Zagrożenia przyrodnicze w turystyce i rekreacji 2800-ZPTR-TIR-2-S2
Ekstremalne zjawiska przyrodnicze (EZP) występują powszechnie i stanowią zagrożenie dla życia i gospodarki człowieka. Jedną z najbardziej narażonych na skutki wystąpienia tych zjawisk jest branża turystyczna. EZP mają różną genezę, powstają w wyniku działania czynników wewnętrznych (np. trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów, ruchy masowe gruntów), jak i zewnętrznych w wyniku czynników meteorologicznych (wiatr, ekstremalna temperatura, opady atmosferyczne, susza), hydrologicznych (np. powodzie, fale tsunami), czy też działalnością lodowców. Niektóre zjawiska są wywołane działalnością człowieka, np. zanieczyszczenie powietrza (smog), zanieczyszczenie wody, gleb, czy też osunięcia ziemi. Turystyka jest bardzo prężnie rozwijającą się gałęzią gospodarki. W wielu regionach świata i Polski występują zagrożenia związane z wystąpieniem ekstremalnych zjawisk przyrodniczych. Celem wykładu jest wskazanie tych zjawisk, omówienie ich genezy oraz przebiegu, wskazanie obszarów o dużym prawdopodobieństwie ich wystąpienia. Omówione zostaną sposoby ograniczenia skutków tych zjawisk, wskazane zostaną źródła informacji o tych zjawiskach, o systemach informowania o EZP i sposobach postępowania.
Tematy wykładów:
1. Ekstremalne zjawiska przyrodnicze: definicje i rodzaje, Zagrożenia dla turystyki w Europie.
2. Zagrożenia dla turystyki w , Azji i Afryce, Ameryce Północnej i Południowej,
3. Zagrożenia dla turystyki Australii, Arktyce i Antarktyce oraz w Polsce
4. Zmiany klimatu o zagrożenia dla turystyki i rekreacji
5.Wprowadzenie do zagadnienia zagrożeń geologicznych w turystyce i
rekreacji w Polsce i na świecie. Kolizje Ziemi z obiektami kosmicznymi
oraz zmiany pola magnetycznego Ziemi.
6. Erupcje wulkaniczne i trzęsienia ziemi.
7. Osuwiska (ruchy masowe) i osiadanie gruntu.
8. Powodzie i tsunami.
Zaliczenie
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny.
Kryteria:
91-100% pkt. - bdb
81-90% - db+
71-80% - db
61-70% - dst+
51-60% - dst
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Ahrens C.D., Samson P., 2011, Extreme weather & climate, Brookc/Cole Cengage Learning, USA, ss. 508.
Błażejczyk K., 2004, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, Prace Geograficzne 192, IGiPZ PAN, Warszawa;
Kożuchowski K., 2005, Walory przyrodnicze w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań;
Martyn D., 2000, Klimaty kuli ziemskiej, PWN, Warszawa
Mizerski W., Graniczny M., 2017. Geozagrożenia. PWN, Warszawa.
Mizerski W., 2006. Geologia dynamiczna. PWN, Warszawa.
Mizerski W., Sylwestrzak H., 2002. Słownik geologiczny. PWN, Warszawa
Literatura uzupełniająca:
Cerveny R., 2008, Wielkie katastrofy i anomalie klimatyczne w dziejach, Bellona, ss. 285.
Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 4, Warszawa;
Kożuchowski K. (red.), 2005, Meteorologia i klimatologia, PWN, Warszawa.
Lorenc H. (red.), 2005, Atlas Klimatu Polski, IMGW, Warszawa 2005.
Migoń P., 2006. Geomorfologia. PWN, Warszawa.
Abbott P.L., 2013. Natural Disasters. McGraw-Hill Education.
McCall G.J.H., Laming D.J.C., Scott S.C., 1992. Geohazards. Natural
and man-made. Chapman & Hall, London
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: