Współczesne trendy w kształtowaniu przestrzeni miejskiej 2800-WTKPM-GPG-1-S2
Celem kursu jest zapoznanie jego uczestników z zagadnieniami dotyczącymi nowoczesnych rozwiązań stosowanych w kreowaniu przestrzeni miast, co zostanie zderzone z pojawiającymi się nowymi zjawiskami, które stanowią wyzwania o charakterze planistycznymi.
Kurs będzie obejmował:
- wprowadzenie do problematyki, stanowiące ogólny zarys wątków tematycznych, które będą przedmiotem rozważań na tle globalnych tendencji wyznaczających kierunki rozwoju współczesnych miast;
- charakterystykę wyzwań o charakterze architektonicznym rozpatrywanych zarówno pod kątem szans, jak i zagrożeń;
- omówienie zagadnień związanych z rolą mieszkańców w miastach (współtworzenie przestrzeni, ruchy miejskie, partycypacja w procesach planistycznych);
- przybliżenie sposobów na rozwiązywanie problemów komunikacyjnych miast (nowoczesne rozwiązania organizacyjne i technologiczne);
- zarys problemów ekologicznych z uwzględnieniem sposobów ich rozwiązywania;
- przegląd nowoczesnych rozwiązań urbanistycznych nawiązujących do aktualnych koncepcji.
Ćwiczenia:
W trakcie zajęć studenci mają za zadanie kolejno: zaplanować, wykonać i zaprezentować projekt dotyczący zagadnień omawianych na wykładzie.
Celem projektu jest przeanalizowanie wybranych przykładów aglomeracji miejskich pod kątem:
- analizy ogólnych uwarunkowań kształtujących specyfikę funkcjonowania miasta (procesy: metropolizacji, rewitalizacji, gentryfikacji, zjawisko: gettoizacji, cappuccino society);
- zmian porządku przestrzennego: wzmocnienia strukturalnych podziałów w przestrzeni i tworzenia specyficznych, nowych (zarówno co do rodzaju jak i stopnia rozwinięcia) formacji przestrzennych wewnątrz tych podziałów strukturalnych, ewolucji przestrzeni publicznych (wg Marcuse, van Kempen, 2000);
- diagnozy problemów rozwojowych w poszczególnych aspektach;
- zestawienia stosowanych rozwiązań;
- oceny ich skuteczności;
- sporządzenia katalogu „dobrych praktyk”.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- projektu
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład kończy się testem.
Ćwiczenia - zaliczenie na ocenę pojedynczych zadań.
Literatura
Bieske-Matejak A., 2005, Przekształcanie terenów poprzemysłowych w tereny zieleni na przykładzie aglomeracji Paryża , „Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr.– OL PAN”.
Celińska-Janowicz D., 2011, Centra handlowe wobec miejskiej przestrzeni publicznej – nie tylko imitacja, Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Tom XXIV, Człowiek w przestrzeni publicznej miasta, red.: Jażdżewska Iwona, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp.149-156
Chądzyńska E., 2015, Rewitalizacja zdegradowanych przestrzeni miejskich - studia przypadku, Studia miejskie, tom 17, (2015), s. 91-103
Chądzyńska E., 2009, Równoważenie rozwoju terenów poprzemysłowych – problematyka i wybrane przykłady [w:] Zrównoważony rozwój regionów uprzemysłowionych, red. E. Lorek, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice.
Chodkowska-Miszczuk, J., Lewandowska, A., 2018, Kreowanie zrównoważonego transportu miejskiego na przykładzie Kopenhagi: wybrane aspekty, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, T. 21 nr 3: 45-59.
Gasidło K., 1998, Problemy przekształceń terenów poprzemysłowych, Politechnika Śląska, Gliwice.
Gonda-Soroczyńska E., 2009, Woda w krajobrazie dużego miasta na przykładzie Kopenhagi, Architektura Krajobrazu, 2009, nr 4, s. 33–40
Lorens P., 2009, Współczesne tendencje rozwoju struktur miejskich. Znaczenie procesów przekształceń i rewitalizacji [w:] Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, red. P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek, Wyd. „Urbanista”, Gdańsk.
Morawska I., 2018, Gettoizacja przestrzeni, czyli osIedla zamknięte w strukturze miast Polski i zagranicy (w:) Człowiek i Środowisko 41 (4) 2018, s. 95–112
Ossowicz T., 2009, Przestrzenie publiczne w sferze dyskusji, Konferencja naukowa na temat przestrzeni publicznej, Poznań, 27–29 maja 2009
Pancewicz, Ł., 2010, Strategie zarządzania obszarami śródmiejskimi-kwestia przestrzeni handlu (w:) : Zarządzanie rozwojem przestrzennym miast/ ed. eds. Piotr Lorens, Justyna Martyniuk-Pęczek, Politechnika Gdańska. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista, s.157-167
Petryshyn H., 2015, Kulturowy waterfront Kopenhagi (w:) Space&Form 24/12, 2015, s. 95-112
Środa-Murawska, S., Grzelak-Kostulska, E., Biegańska, J., Chodkowska-Miszczuk J., Rogatka, K, Dąbrowski, L., 2017, Leksykon współczesnego miasta, Toruń: Gmina Miasta Toruń, s. 99. ISBN: 978-83-949257-0-3
Tofte S., 2003, Urban Entertainment Destinations A Developmental Approach for Urban Reviatlization, Thesis submitted to the Faculty of Virginia Polytechnic Institute & State University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Masters of Landscape Architecture Department of Landscape Architecture College of Architecture and Urban Studies, Blacksburg, Virginia
http://urbnews.pl/kopenhaga-nowe-enghave-brygge/
http://www.pi.gov.pl/parp/chapter_86197.asp?soid=9F90163880784CF99C928A654DB60C09
http://www.sztuka-architektury.pl/index.php?ID_PAGE=31797&npg=2
http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/kopenhaga-jak-dubaj-buduje-wlasne-wyspy-46672.html
https://archirama.muratorplus.pl/architektura/rewitalizacja-w-kopenhadze-plywajace-wyspy,67_4431.html
https://www.youtube.com/watch?v=xlXxreYF2-I&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=SzlyxU9V4QM&feature=youtu.be
https://canalrivertrust.org.uk/enjoy-the-waterways/canal-and-river-network/london-docklands
https://www.kurierzamojski.pl/2017/03/07/nowe-mieszkania-socjalne-w-zamosciu-czekaja-na-lokatorow/
https://alebank.pl/austria-budownictwo-socjalne-wcale-nie-dla-najbiedniejszych/
https://www.youtube.com/watch?v=qzSkWbaH2OY&feature=youtu.be
https://www.propertynews.pl/biura/poznaj-najdrozsze-lokalizacje-biurowe-swiata,53393_1.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: