Współczesne wyzwania polityki przestrzennej 2800-WWPP-GPG-1-S2
Zajęcia mają charakter swobodnej dyskusji i są prowadzone z aktywnym uczestnictwem studentów. Dotyczy to przygotowania krótekigo referatu wprowadzającego w wybrane zagadnienia (zgodnie z problematyką wybraną przez studenta do omówienea na podstawie przygotowania referatu wprowadzajacego w określoną problematykę). Struktura przedmiotu przewduje dwe części:
I. Wprowadzenie w problematykę (przez wykładowcę): Teoretyczny oraz praktyczny wymiar gospodarowania przestrzenią: polityka przestrzenna i jej najważniejsze narzędzia - zmiany w zakresie instrumentarium planistycznym i ich potencjalne efekty; możliwości kształtowania warunków działania i zachowania podmiotów gospodarczych oraz innych użytkowników przestrzeni. Omówione zostaną przyczyny, skutki oraz bariery i możliwości związane z aktualnym kształtowaniem rozwoju gospodarki przestrzennej.
II. Dyskusja nad wybranymi problemami gospodari przestrzennej (po wprowadzeniu wygłoszonym przez studenta na podstawie przygotowanego referatu). Zakres zagadnień (do wyboru): Społeczno-gospodarcze zróżnicowanie regionów – konwergencja czy dywergencja? Problemy terenów peryferyjnych – wyzwania dla gospodarki przestrzennej. Atrakcyjność inwestycyjna regionów i gmin – trajektorie rozwoju. Polityka komunikacyjna – dostępność komunikacyjna. Srebrna gospodarka – uwarunkowania, perspektywy i wyzwania dla gospodarki przestrzennej. Globalizacja – szanse, problemy, wyzwania dla gospodarek krajowych. Gospodarka przestrzenna i planowanie przestrzenne w aglomeracjach, na terenach wiejskich i podmiejskich – wyzwania. Lokalne wymiary gospodarki przestrzennej – problemy do rozwiązania. Smart city – problemy, wyzwania, szanse. Rozwój zrównoważony i wielofunkcyjny. Racjonalna i zasobooszczędna gospodarka. Zielona gospodarka – problemy i wyzwania rozwojowe. Polityka klimatyczna (min. ekorozwój, wyzwania klimatyczna, jakość powierza, środowisko przyrodnicze, susza rolnicza) – problemy i wyzwania. Gettoizacja i gentryfikacja przestrzeni miejskiej. Polityka mieszkaniowa.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- studium przypadku
- obserwacji
- referatu
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody i zasady oceniania:
- zaliczenie na podstawie przygotowanego i wygłoszonego referatu (prezentacji) wprowadzajacego/problemowego na wybrany temat - do dalszej dyskusji w gronie pozostałych studentów
- wypowiedź (ustna) na określony temat/problem: W1 (K_W01), W2 (K_W09); W3 (K_W10), U1 (K_U03), U2 (K_U07), K1 (K_K01), K2 (K_K02).
- aktywność/uczestnictwo w dyskusji – U1 (K_U03), K1 (K_K01), K2 (K_K02).
- obecność na zajęciach.
Podstawa zaliczenia zajęć: przygotowanie i wygłoszenie referatu (prezentacji) na określony/zadany temat (omówienie określonego problemu z zakresu gospodarki przestrzennej) jako podstawa do dyskusji w trakcie zajęć z grupą studentów.
Kryteria oceny merytorycznej referatu: poprawność wypowiedzi i doboru treści zgodnej z wybranym tematem (zasadność, rzetelność, kompletność, istotność), aktywność na zajęciach, ustna wypowiedź na określony temat/problem.
5,0 – praca (referat), wypowiedź na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; właściwy dobór treści - zasadność problematyki, kompletność, istotność/ważkość omawianych treści, staranność wykonania, w tym dodatkowe elementy graficzno-wizualne przybliżające referowane treści i wzbogacające wypowiedź. W przypadku wypowiedzi argumentacja na b. wysokim poziomie, sens, logika wypowiedzi, zwięzłość,
4,0 - praca na poziomie dobrym; estetyczna, rzetelna; dobór treści z punktu widzenia zadanej problematyki z drobnymi uwagami, nie poruszające najważniejszych problemów w danych temacie. Wypowiedź z dobrym poziomem argumentacji, poparcie zdania tezami, faktami, poprawna sprawność językowa.
3,0 - praca wykonana na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami; dobór treści z punktu widzenia zadanej problematyki z licznymi brakami, zastrzeżeniami - nie poruszający najważniejszych problemów (istoty) w danych temacie; brak treści wzbogacających wypowiedź (elementy graficzno-wizualne), prezentacja na przeciętnym poziomie. Wypowiedź - argumentacja na przeciętnym poziomie, brak konkretów, tez podpierających wyrażone zdanie.
2,0 – poważne uchybienia w pracy; opracowanie nierzetelne, niesamodzielne, nie trzymające standardów merytorycznych; wypowiedź poruszająca błahe, nieistotne zagadnienia; prezentowane treści nie odnoszą się do zadanego tematu (brak spójności z tematem); poza opisem brak innych elementów. Wypowiedź - brak konkretów, brak poparcia faktami, argumentacją; chaos, niespójność. Brak zreferowania tematu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Borsa M., 2004, Gospodarka i polityka przestrzenna, cz. 1 i 2, WSS-E, Warszawa.
2. Ciok S., Dołzbasz S., 2014, Współczesne wyzwania polityki regionalnej i gospodarki przestrzennej, Rozprawy naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, t. 1, 2, Wrocław.
3. ESPD, European Spatial Development Perspective, Towards Balanced and Sustainable Development of the Territory of the European Union – European Commission.
4. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK), 2011, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
5. Liberska B. (red.), 2002, Globalizacja. Mechanizmy i wyzwania, PWE, Warszawa. McGrew A., Conceptualizing Global Politics, [w:] Global Politics, pod red. A. McGrew, Polity Press. Cambridge.
6. Markowski T., 2010, Region wobec procesów globalizacji – terytorializacja przedsiębiorstw międzynarodowych (na przykładzie regionu łódzkiego), Czasopismo techniczne, z.3/107.
7. Sokołowicz M., 2006, Region wobec procesów globalizacji – terytorializacja przedsiębiorstw międzynarodowych (na przykładzie regionu łódzkiego), m-pis pracy doktorskiej, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
8. Williams K, 2005, Spatial Planning, Urban Form and Sustainable Transport, Ashgate Publishing Ltd., London.
Literatura uzupełniająca:
1. Dicken P., 1992, Global Shift. The Internationalization of Economic Activity. Guilford Press, New York – London.
2. Maśloch P., 2005, Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji, Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji, nr. 1, Kraków.
3. Srebrna gospodarka – rozwój usług na rzecz seniorów źródłem nowych miejsc pracy dla mieszkańców obszarów wiejskich, 2015, Sympozjum Wsi Pomorskiej Starogard Gdański, Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Gdańsk (https://wup.gdansk.pl/g2/2015_06/fb44a19a72021e51c2497429d3f70b93.pdf).
4. Stankiewicz M.J., 2002, Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki, Wyd. UMK, Toruń 2002; art.: Haffer M., Polskie przedsiębiorstwa a wyzwania globalizacji; Chodorek M., Globalizacja i jej wpływ na proces konkurowania przedsiębiorstw.
5. Szukalski P., 2012, Srebrna gospodarka, Demografia i Gerontologia Społeczna – biuletyn informacyjny, nr 7, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: