Wpływ pogody na człowieka i gospodarkę
2800-WPCZG-G-3-S1
Zespoły bodźców klimatycznych (fizyczne, chemiczne i biologiczne) i ich oddziaływanie na człowieka. Meteoropatologia. Klimat a zdrowie i samopoczucie człowieka. Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne, biotermiczne i bioklimatyczne. Biosynoptyczne i biometeorologiczne klasyfikacje typów pogody. Rytmy biologiczne. Bioklimat pomieszczeń. Typy bioklimatu Polski. Podstawy meteorologii synoptycznej. Znaczenie pogody dla rolnictwa i leśnictwa. Wpływ pogody na komunikację i transport: powietrzny, wodny i lądowy. Pogoda a turystyka. Meteorologia zanieczyszczeń. Pogoda a ogrzewnictwo i energetyka. Wykorzystanie zasobów klimatu, energia odnawialna. Klimat a architektura, budownictwo i planowanie przestrzenne. Metody oceny warunków pogodowych i bioklimatycznych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):
- udział w wykładach - 30
- udział w konsultacjach - 5
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (25 godz.):
- przygotowanie i uczestnictwo w procesie oceniania - 20
- praca własna nad studiowaniem literatury - 5
Łącznie: 60 godz. (2 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Interpretuje zjawiska i procesy zachodzące w atmosferze na podstawie danych empirycznych zarówno w badaniach jak i w działaniach praktycznych związanych z wpływem pogody na człowieka i gospodarkę_K_W02
W2: ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk geograficznych, zna miejsce meteorologii i klimatologii w systemie nauk i jej relację do innych dyscyplin naukowych K_W03;
W3: ma pogłębioną wiedze w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze problemów w zakresie meteorologii stosowanej K_W04
W4: ma pogłębioną wiedzę dotyczącą metodologii i kierunków badań w meteorologii stosowanej ich planowania oraz wykorzystania nowoczesnych technik i narzędzi badawczych K_W05, K_W06
W5: zna możliwości korzystania z wiedzy praktycznej z zakresu meteorologii i klimatologii w tworzeniu i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz ma wiedzę na temat sposobów pozyskiwania funduszy na realizację projektów naukowych i aplikacyjnych szczególnie w meteorologii w kontekście jej wpływu na człowieka i gospodarkę - K_W10
W6: ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych i pokrewnych meteorologii i klimatologii oraz głównych nurtów filozoficznych lub socjologii – K_W11
Efekty uczenia się - umiejętności
U01: stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie pozyskiwania danych na temat praktycznego wykorzystania meteorologii K_U01
U2: planuje i wykonuje ekspertyzy dotyczące wpływu warunków meteorologicznych na człowieka i gospodarkę- K_U04
U3: zbiera, porządkuje, interpretuje i wizualizuje dane przestrzenne dotyczące stanu atmosfery oraz formułuje na ich podstawie wnioski, bada relacje między nimi wykorzystując narzędzia systemów informacji geograficznej, K_U05, K_U06, K_U07
U4: potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska zachodzące w atmosferze, analizować ich przyczyny i przebieg, formułować uzasadnione wnioski K_U08
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: rozumie potrzebę stałej aktualizacji wiedzy z zakresu nauk o atmosferze i zna jej praktyczne zastosowania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, W_K01
K2: rozumie potrzebę systematycznego studiowania literatury fachowej i popularnonaukowej w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy z zakresu meteorologii stosowanej W_K05
K3: ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju meteorologii i klimatologii stosowanej oraz znaczenia tych technologii dla zrównoważonego rozwoju społeczeństwa i gospodarki – K_K07, K_K08
Metody dydaktyczne
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu meteorologii i klimatologii. Znajomość procesów i zjawisk zachodzących w środowisku geograficznym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie testu do uzupełnienia, wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
Literatura
Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, PWN, Warszawa;
Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, Monografie IGiPZ PAN, Warszawa.
Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 4, Warszawa.
Kuchcik M., Błażejczyk K., Szmyd J., Milewski P., Błażejczyk A., Baranowski J., 2013, Potencjał leczniczy klimatu Polski, Wydawnictwo Sedno i IGiPZ PAN, Warszawa.
Lewińska J., 2000, Klimat miasta – zasoby, zagrożenia, kształtowanie, Kraków.
Liszewski S., 2012, Geografia urbanistyczna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa;
Łykowski B., 1999, Podstawy klimatologii stosowanej, SGGW, Warszawa;
Olszewski K., 1995, Meteorologia zanieczyszczeń - wybrane zagadnienia. WUW, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: