Źródła danych i SDI 2800-ZDSDI-GiKS-2-S1
Tematyka wykładów:
- wprowadzenie do tematyki SDI oraz źródeł danych przestrzennych,
- struktura funkcjonalna, organizacyjna i techniczna Infrastruktury Danych Przestrzennych w Polsce,
- usługi sieciowe, cechy danych, walidatory metadanych,
- państwowy zasób kartograficzny,
- teledetekcyjne źródła danych przestrzennych,
- urzędowe źródła danych dotyczące środowiska przyrodniczego,
- dane statystyczne i portal GUS,
- geoportale tematyczne oraz aplikacje WebGIS,
- repozytoria i geoportale z danymi historycznymi.
Tematyka laboratoriów:
- centralny punkt dostępowy do danych i usług danych przestrzennych w Polsce,
- zdalne pozyskiwanie danych przestrzennych, usługi sieciowe w praktyce,
- korzystanie z dostępnych źródeł danych do realizacji wybranych projektów,
- tworzenie geobaz plikowych i profesjonalnych,
- dobre praktyki w zakresie tworzenia projektów GIS w środowisku ArcGIS (Esri),
- aplikacja webowa ArcGIS Online,
- zdalne korzystania z usług wybranych aplikacji WebGIS.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: ocena na podstawie zaliczenia przeprowadzonego w formie pisemnego testu (wyboru wielokrotnego), zalicza >60% poprawnych odpowiedzi,
Zaliczenie poprawkowe – pisemny test.
W ramach przyjętych kryteriów oceniania wiedzy studentów, ocenę z zaliczenia wystawia się następująco:
0–60% poprawnych odpowiedzi – ocenę niedostateczną
61–70% – ocenę dostateczną,
71–80% – ocenę plus dostateczną,
81–90% – ocenę dobrą,
91–95% – ocenę plus dobrą,
>95% – ocenę bardzo dobrą.
Ćwiczenia lab.: projekty cząstkowe, sprawozdania z zajęć, zaliczenie pisemne (kolokwium)
Uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń warunkuje:
- frekwencja na zajęciach (dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona);
- zaliczenie sprawozdań i projektów w ustalonym przez prowadzącego ćwiczenia terminie;
- otrzymanie pozytywnej oceny z zaliczenia pisemnego (kolokwium),
Ocena końcowa jest formułowana na podstawie: aktywności, kolokwium oraz wykonanych projektów, a także obserwacji przez prowadzącego zajęcia z kryteriami oceny danych kompetencji.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Budowanie geobaz, 2012, Materiały szkoleniowe. Autoryzowane Centrum Szkoleniowe Esri, Warszawa.
INSPIRE i Krajowa Infrastruktura Informacji Przestrzennej. Podstawy teoretyczne i aspekty praktyczne (praca zbiorowa), 2011, IGiK, Warszawa.
Izdebski W., 2020, Podstawowe usługi danych przestrzennych dedykowane do wykorzystania w systemach informatycznych państwa, GUGiK., Warszawa.
Kaczmarek L., Medyńska-Gulij, 2007, Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych w badaniach środowiska geograficznego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Kunz M., 2007, Systemy informacji geograficznej w praktyce – studium zastosowań, Wyd. UMK, Toruń.
Medyńska-Gulij B., Kaczmarek L. (red.), 2007, Informacja geograficzna w kształtowaniu i ochronie środowiska przyrodniczego, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Obidziński A. (red.), 2017, Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza. Metody naziemne i geomatyczne, Wyd. SGGW, Warszawa
Rola bazy danych obiektów topograficznych w tworzeniu infrastruktury informacji przestrzennej w Polsce (praca zbiorowa), 2013, GUGiK, Warszawa.
Zwoliński Z. (red.), 2009, GIS platforma integracji geografii, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Żyszkowska W., Spallek W. (red.), 2009, Bazy danych w kartografii, Wyd. UWr, Wrocław.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: