Wstęp do geografii 2800-WDG-GiKS-1-S1
Kurs obejmuje następujące zagadnienia:
- Geografia jako nauka interdyscyplinarna i jej miejsce w systemie nauk. Rozwój geografii i jej korzenie historyczne. Przestrzeń geograficzna i krajobraz. Podstawy teoretyczne i metodologiczne badań geograficznych. Zakres przedmiotowy i granice geografii. Główne działy geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej. Geografia regionalna. Myślenie geograficzne i jego znaczenie.
- Funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi. Dzieje Ziemi. Klasyczne koncepcje w geografii fizycznej (aktualizm, cykliczność). Procesy zewnętrzne i wewnętrzne kształtujące krajobrazy Ziemi. Ogólna cyrkulacja atmosferyczna a rozmieszczenie stref klimatycznych i krajobrazowych. Współczesne zlodowacenia na Ziemi. Główne jednostki podziału fizyczno-geograficznego świata.
- Główne zagadnienia badawcze w geografii społeczno-ekonomicznej: rozmieszczenie ludności (struktura demograficzna, migracje, urbanizacja); gospodarka (lokalizacja przemysłu, rolnictwa, usług, transportu i ich wpływ na rozwój regionów); społeczeństwo (poziom życia, edukacja, kultura, zróżnicowanie społeczne, przestrzenne aspekty nierówności); zagospodarowanie przestrzeni (planowanie przestrzenne, rozwój miast).
- Metody i narzędzia badawcze w geografii: obserwacja terenowa, badania laboratoryjne, pomiary geodezyjne, analiza kartograficzna i interpretacja map oraz zdjęć satelitarnych, Systemy Informacji Geograficznej (GIS) jako narzędzie analizy przestrzennej, GPS, modelowanie przestrzenne i symulacje komputerowe, modelowanie procesów przyrodniczych, analiza statystyczna danych przestrzennych.
- Rola i znaczenie geografii we współczesnym świecie: funkcje praktyczne w rozwoju nauki i w praktyce społeczno-gospodarczej. Wyzwania stojące przed geografią w XXI wieku.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium pisemnego (W1, W2, W3, U1-U4, K1, K2, K4, K6-8)
ndst - < 51%
dst- 51 – 60%
dst plus – 61 – 70%
db- 71 – 80%
db plus – 81 – 90%
bdb- 91 – 100%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Babicz J., Walczak W., 1970, Zarys historii odkryć geograficznych, Warszawa, PWN
Chojnicki, Z. (1999). Podstawy metodologiczne i teoretyczne geografii. Bogucki Wydaw. Naukowe.
Długosz, Z. (2005). Historia odkryć geograficznych i poznania Ziemi. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Galon R, 1990, geografia jako nauka. Przedmiot, rozwój i metody w zarysie, Toruń, UMK
Górecki, J., Kawecka, I. (red.). (2008). Nowe pola badawcze, ujęcia teoretyczne i metody w polskiej geografii. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Makowski, J. (2018). Geografia fizyczna świata, PWN, Warszawa.
Makowski J. (red.) (2006). Geografia regionalna świata, PWN, Warszawa.
Podgórski Z., Marszelewski W., Becmer K. (2002). Zarys wiedzy o Ziemi. WSiP, Warszawa.
Richling, A., Ostaszewska, K. (red.) (2006). Geografia fizyczna Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Runge, J. (2006). Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej–element metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Szymańska, D. (2007). Urbanizacja na świecie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: