Język rosyjski II
3600-2LRU-OGOLN-060E
Zajęcia z języka rosyjskiego mają na celu ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z prostym tekstem specjalistycznym.
Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe zarówno w Rosji jak i pozostałych krajach rosyjskojęzycznych. Aspekty kulturowe to przede wszystkim informacje na temat danego kraju, zwyczaje i obyczaje, wiedza o twórczości kulturalnej. Ważnym elementem realioznawstwa jest zapoznanie się z innymi poglądami na życie i próba zrozumienia tego, co wydaje się obce.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).
Warunkiem osiągnięcia efektów uczenia się na danym poziomie jest praca indywidualna studenta (po godzinach zorganizowanych nauki języka) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
Całkowity nakład pracy studenta
120 godzin (2 semestry po 60 godz) - godziny kontaktowe (udział w zajęciach)
30 godzin w całym cyklu - czas na przygotowanie się do ćwiczeń oraz egzaminu
Efekty uczenia się - wiedza
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
W01 ma opanowany w pełni zasób słów i zdań związanych z konkretnymi sytuacjami odnoszącymi się do różnych, szeroko rozumianych obszarów ludzkiej egzystencji –
K_W16 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_W31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_W16 (Historia); K_W20 (Ochrona dóbr kultury);
W02 zna podstawowe struktury gramatyczne w zakresie morfologii
i składni –
K_W16 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_W31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_W16 (Historia); K_W20 (Ochrona dóbr kultury);
W03 zna podstawowe zasady fonetyczne –
K_W16 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_W31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_W16 (Historia); K_W20 (Ochrona dóbr kultury);
Bezpieczeństwo narodowe - Ma opanowany szeroki zasób słownictwa, wyrażeń i zwrotów pozwalających na płynną komunikację w języku obcym w sytuacjach zarówno ogólnych jak i związanych z kierunkiem studiów Zna struktury gramatyczne w zakresie morfologii i składni. Zna podstawowe zasady fonetyczne i słowotwórcze.
Efekty uczenia się - umiejętności
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem językowym grupy student:
U01 rozumie ustne i pisemne przekazy w postaci poleceń, wskazówek i informacji –
K_U11 (Administracja); K_U10 (archeologia); K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_U16,31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U15 (Filozofia); K_U12 (Geografia); _U09 (Grafika); K_U12,13 (Historia); K_U12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U04 (Pedagogika); K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U11 (Prawo); K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe); K_U08,09,10,11 (Studia Skandynawsko-Bałtyckie); K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U11 (Wojskoznawstwo);
U02 potrafi porozumiewać się w konkretnych sytuacjach używając strategii dotyczących rozumienia współrozmówcy –
K_U11 (Administracja); K_U10 (archeologia); K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_U31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U14 (Etnologia – antropologia kulturowa); K_U15 (Filozofia); K_U12 (Geografia); _U09 (Grafika); K_U12,13 (Historia); K_U12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U26 (Ochrona Środowiska); K_U02 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_U04 (Pedagogika); K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U11 (Prawo); K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe); K_U08,09,10,11 (Studia Skandynawsko-Bałtyckie); K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U11 (Wojskoznawstwo);
U03 czyta poprawnie i ze zrozumieniem teksty rosyjskie –
K_U11 (Administracja); K_U10 (archeologia); K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_U16,31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U14 (Etnologia – antropologia kulturowa); K_U15 (Filozofia); K_U12 (Geografia); _U09 (Grafika); K_U12,13 (Historia); KU-12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U26 (Ochrona Środowiska); K_U14 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_U04 (Pedagogika); K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U11 (Prawo); K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe); K_U08,09,10,11 (Studia Skandynawsko-Bałtyckie); K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U11 (Wojskoznawstwo);
U04 potrafi poprawnie budować różne formy zdań, w znanych czasach i trybach; umie sporządzić notatkę, napisać tekst prywatny i oficjalny oraz wypełnić formularz; potrafi przetłumaczyć zdania z języka polskiego na rosyjski i z języka rosyjskiego na polski –
K_U11 (Administracja); K_U10 (archeologia); K_U11 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_U16,31 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_U09,10,11 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_U13 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U15 (Filozofia); K_U12 (Geografia); _U09 (Grafika); K_U12,13 (Historia); KU-12 (Historia Sztuki); K_U19 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_U11 (Malarstwo); K_U15 (Nauki o Rodzinie); K_U25 (Ochrona Dóbr Kultury); K_U26 (Ochrona Środowiska); K_U14 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_U04 (Pedagogika); K_U07 (Pedagogika specjalna); K_U13 (Praca Socjalna); K_U11 (Prawo); K_U05,6 (Stosunki Międzynarodowe); K_U08,09,10,11 (Studia Skandynawsko-Bałtyckie); K_U12 (Studia Miejskie); K_U14 (Studia Wschodnie); K_U20 (Teologia); K_U15 (Turystyka i rekreacja);
K_U11 (Wojskoznawstwo); K_U13 (Zarządzanie informacją i bibliologia)
Bezpieczeństwo narodowe - Rozumie ustne i pisemne przekazy w języku obcym oraz dłuższe wypowiedzi i wykłady na tematy związane z dziedziną studiów Potrafi porozumiewać się w języku obcym przy użyciu rożnych kanałów i technik na tematy ogólne i związane z dziedzina studiów wschodnich Potrafi czytać i słuchać ze zrozumieniem, tłumaczyć, analizować i interpretować różnego rodzaju teksty, i komunikaty słowne w języku obcym oraz znajdować w nich informacje potrzebne do funkcjonowania w życiu codziennym oraz środowisku akademickim. Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych dla celów akademickich w zakresie języka ogólnego oraz zagadnień właściwych dla studiowanego kierunku.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Po zakończeniu cyklu kształcenia i zgodnie z poziomem swojej grupy student:
K01 Rozumie potrzebę znajomości języka obcego we współczesnym
świecie.
K_K01 (archeologia); K_K01 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_K01 (Filozofia); K_K04 (Historia Sztuki);
K02 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego ich doskonalenia.
K_K01 (Administracja); K_K01 (archeologia); K_K01 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_K01 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_K01 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_K04 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_U14 (Etnologia – antropologia społeczna); K_U14 (Etnologia – antropologia kulturowa); K_K01 (Filozofia); K_K01,05 (Geografia); K_K01 (Grafika); K_K01 (Historia); K_K05 (Historia Sztuki); K_K01 (kognitywistyka); K_K05 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_K01 (Malarstwo); K_K01 (Nauki o Rodzinie); K_K01 (Ochrona Dóbr Kultury); K_K01 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_K01 (Pedagogika); K_K01 (Pedagogika specjalna); K_K01 (Praca Socjalna); K_K01 (Prawo); K_K01 (Stosunki Międzynarodowe); K_K01 (Studia Miejskie); K_K01 (Studia Wschodnie); K_K01 (Teologia); K_K01 (Turystyka i rekreacja);
K_K01 (Wojskoznawstwo);
K03 Doskonali umiejętności poprzez samokształcenie.
K_K01 (Administracja); K_K01(archeologia); K_K01 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_K01 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_K01 (Grafika); K_K01 (Nauki o Rodzinie); K_K01 (Organizacja Opieki Nad Osobą Starszą); K_K01 ((Pedagogika); K_K01 (Pedagogika specjalna); K_K06 (Praca Socjalna); K_K01,06 (Prawo); K_K02 (Teologia); K_K01 (Etnologia-antropologia kulturowa)
K04 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
K_K (archeologia); K_K02 (Archiwistyka i zarządzanie dokumentacją); K_K02 (Bezpieczeństwo wewnętrzne); K_K02 (Dziennikarstwo i komunikacja społeczna); K_K02 (Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych); K_K02 (Geografia); K_K02 (Historia); K_K06 (Konserwacja i restauracja dzieł sztuki); K_K02 (Ochrona Dóbr Kultury); K_K02 (Praca Socjalna); K_K06 (Stosunki Międzynarodowe); K_K02 (Studia Miejskie); K_K02 (Studia Wschodnie); K_K03 (Teologia); K_K02 (Turystyka i rekreacja); K_K02 (Wojskoznawstwo);
K05 Jest przygotowany do funkcjonowania w otoczeniu kulturowo i językowo odmiennym.
Bezpieczeństwo narodowe - Rozumie potrzebę znajomości języka obcego we współczesnym świecie. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy językowej i potrzebę ciągłego doskonalenia umiejętności językowych. Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej rożne role. Jest przygotowany do funkcjonowania w otoczeniu kulturowo i językowo odmiennym.
Metody dydaktyczne
Metoda komunikacyjno-kognitywna z zastosowaniem elementów:
- metody audiolingwalnej;
- metody bezpośredniej;
- metody gramatyczno-tłumaczeniowej;
- metody asymilacji wiedzy.
Wymagania wstępne
Zaliczenie lektoratu w semestrze zimowym
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowania różnych sprawności językowych.
Na końcową ocenę semestralną składają się:
- oceny ze sprawdzianów pisemnych w trakcie semestru - W01, W02, U01, U02, U03, U04
- oceny z odpowiedzi ustnych (w tym lektura i projekt) - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04
- odrabianie zadań domowych oraz przygotowanie i aktywność na zajęciach - W01,W02, U03, U04
- oceny z prac pisemnych (np. list, pocztówka, wypracowanie) - W01, W02, U03, U04.
- ocena za czytanie tekstu, udostępnionego studentowi z wyprzedzeniem czasowym, z uwzględnieniem biegłości czytania oraz poprawności fonetycznej i intonacji (dla grup na poziomie A1 i A2) oraz jego ustne tłumaczenie (W02 , U03)
Lektorat języka rosyjskiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętność słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania oraz wiedzę gramatyczną na odpowiednim poziomie językowym - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04.
Szczegółowe kryteria oceniania obowiązujące u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka rosyjskiego i są przedstawiane na zajęciach na początku danego etapu nauki.
UWAGA! Z powodu pandemii zmienione warunki zaliczenia i formy egzaminu
zostaną podane przez prowadzących zajęcia.
Literatura
Podręczniki do nauki języka rosyjskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, nagrania, filmy, materiały z prasy i internetu, zbiory ćwiczeń oraz materiały autorskie wykładowców.
Szczegółowy spis literatury obowiązującej u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka rosyjskiego i jest przedstawiany podczas zajęć na początku danego etapu nauki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: