Trójwymiarowa wizualizacja obiektów w oprogramowaniu inżynierskim SketchUp 2800-TWOB-TIRX-3-S1
Tematyka zajęć:
1. Zagadnienia i treści wprowadzające;
2. Wybrane narzędzia do modelowania 3D (ich funkcjonalność i działanie w praktyce);
3. Projekt własny obiektu 3D;
4. Metody pozyskiwania danych pomiarowych i obrazowych na potrzeby modelowania 3D;
5. Edycja pozyskanych danych rastrowych w wybranych programach graficznych (przygotowanie tekstur);
6. Trójwymiarowe modele miast i ich praktyczne zastosowanie;
7. Teksturowanie i rendering modeli 3D;
8. Modelowanie wybranego obiektu 3D z rzeczywistymi teksturami oraz jego publikacja on-line.
Treści przedmiotu obejmują następujące zagadnienia praktyczno-teoretyczne:
- podstawy teoretyczne z zakresu grafiki komputerowej (formaty zapisu, kompresja grafiki rastrowej, raster/wektor);
- edycja obrazu rastrowego w dostępnych programach graficznych;
- wprowadzenie do teorii modelowania, podstawowa terminologia dotycząca modelowania wirtualnego (płaszczyzna robocza, układ współrzędnych względnych/bezwzględnych, modele krawędziowe, powierzchniowe i bryłowe, pozycjonowanie i georeferencja);
- przykłady narzędzi do projektowania i wizualizacji 3D;
- wybrane metody pozyskiwania danych pomiarowych i obrazowych;
- trójwymiarowe modele miast – zasady modelowania;
- modelowanie obiektów 3D w oparciu o aplikację komputerową – modeler - SketchUp (plik projektowy, szablon, przestrzeń projektowa, jednostki, skala rysunku, siatka, punkty charakterystyczne na obiektach, praca z widokami i warstwami);
- parametryzacja cech geometrycznych modelu, geometria modelu i jego optymalizacja;
- zasady prawidłowego teksturowania i renderingu obiektów 3D;
- przetwarzanie, modyfikowanie i edycja obiektów trójwymiarowych;
- prezentacja wykonanego projektu w sieci internetowej;
- statyczna i dynamiczna wizualizacja komputerowa wybranych obiektów w przestrzenni miejskiej (cieniowanie/operowanie światłocieniem).
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta (forma zaliczenia):
- realizacja prac projektowych i zadań ćwiczeniowych - W4-11, U1-3-5-9-12, K1
Kryteria oceniania:
zaliczenie na ocenę na podstawie zrealizowanych w ustalonym terminie prac projektowych i zadań ćwiczeniowych.
Projekty na ocenę - W4-11, U1-3-5-9-12, K1
51-60 % dostateczny,
61-70 % dostateczny plus,
71-80 % dobry,
81-90 % dobry plus,
91-100 % bardzo dobry
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu warunkuje:
- wykonanie w ustalonym terminie i zaliczenie wszystkich prac projektowych i zadań ćwiczeniowych,
- 90% frekwencja na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Zaliczenie przedmiotu nie wymaga zrealizowania praktyk zawodowych.
Literatura
Zalecana literatura podstawowa:
Janowski A., Bobkowska K., Szulwic J., 2018, 3D modelling of cylindrical-shaped objects from lidar data – an assessment based on theoretical modelling and experimental data, Metrology and Measurement Systems, 25, 47-56;
ZHAN Zongqian, LI Yihui, GUI Xinyuan, 2017, Building Reconstruction Based on Oblique Photogrammetry and SketchUp Secondary Development, Bulletin of Surveying and Mapping, Wuhan University;
Biljecki F., Ledoux H., Stoter J., 2016, Generation of multi-LOD 3D city models in CityGML with the procedural modelling engine Random3Dcity, ISPRS Annals of the Photogrammetry, Remote Sensing and Spatial Information Sciences, 4(4W1), 51-59;
Hanwei Xu, Rami Badawi, Xiaohu Fan, Jiayong Ren, Zhiqiang Zhang, 2009, Research for 3D visualization of Digital City based on SketchUp and ArcGIS, Proceedings Volume 7492, International Symposium on Spatial Analysis, Spatial-Temporal Data Modeling, and Data Mining; 74920Z (2009), Wuhan, China;
Różycki S., 2007, Trójwymiarowe modele miast tworzenie i zastosowanie, (http://home.agh.edu.pl/~zfiit/sympozjum2007/poster_Rozycki.pdf ),
Zalecana literatura uzupełniająca:
Michałowska K., Becek K., Gawronek P., Klapa P., Kwoczyńska B., Matuła P., Mikrut S., Mitka B., Piech I., Makuch M., 2015, Modelowanie i wizualizacja danych 3D na podstawie pomiarów fotogrametrycznych i skaningu laserowego, Wyższa Szkoła Inżynieryjno–Ekonomiczna, Rzeszów, s. 70-74;
Szadkowski A., Izdebski W., 2009, Wirtualne miasta. „Geodeta”, nr 2, s. 13-16,
Köninger A., Bartel S., 1998, 3D-GIS for Urban Purposes, “GeoInformatica”, nr 2, s. 79-103,Muller P., Wonka P., Haegler S., Ulmer A., Van Gool L., 2006, Procedural Modeling of Buildings,
Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006, GIS Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa,
Źródła internetowe:
https://www.arcanagis.pl/planowanie-miasta-jutra-w-3d/
https://www.arcanagis.pl/miasto-3d-czyli-nowe-spojrzenie-na-geodane-miejskie/
http://earth.google.com/
http://polskiemiasta3d.pl/
http://polska3d.pl/
https://www.ogc.org/standards/citygml
http://sketchup.google.com/
https://blog.sketchup.com/
http://www.geoportal.gov.pl/
http://3d.torun.pl/imap/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: