Wizualizacja danych przestrzennych z elementami kartografii internetowej
2800-WDP-GI-2-S2
Treści przedmiotu obejmują następujący program nauczania:
1. Podstawy teoretyczne z zakresu grafiki komputerowej (formaty zapisu, metody kompresji grafiki rastrowej, raster, wektor).
2. Barwy w grafice komputerowej (modele barw).
3. Techniki i metody wizualizacji danych przestrzennych.
4. Modele danych (cyfrowa reprezentacja i struktura danych).
5. Numeryczne modele terenu i numeryczne modele powierzchni terenu.
6. Trójwymiarowe modele miast – zastosowania, zasady modelowania.
7. Współcześnie stosowane narzędzia w projektowaniu i wizualizacji.
8. Zastosowania Webmappingu i WebGISu (usługi sieciowe).
9. Rodzaje serwisów internetowych do pracy z danymi przestrzennymi.
10. Mapy/atlasy/globusy interaktywne i multimedialne.
11. Mapy internetowe miast, gmin, powiatów oraz portale mapowe (geoportale krajowe i lokalne).
12. Prezentacja wykonanego projektu w sieci internetowej.
13. Statyczna i dynamiczna wizualizacja komputerowa wybranych obiektów przestrzenni geograficznej.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godz.):
- udział w ćwiczeniach (laboratoriach) – 15h;
- udział w konsultacjach – 5h;
Godziny realizowane w ramach pracy własnej studenta (godz.):
- przygotowanie do zajęć (w tym zebranie i opracowanie danych) – 20h;
- realizacja projektów – 10h.
Łącznie: 50 godz. = 2 ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- zna podstawową terminologię z zakresu grafiki komputerowej;
- posiada wiedzę dotyczącą technik i metod wizualizacji danych przestrzennych;
- zna przykłady zastosowań Webmappingu i WebGISu oraz potrafi wskazać przykłady map/atlasów interaktywnych/multimedialnych, geoportali i map internetowych;
- wykazuje umiejętności prawidłowego doboru odpowiednich metod wizualizacji kartograficznej do prezentacji wybranego zjawiska na mapie;
- wykazuje umiejętności poprawnej prezentacji i wizualizacji wybranych elementów przestrzeni geograficznej w sposób statyczny i dynamiczny;
- stosuje wiedzę teoretyczną, zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie wizualizacji danych przestrzennych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z wizualizacją danych przestrzennych;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
Efekty uczenia się - umiejętności
Student w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- zna podstawową terminologię z zakresu grafiki komputerowej;
- posiada wiedzę dotyczącą technik i metod wizualizacji danych przestrzennych;
- zna przykłady zastosowań Webmappingu i WebGISu oraz potrafi wskazać przykłady map/atlasów interaktywnych/multimedialnych, geoportali i map internetowych;
- wykazuje umiejętności prawidłowego doboru odpowiednich metod wizualizacji kartograficznej do prezentacji wybranego zjawiska na mapie;
- wykazuje umiejętności poprawnej prezentacji i wizualizacji wybranych elementów przestrzeni geograficznej w sposób statyczny i dynamiczny;
- stosuje wiedzę teoretyczną, zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie wizualizacji danych przestrzennych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z wizualizacją danych przestrzennych;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
- zna podstawową terminologię z zakresu grafiki komputerowej;
- posiada wiedzę dotyczącą technik i metod wizualizacji danych przestrzennych;
- zna przykłady zastosowań Webmappingu i WebGISu oraz potrafi wskazać przykłady map/atlasów interaktywnych/multimedialnych, geoportali i map internetowych;
- wykazuje umiejętności prawidłowego doboru odpowiednich metod wizualizacji kartograficznej do prezentacji wybranego zjawiska na mapie;
- wykazuje umiejętności poprawnej prezentacji i wizualizacji wybranych elementów przestrzeni geograficznej w sposób statyczny i dynamiczny;
- stosuje wiedzę teoretyczną, zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie wizualizacji danych przestrzennych;
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności związane z wizualizacją danych przestrzennych;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
Metody dydaktyczne
Laboratorium komputerowe (nauka poprzez wykonywanie zadań oraz realizację autorskich projektów).
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Obsługa komputera na poziomie podstawowym (w tym umiejętność swobodnego poruszania się w środowisku graficznym systemu operacyjnego Windows).
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta (forma zaliczenia):
- w ramach zajęć laboratoryjnych, realizacja prac projektowych i zadań ćwiczeniowych;
- w ramach pracy semestralnej, wykonanie projektu wizualizacji przestrzennej wybranego obiektu przestrzeni geograficznej i jego prezentacja w sieci internetowej.
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu warunkuje:
- zrealizowanie wszystkich prac projektowych i zadań ćwiczeniowych;
- wykonanie w ustalonym terminie i zaliczenie pracy semestralnej;
- 80% frekwencja na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Literatura
Kozieł Z., 2003, Geokompozycyjno-wizualizacyjne aspekty modelowania rzeźby terenu, UMK, Toruń,
Köninger A., Bartel S., 1998, 3D-GIS for Urban Purposes, “GeoInformatica”, nr 2, s. 79-103,
Kraak M.-J., Ormeing F., 1998, Kartografia - wizualizacja danych
przestrzennych. Wyd. PWN Warszawa,
Kubik T., 2009, GIS. Rozwiązania sieciowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
Litwin L., Rossa M., 2010, Metadane geoinformacyjne w INSPIRE i SDI. Zrozumieć. Edytować. Publikować, Wydawnictwo ApropoGEO, Gliwice,
Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006, GIS Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
Medyńska-Gulij B., 2011. Kartografia i geowizualizacja. Wyd. PWN, Warszawa, s. 210,
Pasławski J., 2006. Wprowadzenie do kartografii i topografii. Wyd. Nowa Era, Wrocław,
Publikacje zamieszczone czasopismach: Polski Przegląd Kartograficzny, Geodeta,
Różycki S., 2007, Trójwymiarowe modele miast tworzenie i zastosowanie, (http://home.agh.edu.pl/~zfiit/sympozjum2007/poster_Rozycki.pdf ).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: