Turystyka zimowa
2800-TZ-TIR-1-S2
Prelekcje geograficzne na temat danego regionu i różnorodnych sportów zimowych. Analiza walorów krajoznawczych danego regionu. Rola rozgrzewki przed rozpoczęciem intensywnego wysiłku fizycznego. Nauka jazdy na nartach pod okiem instruktora i samodzielne dokształcanie umiejętności, ewolucji i techniki. Poznanie zagrożeń panujących zimą w górach i na stokach narciarskich. Umiejętność zachowania się w czasie wypadku i właściwe udzielenie pierwszej pomocy przedmedycznej i zabezpieczenia miejsc wypadku. Poznanie pracy i działania mechanizmów GOPR. Poznanie różnych form turystyki zimowej na niżu i w górach. Omówienie i przedstawienie infrastruktury niezbędnej do realizacji wybranych sportów zimowych a także niezbędnego sprzętu sportowego. Umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w przyszłej pracy np. przewodnika czy pilota. Umiejętność planowania, organizacji i realizacji zajęć i imprez rekreacyjnych i sportowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (36 godz.):
- udział w konsultacjach - 2
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (12 godz.):
- przygotowanie do ćwiczeń - 4
- praca własna nad opracowaniem projektu, pracy zaliczeniowej, sprawozdania, referatu lub prezentacji - 8
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01 ma zaawansowaną wiedzę o interdyscyplinarnym charakterze turystyki, rekreacji i sporcie, ich miejscu i powiazaniach w systemie nauk przyrodniczych, społecznych oraz nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
K_W02 zna pojęcia z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz dyscyplin naukowych powiązanych z tymi formami działalności człowieka, w tym pojęcia z zakresu nauk przyrodniczych, prawnych, ekonomicznych i społecznych
K_W08 wie jak wykorzystywać potencjał przyrodniczy i walory kulturowe regionu na potrzeby tworzenia przedsięwzięć związanych z zagospodarowaniem turystycznym i rekreacyjnym przestrzeni geograficznej oraz organizacją ruchu turystycznego
K_W13 zna zasady zdrowego stylu życia, jego promocji, znaczenie turystyki, sportu i rekreacji w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka
K_W14 zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U01 potrafi analizować procesy i zjawiska przyrodnicze i społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, gospodarcze) w zakresie turystyki, sportu i rekreacji ruchowej
K_U03 wykorzystuje literaturę naukową w języku polskim i angielskim z zakresu turystyki, rekreacji i sportu oraz powiązanych dyscyplin naukowych
K_U07 posiada umiejętności organizacyjne umożliwiające planowanie i realizację przedsięwzięć z zachowaniem uwarunkowań społecznych, przyrodniczych, norm prawnych i etycznych zakresu turystyki i animacji czasu wolnego.
K_U09 posiada umiejętności ruchowe z zakresu wybranych form aktywności fizycznej niezbędne do realizowania zajęć rekreacyjnych, sportowych z różnymi grupami społecznymi
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, uzupełniania wiedzy z zakresu turystyki, rekreacji i sportu
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, pełniąc w niej różne role, np. przewodnika, pilota, organizatora turystycznego, hotelarza, animatora czasu wolnego i sportu, wykazując szacunek wobec odmiennych kultur i różnych środowisk społecznych
K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K07 promuje zdrowie, sportowy tryb życia i aktywność fizyczną
K_K08 stosuje zasady bezpieczeństwa w pracy własnej i innych, wykazując zwłaszcza odpowiedzialność w stanach zagrożenia
Metody dydaktyczne
Ćwiczenia praktyczne oraz teoretyczne
Zajęcia praktyczne w terenie – metoda zadaniowa ,opisu słownego, pokazu, ćwiczenia.
Ćwiczenia teoretyczne– metoda słownego przekazu, prezentacja multimedialna, konwersatorium, pogadanka.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
- opowiadanie
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody oparte na współpracy
- metody integracyjne
- gry i symulacje
Rodzaj przedmiotu
przedmiot fakultatywny
Wymagania wstępne
Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw turystyki, rekreacji i krajoznawstwa. Brak przeciwwskazań zdrowotnych. Sprawność fizyczna. Student ponosi dodatkowe koszty wyjazdu z góry, noclegów, wyżywienia, opłaty noclegów, wypożyczenia nart i karnetów na stok. Trudno skalkulować to w obecnym czasie, ale może to być między 1400 a 1800 pln za osobę. W razie niesprzyjających warunków zajęcia odbędą się alternatywnie w Toruniu i okolicach. Będą to prezentacje i inne zajęcia ruchowe w miarę możliwości.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
K_W01; K_W02; K_W08; K_W13; K_W14
Omawia i analizuje wykonywane ewolucje techniczne w trakcie zajęć praktycznych na stoku (sprawdzian praktyczny- zademonstrowanie ewolucji technicznych (poruszanie się na nartach, podnoszenie, jazda pługiem, łuki płużne, skręt równoległy nisko-wysoko) z zachowaniem jej podstawowych zasad.
Prowadzenie fragmentu zajęć na śniegu; przygotowanie konspektu zajęć i przeprowadzenie fragmentu (sprawdzian praktyczny i teoretyczny).
Potrafi wskazać miejsca optymalne do realizacji różnorodnych zajęć w sezonie zimowym w trakcie zajęć w terenie.
Potrafi wymienić i omówić różne rodzaje zimowej turystyki i dyscypliny sportu.
Wszystkie efekty kształcenia oceniane są w skali ocen od 2,0 do 5,0
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
Bielczyk Z. ,1975, Zasady organizowania wycieczek i obozów. Wydawnictwo AWF, Warszawa.
Vysata K., 2002, Narciarstwo zjazdowe. Wydawnictwo AWF, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Chojnacki K., 2005, Rozwój sprzętu, techniki jazdy oraz stylów narciarskich w Polsce od telemarku do carving. Wydawnictwo AWF, Kraków.
Stanisławski Z., 2005, Narty- praktyczny poradnik dla każdego. Wydawnictwo „Dla szkoły”, Wilkowice.
Krasicki Sz. (red.), 2005, Sporty zimowe, strategia rozwoju, badania naukowe. Studia i monografie nr.31. Wydawnictwo AWF, Kraków
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: