Zagrożenia środowiska – antropopresja i geozagrożenia 2800-ZSAG-GiKS-2-S1
Wykład – lista tematów:
1. Zagadnienia wstępne – środowisko przyrodnicze i jego zasoby; pojęcie zagrożenia środowiska i jego rodzaje; główne zagrożenia środowiska wg raportu ONZ (zmiany klimatyczne, wymieranie gatunków i utrata bioróżnorodności, zanieczyszczenie wód i powietrza, kryzys wodny, degradacja gleb, wylesienie, drenaż i marnotrawstwo zasobów naturalnych, urbanizacja, utylizacja odpadów).
2. Problem geozagrożeń w środowisku geograficznym i ich rodzaje; geozagrożenia naturalne i generowane przez działalność człowieka. Pojęcie antropopresji, zarys rozwoju antropogenicznych zmian środowiska; ogólny zarys współczesnego stanu i charakteru zmian antropogenicznych w środowisku.
3. Antropogeniczne zmiany w litosferze i związane z nią geozagrożenia (zarys historii i współczesne wydobycie surowców mineralnych; metody wydobycia i górnicze formy rzeźby terenu; pochodzące od górnictwa zagrożenia środowiska – skutki bezpośrednie i pośrednie; nieracjonalna eksploatacja surowców mineralnych; geozagrożenia w litosferze).
4. Antropogeniczne przeobrażenia powierzchni Ziemi i związane z nią geozagrożenia (zarys historyczny przekształcenia powierzchni Ziemi; antropogeniczne formy i osady terenu; działalność człowieka – budująca, niszcząca, przekształcająca; antropopresja w obszarach zurbanizowanych; osuwiska i inne ruchy masowe jako geozagrożenia).
5. Pedosfera w warunkach antropopresji (znaczenie gleb w środowisku; przeobrażenia gleb; erozja gleb; degradacja mechaniczna, chemiczna i biologiczna gleb; zanieczyszczenie gleb; gleby antropogeniczne).
6-7. Ekstremalne zjawiska atmosferyczne: fale upałów, fale mrozów, przymrozki, burze, trąby powietrzne, gradobicia, gwałtowne opady atmosferyczne, susze, cyklony tropikalne, orkany, szkwały, silne wiatry lokalne (feny, bora), mgła, gołoledź, zamieć śnieżna, burze pyłowe.
8. Naturalne i antropogeniczne zmiany klimatu, efekt cieplarniany, mitygacja i adaptacja do zmian klimatu.
9. Ekstremalne zjawiska hydrologiczne - powodzie (opadowe, roztopowe, zatorowe, sztormowe), susze hydrologiczne i niedobory wody.
10. Zanieczyszczenie powietrza, sytuacje smogowe, zanieczyszczenie oceanów, rzek, jezior i wód podziemnych.
Laboratorium – lista tematów:
1. Analiza przekształceń antropogenicznych i zagrożeń środowiska w wyniku działalności kopalni odkrywkowej na wybranym przykładzie.
2. Analiza ilościowa i jakościowa zagrożeń osuwiskowych na wybranym obszarze w oparciu o dane SOPO (System Osłony Przeciwosuwiskowej).
3. Modelowanie zagrożenia erozją gleb na wybranym obszarze w oparciu o modele GIS danych środowiskowych.
4. Występowanie ekstremalnych zjawisk meteorologicznych w Polsce i na świecie – analiza przestrzenno-czasowa.
5. Adaptacje miast do zmian klimatu – analiza zmienności przestrzennej miejskiej wyspy ciepła na przykładzie Torunia.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę (wykład) i zaliczenie na ocenę na podstawie zrealizowanych prac cząstkowych (laboratorium), sprawdzające efekty uczenia się:
K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W09, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U08, K_K02, K_K04, K_K05, K_K08
Kryteria oceniania
Wykład – zaliczenie na ocenę:
dst – 51%
dst plus – 61%
db – 71%
db plus – 81%
bdb – 91%
Laboratorium – zaliczenie na ocenę, średnia arytmetyczna ocen z prac cząstkowych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Allen P, A., 2000, Procesy kształtujące powierzchnię Ziemi. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Baran S., Turski R., 1996, Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Lublin.
Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, Warszawa
Global environment outlook GEO-6, 2019, Cambridge University Press (Szóste sprawozdanie oceniające Globalną Prognozę Oddziaływania na Środowisko).
Graniczny M., Mizerski W., 2007, Katastrofy przyrodnicze. PWN, Warszawa.
Kozłowski S., red., 1998, Ochrona litosfery. Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa.
Lisowski A., 1996, Antropogeniczne uwarunkowania klęsk żywiołowych. Przegląd Geograficzny 68, 1-2.
Książkiewicz M., 1959, Geologia dynamiczna. Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa.
Mannion A.M, 2001, Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Mazurski K.R., 1995, Nasilenie antropopresji na obszarach zagrożenia ekologicznego w Polsce. Przegląd Geograficzny, 67, 1-2.
Mizerski W., Orłowski R., 2017, Geozagrożenia. PWN, Warszawa.
Walker J., 1994, Katastrofy ekologiczne. Wydawnictwo Arkady, Warszawa.
Więckowski S., Więckowska I., 1999, Globalne zagrożenia środowiska. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kielce.
Literatura uzupełniająca:
Ahrens C.D., Samson P., 2011, Extreme weather & climate, Brookc/Cole Cengage Learning, USA, ss. 508.
Bednarczyk J., 1998, Górnictwo odkrywkowe i jego oddziaływanie na środowisko. Węgiel Brunatny, 1, 22.
Dulias R., 2013, Denudacja antropogeniczna na obszarach górniczych na przykładzie Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. Uniwersytet Śląski, Katowice.
Jarmużyńska T., Ciszewska B., Jakubowski W., 1985, Zmiany środowiska przyrodniczego wywołane działalnością górniczą w Rybnickim Okręgu Węglowym i Legnicko-Głogowskim Okręgu Miedziowym. Biutetyn Instytutu Kształtowania Środowiska, 7-8.
Kożuchowski K. (red.), 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa.
Mocek A,. Mocek A., 2003, Podstawowe problemy chemicznej degradacji gleb Polski. Ekonomia i Środowisko, 2, 24.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: