Język rosyjski specjalistyczny II 3600-2ZRU-SPCJL-060Z
Zajęcia z języka rosyjskiego mają na celu ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z prostym tekstem specjalistycznym.
Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe zarówno w Rosji jak i pozostałych krajach rosyjskojęzycznych. Aspekty kulturowe to przede wszystkim informacje na temat danego kraju, zwyczaje i obyczaje, wiedza o twórczości kulturalnej. Ważnym elementem realioznawstwa jest zapoznanie się z innymi poglądami na życie i próba zrozumienia tego, co wydaje się obce.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).
Warunkiem osiągnięcia efektów uczenia się na danym poziomie jest praca indywidualna studenta (po godzinach zorganizowanych nauki języka) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
Metody dydaktyczne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowania różnych sprawności językowych.
Na końcową ocenę semestralną składają się (konieczne jest wykazanie się wszystkimi wymaganymi formami aktywności):
- oceny ze sprawdzianów pisemnych w trakcie semestru - W01, W02, U01, U02, U03, U04
- oceny z odpowiedzi ustnych (np. prezentacja, referat, rozmowa kwalifikacyjna) - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04
- odrabianie zadań domowych oraz przygotowanie i aktywność na zajęciach - W01,W02, U03, U04
- oceny z prac pisemnych (np. list, korespondencja służbowa, wypracowanie, CV) - W01, W02, U03, U04.
- ocena za czytanie tekstu, udostępnionego studentowi z wyprzedzeniem czasowym, z uwzględnieniem biegłości czytania oraz poprawności fonetycznej i intonacji (W02 , U03)
- tłumaczenie tekstu specjalistycznego związanego z pracą zawodową lub studiowanym kierunkiem studiów (W02 , U03)
Lektorat języka rosyjskiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętność słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania oraz wiedzę gramatyczną na odpowiednim poziomie językowym - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04.
Skala ocen:
100% - 92% bdb
91% - 84% db+
83%- 76% db
75% - 68% dst+
67% - 60% dst
59% i mniej ndst.
Ocena odpowiedzi ustnych:
bdb – rozmowa lub wypowiedź wyczerpuje temat, jest płynna z nielicznymi błędami językowymi, poprawna pod względem akcentu i melodii, urozmaicone słownictwo i struktury językowe
db – błędy gramatyczne, leksykalne lub w akcencie i melodii częściowo zakłócają osiągnięcie celu wypowiedzi lub rozmowy. Stosowane słownictwo i struktury gramatyczne ogólnie zadawalające.
dst – ubogie słownictwo, liczne błędy gramatyczne i fonetyczne w dużym stopniu zakłócają komunikat, ale jest on nadal w miarę zrozumiały dla odbiorcy. Brak płynności spowodowany zastanawianiem się i przerwami.
ndst – student nie realizuje celu komunikacji z powodu bardzo ograniczonej umiejętności w zakresie gramatyki, słownictwa i fonetyki. Brak komunikacji.
Szczegółowe kryteria oceniania obowiązujące u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka rosyjskiego i są przedstawiane na zajęciach na początku danego etapu nauki.
Literatura
Podręczniki do nauki języka rosyjskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, nagrania, filmy, materiały z prasy i internetu, zbiory ćwiczeń oraz materiały autorskie wykładowców.
Szczegółowy spis literatury obowiązującej u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka rosyjskiego i jest przedstawiany podczas zajęć na początku danego etapu nauki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: