Wykorzystanie baz danych geośrodowiskowych w projekcie geoparku 2800-WBDG-GPG-1-S2
W ramach zajęć laboratoryjnych studenci będą przygotowywali bazy danych obejmujące informacje z zakresu zagadnień geomorfologicznych, topograficznych, sozologicznych, hydrograficznych oraz turystycznych, na podstawie których wytypowane będą potencjalne geostanowiska. Przeprowadzona zostanie inwentaryzacja przyrodnicza i analiza danych dotyczących geostanowisk i istniejącej infrastruktury turystycznej (głównie bazy noclegowej, szlaków pieszych, wodnych oraz ich dostępności i oznaczenia). Wytypowane i opracowane zostaną schematy dokumentacji geostanowisk, a także robocza wersja projektu geoparku w celu jego dalszej prezentacji w czasie zajęć terenowych.
Ćwiczenia:
- opracowanie bazy danych geologicznych, geomorfologicznych, topograficznych, sozologicznych, hydrograficznych oraz turystycznych niezbędnych do wykonania projektu geoparku;
- wytypowanie potencjalnych geostanowisk;
- inwentaryzacja przyrodnicza i analiza danych dotyczących geostanowisk i istniejącej infrastruktury turystycznej (głównie bazy noclegowej, szlaków pieszych, wodnych oraz ich dostępności i oznaczenia);
- wytypowanie i opracowanie schematu dokumentacji geostanowisk oraz wytypowanie geocentrów;
- przygotowanie materiałów dla dokumentacji terenowej w ramach opracowania mapy projektowanego geoparku;
- opracowanie formularzy ankiet środowiskowych;
- przygotowanie schematu i roboczej wersji projektu geoparku w celu jego dalszej prezentacji w czasie zajęć terenowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanego projektu pt. „Bazy danych geośrodowiskowych w projekcie geoparku”
Wymagane progi na ocenę: dostateczna – 51-60%, dostateczna plus – 61-70%, dobra – 71-80%, dobra plus – 81-90%, bardzo dobry – 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Alexandrowicz Z. 2006. Geopark – nature protection aiding the promotion of geotourism (Polish perspectives). Geoturystyka 5: 3-12.
Alexandrowicz Z. 2006. Geoparki – nowe wyzwanie dla ochrony dziedzictwa geologicznego. Prz. Geol. 54, 1: 36-41.
Alexandrowicz Z., Miśkiewicz K. 2007. Światowa Sieć Narodowych Geoparków UNESCO (procedura tworzenia). Chrońmy Przyrodę Ojczystą 63, 2: 3-14.
Alexandrowicz, Z., & Miśkiewicz, K. (2016). Geopark – od idei do realizacji, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Chrońmy Przyrodę Ojczystą, 72(4), 243–253.
Bielecka E., 2006. Systemy informacji geograficznej – teoria i zastosowanie, Wydawnictwo PJWSTK, Warszawa.
Cwojdziński S., Kozdrój W., 2007. Sudety przewodnik geoturystyczny. Państwowy Instytut Geologiczny:
Czasopismo Geoturystyka 2004 – 2019. Wyd. Nauk AGH i Stowarzyszenia Naukowego im. St. Staszica
DeMers M., 2002, GIS modeling in raster, John Wiley & Sons, Inc.
Dolin R., & Newsome D. 2006. Geotourism. Elsevier
Evelpidou N., de Figueiredo T., Mauro F., Tecim V. & Vassipoulos. 2010. Natural Heritage from East to West. Springer Berlin.
Kraak M.J., Ormeling F., 1998, Kartografia – wizualizacja danych przestrzennych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kunz M., (red.), 2007, Systemy informacji geograficznej w praktyce (studium zastosowań), Wyd. UMK, Toruń.
Migoń P., 2010. Geomorphological Landscapes of the Word. Springer.
Newsome D. & Dolin R., 2010. Geotourism. The Tourism of Geology and Landscape. Goodfellow Publishers;
Słomka T., Doktor M., Joniec A., Kicińska-Świderska A. (red). 2006. Katalog obiektów geoturystycznych w Polsce (obejmuje wybrane geologiczne stanowiska dokumentacyjne). AGH, Kraków.
Urbański J., 2010, GIS w badaniach przyrodniczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Zouros N. 2004. The European Geoparks Network – Geological heritage protection and local development. Episodes 27/3: 165-171.
Literatura uzupełniająca:
Alexandrowicz Z. 2007. Geoochrona w ujęciu narodowym, europejskim i światowym (ze szczególnym uwzględnieniem Polski). Biul. PIG 425: 19-26.
Alexandrowicz Z., Kućmierz A., Urban J., Otęska-Budzyn J. 1992. Waloryzacja przyrody nieożywionej obszarów i obiektów chronionych w Polsce. Państw. Inst. Geol., Warszawa.
Birkenmajer K., 1979. Przewodnik geologiczny po pienińskim pasie skałkowym. Wydawnictwa Geologiczne;
Gobel P., Keller K., Steinbach G., 2000. Parki narodowe Europy. Warszawa
Grazzini G., 1996. Parki narodowe świata. Warszawa-Mediolan
Hsiu Chin Chen., 2006. 100 cudów Chin. Największe skarby natury i cywilizacji. Wyd. Elipsa, Poznań
http://www.europeangeoparks.org
http://www.globalgeopark.org
Joyce E.B., 2006. Geological heritage of Australia: selecting the best for Geosites and World Heritage, and telling the story for geotourism and Geoparks. AESC2006, Melbourne, Australia.
Kozłowski S. (red.), 1998: Ochrona litosfery. PIG, Warszawa
Kruczek Z. 2011. Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań. Wyd. Proksenia. Kraków
Miśkiewicz K. 2009. Problemy badawcze georóżnorodności w geoturystyce. Geoturystyka 1-2 (16-17): 3-12.
Miśkiewicz K., Doktor M., Słomka T. 2007. Naukowe podstawy geoturystyki – zarys problematyki. Geoturystyka 4 (11): 3-12.
Moore R.J., 2001. Niezwykłe miejsca świata. Wyd. Arkady
Nowacki M., 2012. Atrakcje turystyczne. Koncepcje, stan, determinanty, zadowolenia. Wyd. AWF, Poznań
Scarth A., Tanguy J.C., 2001. Volcanoes of Europe. Terra, England
Słomka T. (red.), 2011. Geotourism – A variety of aspects. Kraków
Słomka T., Kicińska-Świderska A. 2004. Geoturystyka – podstawowe pojęcia. Geoturystyka 1: 5-7.
Zouros N., 2008. European Geoparks Network : transnational collaboration on Earth heritage protection, geotourism and local development. Geoturystyka 1(12): 3-22.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: