Język rosyjski II 3600-2LRU-OGOLN-030Z
Zajęcia z języka rosyjskiego mają na celu ćwiczenie zintegrowanych sprawności: słuchania, mówienia, czytania i pisania w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych.
Wybór treści nauczania uzależniony jest od kierunku, poziomu nauczania oraz ilości godzin przeznaczonych na lektorat.
Istotnym elementem kursu jest zintegrowanie umiejętności typowych dla życia codziennego z umiejętnościami skierowanymi na życie na uczelni (kierunek studiów) oraz przyszłą działalność zawodową. W zależności od poziomu kursu student nabiera umiejętności pracy z prostym tekstem specjalistycznym.
Nauczanie gramatyki jest podporządkowane funkcji komunikacyjnej i odbywa się w kontekście tematyczno-sytuacyjnym. Tematyka zajęć dostosowana jest do potrzeb studenta i obejmuje szeroko rozumiane sytuacje życia codziennego, realia życia uniwersyteckiego i przyszłego życia zawodowego oraz aspekty kulturowe zarówno w Rosji jak i pozostałych krajach rosyjskojęzycznych. Aspekty kulturowe to przede wszystkim informacje na temat danego kraju, zwyczaje i obyczaje, wiedza o twórczości kulturalnej. Ważnym elementem realioznawstwa jest zapoznanie się z innymi poglądami na życie i próba zrozumienia tego, co wydaje się obce.
Nieodzownym aspektem kursu jest rozwijanie świadomości proeuropejskiej oraz autonomii w procesie uczenia się języka (wykształcenie umiejętności samooceny, uświadomienie sobie własnych potrzeb, przejęcie odpowiedzialności za własna naukę).
Warunkiem osiągnięcia efektów uczenia się na danym poziomie jest praca indywidualna studenta (po godzinach zorganizowanych nauki języka) w wymiarze co najmniej równym ilości godzin lektoratu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
W toku nauczania student uzyskuje semestralną ocenę z lektoratu na podstawie poziomu opanowania różnych sprawności językowych.
Na końcową ocenę semestralną składają się:
- oceny ze sprawdzianów pisemnych w trakcie semestru - W01, W02, U01, U02, U03, U04
- oceny z odpowiedzi ustnych (w tym lektura i projekt) - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04
- odrabianie zadań domowych oraz przygotowanie i aktywność na zajęciach - W01,W02, U03, U04
- oceny z prac pisemnych (np. list, pocztówka, wypracowanie) - W01, W02, U03, U04.
- ocena za czytanie tekstu, udostępnionego studentowi z wyprzedzeniem czasowym, z uwzględnieniem biegłości czytania oraz poprawności fonetycznej i intonacji (dla grup na poziomie A1 i A2) oraz jego ustne tłumaczenie (W02 , U03)
Lektorat języka rosyjskiego kończy się egzaminem pisemnym sprawdzającym umiejętność słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania oraz wiedzę gramatyczną na odpowiednim poziomie językowym - W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04.
Szczegółowe kryteria oceniania obowiązujące u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka rosyjskiego i są przedstawiane na zajęciach na początku danego etapu nauki.
UWAGA! Z powodu pandemii zmienione warunki zaliczenia i formy egzaminu
zostaną podane przez prowadzących zajęcia.
Literatura
Podręczniki do nauki języka rosyjskiego dostosowane do poziomu grupy, słowniki, nagrania, filmy, materiały z prasy i internetu, zbiory ćwiczeń oraz materiały autorskie wykładowców.
Szczegółowy spis literatury obowiązującej u poszczególnych prowadzących zajęcia znajdują się w opisie konkretnej grupy języka rosyjskiego i jest przedstawiany podczas zajęć na początku danego etapu nauki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: