Zarys ochrony środowiska 2800-ZOS-G-2-S1
Wykład ma za zadanie omówienie następujących zagadnień:
- definicji środowiska geograficznego, przyrodniczego i krajobrazu;
- geoekologia
- modele i struktura środowiska geograficznego
- kształtowanie, planowanie krajobrazu
- definiowaniu ochrony środowiska
- rozwój idei ekorozwoju
- instrumenty ekorozwoju
- edukacja ekologiczna
- podstawy prawne ochrony środowiska
- system prawa ochrony środowiska, podstawowe aktu prawne
- rozwój ochrony przyrody na świecie i w Polsce
- formy ochrony przyrody na świecie i w Polsce
- monitoring środowiska, rozwój i struktura
- stan środowiska w skali globalnej i regionalnej
- dewastacja i degradacja oraz rekultywacja
- zanieczyszczanie wód
- mapy wykorzystywania krajobrazu
- wyznaczniki stanu środowiska w skali globalnej i regionalnej
- sozologia i mapa sozologiczna
- leśne kompleksy promocyjne i powierzchnie referencyjne w polskich lasach
- znaczenie i rozmieszczenie korytarzy ekologicznych w Polsce
- szlaki komunikacji drogowej, jako potencjalne zagrożenie dla przemieszczania się zwierząt
- aktualne problemy racjonalnego kształtowania środowiska terenów leśnych
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- ćwiczeniowa
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia - prace śródsemestralne
Wykład + ćwiczenia - egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
Wykład: egzamin pisemny na podstawie testu (pytania otwarte i/lub zamknięte) – W1, W2, W3, U1, U2, U3
ndst - <50%
dst- 50-60%
dst plus- 60-70%
db- 70-80%
db plus- 80-90%
bdb- 90-100%
Ćwiczenia: zaliczenie na podstawie ocen z ćwiczeń zaliczeniowych w postaci sprawozdań i opracowań, oceny ciągłej pracy studenta (bieżące przygotowanie do zajęć i ich aktywność); – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3.
Ocena końcowa z ćwiczeń wyliczana, jako średnia z uzyskanych ocen: 2,75-3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry
Literatura
Andrzejewski L., Kot R., Racinowska M., 2004, Stan środowiska przyrodniczego zlewni reprezentatywnej Strugi Toruńskiej na podstawie kartowania sozologicznego, [w:] M. Kejna, J. Uscka (red.) Funkcjonowanie i monitoring geoekosystemów w warunkach narastającej antropopresji, Biblioteka Monitoringu Środowiska Przyrodniczego, s. 65 - 73.
Andrzejewski L., Kot R., Racinowska M., 2004, Stan środowiska przyrodniczego zlewni reprezentatywnej Strugi Toruńskiej na podstawie kartowania sozologicznego, [w:] M. Kejna, J. Uscka (red.) Funkcjonowanie i monitoring geoekosystemów w warunkach narastającej antropopresji, Biblioteka Monitoringu Środowiska Przyrodniczego, s. 65 - 73.
Banaszak J., Wiśniewski H., 2003, Podstawy ekologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Cichy D., Pałyga E., J. (red.), 1995, Edukacja ekologiczna w Polsce, Autonomiczny Komitet Ekspertów Ekologicznych, Warszawa.
Cieśliński Z., Jaworowski P., Szczepańska E., 1994, Problemy ochrony i rekultywacji środowiska, Wydawnictwo UMK, Toruń.
Dwucet K., Krajewski W., Wach J., 1992, Rekultywacja i rewaloryzacja środowiska przyrodniczego, Uniwersytet Śląski, Katowice.
Energia jądrowa mit i rzeczywistość. O zagrożeniach związanych z energią jądrową i jej perspektywach w przyszłości, Fundacja im. Heinricha Bölla, Warszawa, 2006.
Frączek A., 2001, Edukacja ekologiczna w gimnazjum scenariusze zajęć, WOM, Bielsko-Biała.
Frątczak J., 1995, Świadomość ekologiczna dzieci, młodzieży i dorosłych w aspekcie edukacji szkolnej i nieszkolnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz.
Gajdzik B., Wyciślik A., 2007, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
Głowiak B., Kempa E., Winnicki T., 1985, Podstawy ochrony środowiska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Górka K., Poskrobko B., Radecki W., 1998, Ochrona środowiska problemy społeczne, ekonomiczne i prawne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Kistowski M., 2003, Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju województw, Uniwersytet Gdański, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk-Poznań.
Kot R., 2007, Formy ochrony przyrody dolnej części dorzecza Drwęcy, [w:] W. Marszelewski, L. Kozłowski (red.) Ochrona i zagospodarowanie dorzecza Drwęcy, t. 1, Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 163-175.
Kot R., Kunz M., 2003, Mapa sozologiczna jako obraz działalności człowieka i przemian krajobrazu na przykładzie wybranych parków krajobrazowych województwa kujawsko-pomorskiego, [w:] Kształtowanie przestrzeni oraz formy zagospodarowania turystycznego i rekreacyjnego parków krajobrazowych w harmonii z przyrodą, referaty z seminarium w Brudzeniu Dużym, 12.XII 2003 r., Zespół Parków Krajobrazowych Brudzeńskiego i Gostynińsko-Włocławskiego, Kowal, s. 4-12.
Kozłowski S. 2002, Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kozłowski S., 2003, Ochrona środowiska: Unia Europejska – Polska, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” przy Prezydium PAN, Warszawa.
Kunz M., Kot R., 2000, Cyfrowa mapa sozologiczna Górznieńsko-Lidzbarskiego Parku Krajobrazowego. [w:] Środowisko przyrodnicze i gospodarka Dolnego Śląska u progu trzeciego tysiąclecia, Materiały Konferencyjne 49 Zjazdu PTG, Wrocław, s. 436-438.
Kunz M., Kot R., 2007, Cyfrowe mapy sozologiczne parków krajobrazowych oraz wybranych obszarów województwa kujawsko-pomorskiego, [w:] M. Kunz (red.) Systemy informacji geograficznej w praktyce (studium zastosowań), Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 139-146.
Machowski J., 2003, Ochrona środowiska prawo i zrównoważony rozwój. Stan prawny na dzień 1 stycznia 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Malinowska E., Lewandowski W., Harasimiuk A. (red.), 2004, Geoekologia i ochrona krajobrazu. Leksykon, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Małachowski K. (red.), Gospodarka a środowisko i ekologia, Wydawnictwo CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.
Mazurski K. 1998, Podstawy sozologii, SUDETY Oficyna Wydawnicza Oddziału Wrocławskiego PTTK, Wrocław.
Michajłow W. (red.), 1973, Ochrona przyrodniczego środowiska człowieka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Obidziński A., Żelazo J., 2007, Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza przewodnik terenowy, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Pullin A.S., 2007, Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pyłka-Gutowska E., 2004, Ekologia z ochroną środowiska. Przewodnik, Wydawnictwo Oświata, Warszawa.
Radecki W., 1995, Ochrona środowiska w orzecznictwie Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego, Białostockie Wydawnictwo Prawnicze „IUSTITIA”, Warszawa.
Radziejowski J. (red.), 1996, Obszary chronione w Polsce, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.
Sadowski T., Świderski G., Lewandowski W., 2006, Dotacje Unii Europejskiej w inwestycjach ekologicznych Polski, Europrimus Consulting Europejskie Centrum Doradztwa, Warszawa.
Sobczyk W., 2003, Teoretyczna i eksperymentalna analiza edukacji ekologicznej młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Szczęsny T., 1975, Ochrona przyrody i krajobrazu, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Wiszniewska B., Farr J.A., Jendrośka J., 2002, Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Walczak M., Radziejowski J., Smogorzewska M., Sienkiewicz J., Gacka-Grzesikiewicz E., Pisarski Z., 2001, Obszary chronione w Polsce, Instytut Ochrony Środowiska, Warszawa.
Wnuk Z. (red.), 2010, Ekologia i ochrona środowiska. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Zarzycki R., Imbierowicz M., Stelmachowski M., 2007, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska. Ochrona środowiska naturalnego, t. 1, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Żarska B., 2005, Ochrona krajobrazu, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: