Strategie rozwoju krajowego, regionalnego i lokalnego 2800-SRKRL-GP-2-S1
Wykłady.
1. Podstawy planowania strategicznego - informacje prowadzające. Hierarchiczny system planowania przestrzennego w Polsce. Dokumenty i opracowania z zakresu planowania strategicznego i przestrzennego na poszczególnych szczeblach terytorialnych, interesariusze planowania przestrzennego (organy odpowiedzialne wg poszczególnych szczebli). Struktura sytemu planowania na poziomie Polski (Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, planowanie funkcjonalne).
2. Planowanie strategiczne na poziomie regionu/województwa (plan zagospodarowania przestrzennego województwa, strategia rozwoju województwa).
3. Planowanie na szczeblu lokalnym – dokumenty i opracowania z zakresu planowania strategicznego na poziomie gminy (strategie rozwoju gminy, planu rozwojowe).
Ćwiczenia.
Opracowanie projektu fragmentu strategii rozwoju na poziomie regionu/województwa - analiza regionalna na podstawie wybranego województwa odnosząca się do poszczególnych płaszczyzn rozwoju, np.: sfera środowiskowa, demograficzno-społeczna, gospodarcza, infrastrukturalna oraz w odniesieniu do zapisów aktualnie obowiązujących dokumentów szczebla regionalnego (plan zagospodarowania przestrzennego województwa, strategia rozwoju województwa) oraz krajowego.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: końcowy egzamin pisemny, forma opisowo-testowa.
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie opracowania fragmentu strategii rozwoju.
Metody i kryteria oceniania:
Wykład: progi oceny (% poprawnych odpowiedzi):
51%-60% - dostateczny (3,0); 61-70% - dostateczny plus (3,5); 71-80% - dobry (4,0); 81-90% - dobry plus (4,5); 91-100% - bardzo dobry (5,0).
Sprawdzane efekty kształcenia: W01, W02, U02, K01.
Ćwiczenia - ocena na podstawie projektu elementu strategii dotyczącej wybranej płaszczyzny szczebla regionalnego oraz lokalnego.
Kryteria oceny:
5,0 – wykonanie wszystkich elementów projektu na bardzo dobrym poziomie; praca estetyczna, rzetelna; opracowane wszystkie wymagane elementy graficzno-opisowe; analiza kompletna, w pełni rozwinięta;
4,0 - wykonanie projektu na poziomie dobrym; praca estetyczna, rzetelna; opracowanie z drobnymi błędami, brakami lub elementami wymagającymi uzupełnień; analiza niepełna;
3,0 - wykonanie projektu na poziomie dostatecznym; opracowanie z ubytkami, brak niektórych elementów graficzno-opisowych lub pozostającymi na przeciętnym poziomie, analiza zdawkowa;
2,0 – poważne uchybienia w pracy, opracowanie nierzetelne, nie trzymające standardów merytorycznych i estetycznych; duże braki w części graficzno-opisowej, analiza lakoniczna nie odnosząca się do meritum zagadnień.
Sprawdzane efekty kształcenia: U01, U02, K01, K02.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Cymerman R. (red.), 2010, Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Dembowska Z., 1987, Metody i techniki w planowaniu przestrzennym, IGPiK, Warszawa.
Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, Polska 2030. Trzecia fala nowoczesności, Warszawa 2013.
Izdebski H., Nelicki A., Zachariasz I., 2007, Zagospodarowanie przestrzenne – polskie prawo na tle standardów demokratycznego państwa prawnego, Warszawa.
Kochański M., Kołodziejski J., 1984, Koncepcja metodologii planowania regionalnego, Studia KPZK, t. LXXXIII, Warszawa.
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, 2012, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Lesiak J., 1985, Planowanie przestrzenne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Mrozowicki E., Pogodziński Z., Więckowicz Z., 1992, Planowanie przestrzenne i projektowanie terenów wiejskich, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław.
Niewiadomski Z., 2003, Planowanie przestrzenne. Zarys systemu, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.
Opracowania dot. działalności Rady ds. Modernizacji Regionu (Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu) oraz Zespołu Wojewódzkiego ds. analizy szans i zagrożeń oraz potencjalnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich województwa kujawsko-pomorskiego (Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy).
Strategia rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego – Plan modernizacji 2020+, 2013, Sejmik Województwa- Kujawsko-Pomorskiego, Toruń, 147 s.
Średniookresowa Strategia Rozwoju Kraju 2020, Warszawa 2012.
Wybrane dokumenty o charakterze strategicznym i planistycznym dotyczące poszczególnych szczebli terytorialnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: