Język niemiecki III
3600-3ZDE-OGOLN-030E
Zajęcia na kursie j. niemieckiego zakładają ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z tekstem specjalistycznym.
Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym.
Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe w krajach niemieckojęzycznych.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).
Warunkiem osiągnięcia efektów kształcenia jest praca indywidualna studenta (poza godzinami zorganizowanymi) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
Całkowity nakład pracy studenta
120 godzin w cyklu - godziny kontaktowe,
30 godzin w cyklu - czas na przygotowanie się studenta do ćwiczeń, sprawdzianów oraz do egzaminu.
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
W01 ma opanowany w pełni zasób słów i zdań związanych z konkretnymi sytuacjami odnoszącymi się do różnych, szeroko rozumianych obszarów ludzkiej egzystencji
K_W01 (Stosunki Międzynarodowe)
K_W16 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
W02 zna podstawowe struktury gramatyczne w zakresie morfologii
i składni
K W01 (Stosunki Międzynorodowe)
K_W16 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją)
W03 zna podstawowe zasady fonetyczne
K_W16 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
U01 rozumie ustne i pisemne przekazy w postaci poleceń, wskazówek i informacji –
K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe);
K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
U02 potrafi porozumiewać się w konkretnych sytuacjach używając strategii dotyczących rozumienia współrozmówcy –
K_U14 K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe)
K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
U03 czyta poprawnie i ze zrozumieniem teksty niemieckie –
K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe);
K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
U04 potrafi poprawnie budować różne formy zdań, w znanych czasach i trybach; umie sporządzić notatkę, napisać tekst prywatny i oficjalny oraz wypełnić formularz; potrafi przetłumaczyć zdania z języka polskiego na niemiecki i z języka niemieckiego na polski –
K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe);
K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
K01 Rozumie potrzebę znajomości języka niemieckiego we współczesnym
świecie.
K_K01 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia. K_K01 (Stosunki Międzynarodowe);
K_K01 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
K03 Doskonali umiejętności poprzez samokształcenie.
K_K01 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
K04 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
K_K06 (Stosunki Międzynarodowe);
K_K02 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją);
K05 Jest przygotowany do funkcjonowania w otoczeniu kulturowo i językowo odmiennym.
Metody dydaktyczne
Na zajęciach stosowane są:
- metoda komunikacyjna – rozwija kompetencje komunikatywne umożliwiające praktyczne zastosowanie języka w autentycznych sytuacjach
- metoda audiowizualna – wspiera proces nauczania języka obrazami, przeźroczami, filmami, muzyką
- metody aktywizujące – praca zespołowa, asocjogram, projekt, fiszki, stacje zadaniowe, prezentacje, dyskusja, interpretacja wykresu, lektura.
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Poziom A1 – brak wstępnych wymagań
Poziom A2 – wymagana wstępna znajomość języka na poziomie A1
Poziom B1 – wymagana wstępna znajomość języka na poziomie A2
Poziom B2 - wymagana wstępna znajomość przedmiotu na poziomie B1
Poziom C1 - wymagana wstępna znajomość przedmiotu na poziomie B2
Opis wymagań na poszczególnych poziomach językowych znajduje się pod adresem: http://www.spnjo.umk.pl/strefa_studenta/lektoraty/poziom_bieglosci/tabela_samooceny_dla_poziomow.pdf
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowaniu różnych sprawności językowych.
Na końcową ocenę semestralną składają się:
- oceny z śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych - W01, W02, U01, U02, U03, U04
- oceny z odpowiedzi ustnych (w tym lektura i projekt) - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04
- odrabianie zadań domowych oraz aktywność na zajęciach - W01,W02, U03, U04
- oceny z prac pisemnych - W01, W02, U03, U04.
Kurs języka niemieckiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętność słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania oraz wiedzę gramatyczną na odpowiednim poziomie językowym - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04.
Szczegółowe kryteria oceniania obowiązujące u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka niemieckiego i są przedstawiane na zajęciach na początku danego etapu nauki.
Literatura
Podręczniki do nauki j. niemieckiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, nagrania, filmy, materiały z prasy i internetu, zbiory ćwiczeń, materiały autorskie wykładowcy, gry dydaktyczne.
Szczegółowy spis literatury obowiązującej u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka niemieckiego i jest przedstawiany na zajęciach na początku danego etapu nauki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: