry dydaktyczne.
Szczegółowy spis literatury obowiązującej u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka niemieckiego i jest przedstawiany na zajęciach na początku danego etapu nauki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: