Seminarium II
2800-SEMM2-GPG-2-S2
W ramach seminarium student ma zaznajomić się ze współczesnymi problemami badawczymi gospodarki przestrzennej, jej kierunkach rozwoju i podstawowymi koncepcjami badawczymi. Pozna metodologię i metody badawcze obejmujące zagadnienia szeroko rozumianej gospodarki przestrzennej (w zależności od wyboru seminarium i tematu pracy dyplomowej). Zdobędzie umiejętność poszukiwania danych oraz ich selekcji pod kątem wiarygodności i możliwości wtórnego wykorzystania. Zapozna się z literaturą polsko- i obcojęzyczną oraz krytyczną jej oceną w celu uzyskania wiarygodnych informacji. Uzyska umiejętność analizy uzyskanych danych i formowania wniosków. Nauczy się metod przygotowania i prezentowania referatów i dyskusji naukowej. Seminarium przygotuje studenta do napisania i opracowania pracy dyplomowej.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (50 godz.):
- udział w seminariach - 30
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 20
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (110 godz.):
- przygotowanie do seminariów, studiowanie literatury - 30
- praca własna nad opracowaniem projektów, referatów lub prezentacji - 20
- napisanie pracy dyplomowej – 60
Łącznie: 160 godz (6 ECTS).
Efekty uczenia się - wiedza
K1: dysponuje pogłębioną wiedzą na temat sposobów pozyskiwania danych potrzebnych do napisania pracy dyplomowej w zakresie określonym jej tematem i problematyką, ich przetwarzania i wizualizacji danych przestrzennych, metod analizy struktur i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym oraz społeczno-gospodarczym - K_W05.
K2: ma wiedzę z zakresu statystyki umożliwiającą przetwarzanie danych pierwotnych (źródłowych) oraz ich wykorzystanie w procesie geomodelowania przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych - K_W06.
K3: ma zasób wiedzy niezbędny do wykorzystywania i stosowania nowoczesnych narzędzi informatycznych w celu przetwarzania danych i ich geowizualizacji; zna technologie geoinformacyjne, stosowane przy rozwiązywaniu problemów z zakresu gospodarki przestrzennej oraz planowania i zagospodarowania przestrzennego - K_W07.
K4: rozumie związki między teoretycznymi aspektami gospodarki przestrzennej a możliwością ich praktycznego wykorzystania; zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju działalności gospodarczej i przedsiębiorczości - K_W11.
K5: rozumie podstawowe pojęcia i normy ochrony własności intelektualnej - K_W14.
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: analizuje i holistycznie ocenia stan zagospodarowania przestrzennego, wykorzystując adekwatne do problematyki pracy dyplomowej metody analityczne; sprawnie posługuje się systemami normatywnymi w celu rozwiązywania zadań z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz geozarządzania; potrafi rozstrzygać dylematy i problemy przestrzenne, proponując w tym zakresie odpowiednie rozwiązania i stosując je w pracy dyplomowej - K_U07.
U2: analizuje i krytycznie ocenia potrzeby oraz możliwości rozwoju społeczno-gospodarczego określonej jednostki terytorialnej; umie wykorzystywać zapisy zawarte w dokumentach rozwoju lokalnego i regionalnego w celu dostosowania rozwiązań proponowanych w pracy dyplomowej do obowiązujących zapisów formalno-prawnych w danej jednostce terytorialnej; stosuje procedury związane z zarządzaniem procesami rozwoju lokalnego i regionalnego w oparciu o znajomość: prawa, uwarunkowań społeczno-kulturowych i przyrodniczych oraz sposobów finansowania rozwoju - K_U08 .
U3: biegle posługuje się językiem obcym nowożytnym na poziomie średniozaawansowanym w przygotowaniu pracy dyplomowej (studiowanie literatury obcojęzycznej) - K_U09 .
U4: potrafi pod opieką opiekuna naukowego przeprowadzić badania naukowe dotyczące społecznych, gospodarczych, kulturowych i przyrodniczych aspektów gospodarki przestrzennej i geozarządzania oraz dokonać analizy uzyskanych wyników i ich prezentacji w postaci wystąpień ustnych (seminarium, konwersatorium) oraz pracy dyplomowej - K_U10.
U5: rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, dostrzega potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych - K_U14 .
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: jest gotowy do rozwiązywania konfliktów przestrzennych zgodnie z interesem społecznym i poszanowaniem środowiska oraz z zachowaniem zasad etyki zawodowej - K_K03.
K2: potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy; rozwija dorobek zawodowy - K_K04.
K3: potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu zasięga opinii innych osób (opiekun/promotor pracy, osoby z branży, eksperci) - K_K05.
Metody dydaktyczne
- referat problemowy
- referat konwersatoryjny
- metoda seminaryjna
- dyskusja
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- pomiaru w terenie
- seminaryjna
- laboratoryjna
- referatu
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych problemów, procesów i zjawisk zachodzących w przestrzeni. Wiedza i umiejętności z zakresu gospodarki przestrzennej obejmującej zagadnienia realizowane na studiach z zakresu gospodarki przestrzennej (II stopnia).
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Ocena składa się z następujących elementów:
1. przygotowanie i zreferowanie wybranego problemu badawczego – K_W05, K_W06, K_W07, K_U07, K_U08, K_K03;
2. Ocena aktywności na zajęciach, umiejętność formułowania pytań i prowadzenia dyskusji naukowej - K_W05, K_W11, K_U07, K_U08, K_U14, K_K03, K_K04, K_K05;
3. Napisanie pracy dyplomowej - – K_W05, K_W06, K_W07, K_W11, K_W14, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_K03, K_W04, K_W05.
Ostateczna ocena według skali od 2 do 5.
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura jest związana z realizowanym tematem pracy dyplomowej oraz pozycji opisujących jak napisać poprawnie pracę dyplomową:
S. Urban, W. Ładoński, 2001, Jak napisać dobrą pracę magisterską, Wyd. Akademii Komicznej, Wrocław.
J. Pieter, 1995, Zarys metodologii pracy naukowej, Ossolineum, Warszawa
A. Pułło, 2000, Prace magisterskie i licencjacie, wskazówki dla studentów, Wyd. Prawnicze PWN, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: