Stan środowiska w Polsce i na świecie
2800-SSPS-GiKS-3-S1
Zagadnienia poruszane na wykładzie
1. Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego w Polsce i na świecie.
2. Alerty smogowe.
3. Katastrofy ekologiczne (awarie jądrowe i chemiczne).
4. Degradacja ozonosfery i Protokół Montrealski.
5. Kwaśne deszcze i ich wpływ na środowisko.
6. Gazy cieplarniane i ich wpływ na zmiany klimatu.
7. Mitygacja – działania ograniczające globalne ocieplenie.
8. Krajowe i międzynarodowe akty prawne regulujące działania ukierunkowane na poprawę jakości wód i zwiększenie zasobów wodnych.
9. Jakość wód śródlądowych w Polsce i w innych częściach świata, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej.
10. Jakość wód przejściowych, przybrzeżnych i morskich na przykładzie Morza Bałtyckiego.
11. Podejmowane i planowane działania mające na celu poprawę jakości wody i zwiększenie zasobów wodnych na obszarach zagrożonych i deficytowych w wodę.
12. Stan gleb w Polsce i na świecie.
13. Skala i formy degradacji gleb. Wskaźniki jakości gleb.
14. Główne akty prawne regulujące ochronę gleb w Polsce i Unii Europejskiej.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (17 godz.):
- udział w wykładach - 15
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 2
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (13 godz.):
- czytanie literatury - 8
- przygotowanie do kolokwium - 5
Łącznie: 30 godz. (1 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Rozumie całokształt związków łączących poszczególne komponenty środowiska geograficznego oraz mechanizmy wpływu człowieka na środowisko - K_W01
W2: W interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym i antropogenicznym rozumie i potrafi wykorzystać metody matematyczne i statystyczne - K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08
W3: Ma wiedzę na temat aktualnych problemów w obszarze relacji pomiędzy środowiskiem a działalnością człowieka - K_W03
W5: Rozumie związki pomiędzy osiągnięciami nauk o Ziemi – w szczególności opisującymi stan środowiska a możliwością ich wykorzystania w praktyce – K_W09
W6: ma wiedzę odnośnie funkcji poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego w aspekcie ich ochrony – K_W03;
W7: zna podstawowe akty prawne dotyczące ochrony elementów środowiska przyrodniczego – K_W06
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z podstawowych źródeł z zakresu nauk o środowisku i wykorzystania ich do zastosowań praktycznych,- K_U02, K_U03, K_U04
U2: Wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne w badaniach zależności między procesami gospodarczymi a stanem środowiska - K_U02, K_U03
U3: Umie wyciągać poprawne wnioski na podstawie danych opisujących stan różnych komponentów środowiska w powiązaniu z działalnością człowieka, potrafi przeprowadzić dyskusję na ten temat – K_U06, K_U07, K_U08, K_U09
U4: potrafi korzystać z aktów prawnych polskich i unijnych dotyczących ochrony poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego – KU_02, K_U03, K_U07
U5: Potrafi określić czynniki powodujące zagrożenie degradacją środowiska na określonym terenie – KU_03
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, poszerzania wiedzy z zakresu aktualnych problemów związanych z oddziaływaniem człowieka na środowisko- K_K01, K_K02, K_K08
K2: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania – K_K03, K_K04, K_K07
K3: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia - K_K05
K4: Ma świadomość wpływu podejmowania decyzji, w ramach gospodarowania zasobami przyrodniczymi, tak by były one zgodne z zasadami zrównoważonego ich wykorzystania, ograniczając do minimum działania czynników wywołujących procesy degradacji – K_K04, K_K08.
Metody dydaktyczne
Wykład informacyjny i problemowy z prezentacjami multimedialnymi.
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa wiedza z zakresu geografii. Znajomość procesów i zjawisk zachodzących w środowisku geograficznym.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy na koniec zajęć.
Wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry.
Praktyki zawodowe
Literatura
1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., 2017, Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. European waters. Assessment of status and pressures 2018. EEA Report, No 7/2018.
3. Gromiec M., Pawłowski L. (red.), 2019, Zanieczyszczenia wód w Polsce – stan, przyczyny, skutki, Monografie 164, Polska Akademia Nauk – Komitet Inżynierii Środowiska.
4. Juda-Rezler K., 2006, Odziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
5. Schwarzenbach R.P., Egli T., Hofstetter T.B., von Gunten U., Wehrli B., 2010, Global Water Pollution and Human Health, Annu. Rev. Environ. Resour., 35, 109–136.
6. Stan środowiska przyrodniczego w Polsce, Raport 2018, 2018, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa.
7. Karczewska A. 2008: Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. UWP. Wrocław.
8. Kodeks dobrej praktyki rolniczej 2004, (red. I. Duer, M. Fotyma, A. Madej). Min. Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Min. Środowiska. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: